5 kultfilm, felejthetetlen zenével a legvégén

A Trainspotting mellé természetesen beválogattuk a listába a Harcosok klubját és a Mátrixot is.

Bitang nehéz dolog megtalálni azt a megfelelő zeneszámot a film végére, ami nemcsak tökéletesen lezárja a történetet, de a döbbent nézőket is ráveszi arra, hogy ne keljenek fel a helyükről, hanem végignézzék a stáblistát is. Ha egy rendező jól választ zenét, az adott dal örökre egybeforrhat az adott filmmel – a legjobb példa erre alighanem a Trainspotting vége. Az alábbiakban ilyen audiovizuális gyöngyszemeket szedtünk lajstromba.

 

1. Trainspotting (1996)

Trainspotting kultikus nyitójelenete a filmtörténelem egyik leghíresebb képsora lett, első sorban a menekülő Renton (Ewan McGregor) gunyoros „Válaszd az életet, válaszd a munkát, válaszd a karriert!”-kezdetű monológja miatt, ami alatt Iggy Pop Lust For Life című száma szól.

Erre a képsorra rímel a film utolsó jelenete, ami alatt szintén egy kultikus szám, az Underworld Born Slippy című nótája szól.

A főhős árulását bemutató snittben nem is a monológ a legemlékezetesebb, sokkal inkább Begbie őrjöngése, no meg persze Spud zavart pillantása, amikor észreveszi, hogy az országos cimborája le akar tőlük lécelni, mert „az életet választotta”, a munkával, a vacak kajával, a béna tévéműsorokkal és minden egyéb olyan kispolgári dologgal, amit a történet elején még lefitymált.

 

2. Rómeó és Júlia (1996)

Baz Luhrmann kultikus Shakespeare-adaptációja eszelősen jól modernizálta a Rómeó és Júliát azzal, hogy bevallottan a '90-es években épp az aranykorát élő MTV-zenecsatorna videoklipjeinek harsány esztétikájában álmodta újra a jól ismert drámát. Luhrmann személyesen kereste meg a Radioheadet, hogy írjanak egy dalt a filmhez,

így született meg a film utolsó jelenetében felcsendülő, Exit Music (For a Film) című melankolikus nóta, ami ugyebár Rómeó és Júlia tragikus végzetére utal.

A Radiohead frontembere, Thom Yorke 1997-ben a Humo magazinnak így nyilatkozott a közös munkáról:

Amikor megláttuk azt a jelenetet, amelyikben Claire Danes a 45-ös Coltot tart a fejéhez, azonnal elkezdtünk dolgozni a dalon.

 

3. Harcosok klubja (1999)

David Fincher kultfilmjének zárójelenetében Edward Norton karaktere, a Narrátor saját magába belelőve megöli a képzeletbeli alteregóját, Tyler Durdent (akit Brad Pitt alakít), majd Marlával (Helena Bonham Carter) együtt végignézi, ahogy a környékbeli épületek mind felrobbannak, azt sugallva, hogy így is, úgy is Tyler és a káoszbrigádja nyert, megkezdődött a modern civilizáció megsemmisítését célul kitűző grandiózus terv.

Ekkor csendül fel a Pixiestől a Where is My Mind?

Érdekesség, hogy a kínaiak cenzúrázták ezt a befejezést: ott egy felirat elmagyarázza, hogy a bombák végül nem robbantak fel, mert a rendőrség közbelépett, a Tylert elképzelő Narrátort pedig elmegyógyintézetbe zárták (erről a furcsa, cenzúrázott lezárásról ebben a cikkben írtunk részletesen). További csavar azonban a történetben, hogy igazából már az eredeti Chuck Palahniuk-regényben sem volt robbanás: ott egy diliházban ébredt fel a főhős, és az ápolók azzal nyugtatgatták, hogy minden Tyler tervei szerint halad...

 

4. Mátrix (1999)

Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a XXI. század a filmvilágban kicsivel korábban, 1999-ben elkezdődött, mint a való életben: ebben az évben mutatták be ugyanis minden kasszarobbantó előzményfilm ősapját, a Baljós árnyakat, valamint az akciófilmes zsánert fenekestül felforgató, és ott máig mérföldkőnek számító Mátrixot is. Az utóbbi nemcsak hogy divatba hozta a fekete bőrkabáttal hordott foncsorozott napszemüveget és a Nokia mobiltelefont, de a mai napig az elgondolkodtató sci-fik alfája és ómegája, a kocsmai filozofálgatások visszatérő témája, a boldog tudatlanság és a fájdalmas szabadság örök allegóriája. És ha nem lenne elég menő az, hogy egy egész nemzedék agyába beleégett  a piros és a kék kapszula látványa, valamint a bullet time effekt és a csupa zöld színvilág,

a filmzene egy olyan ütős válogatásalbum lett, ahol egymásnak adja a mikrofont a Deftones, a Prodigy, a Rammstein, a Monster Magnet, Rob Zombie, Marilyn Manson és a Rage Against the Machine!

Utóbbi csapat nótája a fináléban hallható, amikor a kiválasztottságára ráébredt Neo rájön, hogy a Mátrix meghekkelt álvalóságában tényleg bármit megcsinálhat, így menő cyberpunk Supermanként repül ki a képből.

 

5. Social Network – A közösségi háló (2010)

David Fincher másodszorra is rákerült a listánkra – nem véletlenül. A Facebook megszületéséről szóló, 2010-ben bemutatott, Social Network – A közösségi háló fináléjában ugyanis

a Baby, You’re A Rich Man szól a Beatlestől,

miközben Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) üveges tekintettel bámulja a volt barátnője, Erica Albright adatlapját. A film zsenialitását jelzi többek között az is, hogy amikor John Lennon a dalban épp a gazdagokról és a híresekről énekel, a megjelenik egy szövegfolyam, ami a szereplők valós életben elért eredményeit részletezi. A szomorú szemű főhős alá ez a mondat került:

Mark Zuckerberg a világ legfiatalabb milliárdosa.

 

(via Faroutmagazine.co.uk)