Scarlett Johansson beperelte a Disney-t, ami szerintük nagyon szomorú

Johansson szerint a Disney szerződésszegést követett el, amikor a mozibemutatóval egy időben a Fekete Özvegy felkerült a Disney+ streaming kínálatába.

Többszöri elhalasztás után, az eredetileg tervezett bemutató után egy évvel, július elején végre bemutatták a Bosszúállók oszlopos tagjának, Fekete Özvegy önálló filmjét. A koronavírus járvány hozadékaként, a nagy stúdiók új forgalmazási kísérlete (rendszere?) jegyében, a Disney saját streamingszolgáltatása felületén, a Disney+-on is elérhetővé tette a filmet az előfizetésen felüli, 30 dolláros áron, a mozibemutatóval egy időben.

A mozik alig néhány hete indultak újra, így a bevételeik töredékei a járvány előtti, 2019-es számoknak, ami egyrészt az emberek jogos félszéből adódhat, biztonságosabb otthon maradni, másrészt, ha a kanapéjukon is megnézhetik a premierfilmeket, miért ne tehetnék. 

A Fekete Özvegy 80 millió dollárral nyitott, ami e járványidőszakban rekord összeg, és további 78 millót keresett a tengerentúlon, a Disney+ 60 milliót tett hozzá. A bemutató után azonban az érdeklődés meredeken esni kezdett, jelenleg 320 millió dollár körüli a film bevétele, ami a legszerényebb összeg az MCU filmjeinek bevételi listáján. Persze ebben valószínűleg az is szerepet játszott, hogy az MCU egészét tekintve a Fekete Özvegy tulajdonképpen töltelék, nem valami acélos történettel, így a potenciális nézők nagy része valószínűleg inkább megvárja, hogy az előfizetésen belül nézhessék a Disney+-on, külön nem fizetnek érte. 

Csakhogy, több hollywoodi A-listás sztáréhoz hasonlóan, Johansson szerződésében is benne van, hogy ha bizonyos összeg fölött teljesít a film a mozikasszáknál, akkor prémiumot kapnak. A színésznő szerint a Disney szerződésszegést követett el azzal, hogy felrakta a filmet streamingszolgáltatásuk extra kínálatába, ezzel milliókat vontak el a mozibevételből, így jócskán csökkent az esélye a prémiumra.

A koronavírus okozta kényszerhelyzet felborította az A-listás sztárok bevételi részesedését, ugyanis a Netflix térnyerésével a hagyományos filmstúdiók is beszálltak a streaming üzletbe:

a Disney elindította a Disney+-t, a Warner az HBO Max-szal felfejlesztette a korábbi HBO-t, és a járvány alatti mozis bezárások miatt inkább házon belül, maguk oldották meg a forgalmazást – tegyük hozzá, hogy több is maradt a zsebükben, hiszen a bevételen nem kellett osztozni a mozikkal, az előfizetők számát is növeli az exkluzív tartalmakkal, és persze végsősoron a Disney részvényesei járnak a legjobban.

A Warner azonban, többek között Will Smithnek, Denzel Washingtonnak és Keanu Reevesnek fizetett prémiumot filmjeik streaming bevételeiből, így ha Johansson keresete sikerrel jár, példája több színészt is felbátoríthat, hogy kompenzációt kérjenek a streaming szolgáltatókhoz került filmjeikért, és a jövőbeli szerződések is módosulhatnak, ha már eleve beveszik a streaming forgalmazást is. 

 

Dave Galluzzi, a Marvel jogi főtanácsosa a keresetre reagálva kilátásba helyezte, hogy a színésznővel megtárgyalják az esetet, ugyanis az eredeti szerződésben valóban kizárólagos mozis bemutató állt, csakhogy a járvány felülírta azt, de a Marvel kész megállapodni a színésznővel, hogy a streaming bevételt is beleszámítság a teljes összegbe, így a szerződés szerint kaphat bónuszt.

A Disney, ami a Marvel tulajdonosa, kevésbé rokonszenvesen reagált a bírósági beadvány hírére.

Semmi sem indokolja a beadványt. A per különösen szomorú és aggasztó, tekintve, hogy figyelmen kívül hagyja a COVID-19 világjárvány borzalmas globális hatásait.

Hozzátették, hogy Johansson már kapott 20 millió dolláert a munkájáért,  és a Disney+-os alternatív forgalmazás csak megnövelte az esélyt, hogy megkapja az újabb húszmilliós prémiumot. Arról azonban nem adtak információt, hogy ezt hivatalosan is megtárgyalták-e.

(Forrás: Variety és Variety)