2015 decemberében minden kritikus el volt ájulva Az ébredő Erőtől. Ma már nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez az egyik legötlettelenebb Star Wars-film, ami évekre letérítette a helyes útról a franchise-t, ami végül csak a Disney+ tévésorozataival tudott újra cool lenni.
A világon mindenhol egyszerre, 2015. december 18-án mutatták be Az ébredő Erőt, A Jedi visszatér 1983 óta várt folytatását. A várakozások óriásiak voltak, hiszen előtte bejárta a sajtót a bombaként robbanó hír, miszerint George Lucas, a Star Wars atyja eladta az egész franchise-t a Disney-nek, így túlzás nélkül a fél világ leste árgus szemekkel, mit tud kihozni ebből az üzletből a földkerekség egyik legismertebb szórakoztatóipari cége. A végeredmény végül igencsak felemás lett...
Akiket elkapott a nosztalgia, azok nagyon szerették Az ébredő Erőt. Akik viszont ugyanúgy csalódottan jöttek ki a moziból, mint anno a '99-es Baljós árnyak után, azok máig nem bocsátották meg a Disney-nek a kedvenc gyerekkori filmélményük meggyalázását.
A mainstream magyar sajtó odáig volt meg vissza a filmért
Az Index.hu mozirovatában, a Cinematrixban például pont én írtam meg Az ébredő Erő kritikáját, nem kisebb dolgot állítva már a címben is, mint hogy:
Ez a legjobb Star Wars-film A Birodalom visszavág óta!
Ez akkor talán igaz volt a moziteremből kifelé jövet, azóta viszont sok víz lefolyt a Naboo bolygón, és csak a Disney-érában számos sokkal jobb produkció született Az ébredő Erőnél – egyebek között a Zsivány Egyes mozifilm, valamint A mandalóri , a Boba Fett könyve és az Andor tévésorozatok a Disney+ kínálatában. Bár én akkor a VII. epizódot jobbnak kiáltottam ki A Jedi visszatérnél (hiszen A Birodalom visszavágot neveztem meg a széria csúcsának), ma már azt mondom erre: elhamarkodott ítélet volt.
Az a hangzatos szalagcím egyébként, hogy Az ébredő Erő a legjobb Star Wars-mozifilm, ami A Jedi visszatér bemutatója után készült, a HVG akkori cikkében is előbukkant. Konkrétan ezt írták (igaz, „csak” egy külföldi kritikákat összegző gyűjtésben):
A legjobb Star Wars-mozi 1983 óta.
2015-ben az Origo.hu is szuperlatívuszokban nyilatkozott a filmről:
Az már biztos, hogy ez az a Star Wars, amire tíz éve várunk - vagy, ha nem veszünk tudomást az előzményfilmekről, akkor harminc éve. Nincs Jar-Jar, nincsenek ócska digitális trükkök, sem végtelenül álmosító kereskedelmi blokádok és tanácsülések. Van helyette nagybetűs kaland, izgalom, humor, a tágas univerzum ígérete, új barátok közti szoros összetartás, nagy tettekre való hivatottság.
Az akkor már létező 444.hu égisze alá tartozó Geekzblog is csupa szépet és jót írt:
Szóval nyugi, jó lett. Gyors, látványos, izgalmas, szórakoztató.
A korszak népszerű filmes portálja, A hetedik sor közepe 8/10-et dobott rá:
Az ébredő Erő visszahozta a kúlságot Lucas evangéliumába, ezen sorok írójának pedig az a legkellemesebb meglepetés, hogy kifejezetten várja a következő Star Wars filmet.
A PC Guru is 8,8-as osztályzatot adott a filmre:
A Star Wars: Az Ébredő Erő méltó folytatása a hatodik résznek. Az Ellenállás összecsap az Első Renddel, a nézők pedig csak nyernek.
A Gamestar magazin filmes aloldala, a Puliwood 97%-osra értékelte a látottakat, azaz már-már tökéletesnek vélte J.J. Abrams űrmeséjét:
Az ébredő Erő mindenféleképpen fontos állomása a jelenlegi Hollywoodnak. Legdicsőbb lovagjának páncélja ismét makulátlan, mert visszahozta azt a fajta történetmesélést, amiért megszerettük a mozi varázsát, és amiért a Star Wars az ami: egy igazi, nagybetűs MESE, amely nem ereszt a jól ismert sárga feliratoktól egészen a stáblista legördültéig. A meleg családi fészek, ahová mindig öröm lesz visszanézni, amíg olyan mozimágusok várnak minket tárt karokkal, mint Mr. Abrams. Mert ezt a filmet kerestük már nagyon-nagyon hosszú ideje.
De Zalaba Ferenc sem fukarkodott a pozitív jelzőkkel az IGN-en – a cikk minden sorából áradt a fanatikus Star Wars-rajongók lelkesedése:
Kicsit olyan Az ébredő Erő, mint egy remake, viszont ha olyan, akkor minden idők egyik legjobb remake-je, amely ismerős ösvénye miatt talán nem okoz olyan nagy meglepetéseket - értsd: a fordulatok jók, de nem meglepők -, de úristen, annyira gyönyörű ez az ösvény, hogy szinte beleborzongok, ha felidézem magamban!
Egy robotdínó volt a fekete bárány
Az akkori kritikákat visszaolvasva egyedül a Roboraptor (ami 2015-ben még a 24.hu geek aloldala volt) pendített meg olyan húrokat, hogy lehet, nem is volt annyira jó ez a hetedik epizód... A cikkben Keresztesi Ferenc tételesen felsorol 10 dolgot, amelyek miatt kifejezetten csapnivaló film Az ébredő erő – és lássuk be, van némi igazság mindegyikben!
- Az újrahasznosított sztori: Az ébredő Erő Achilles-sarka az ötlettelen forgatókönyv, amely bármennyire is ki van színezve, alapvetően ugyanazt a sablont követi, amit az Egy új remény és a Baljós árnyak is.
- A túl sok megválaszolatlan kérdés: Az ébredő Erő, olyan alapvető kérdéseket sem válaszol meg, mint hogy az új Köztársaság miért nem tesz semmit az Első Rend ellen, illetőleg miért csak suttyomban támogatja az Ellenállást?
- A feledhető zene: az amúgy John Williams-rajongó szerző szerint „a saga leggyengébb hanganyaga szól Az ébredő Erő alatt”.
- A vázlatos mellékszereplők: amíg a film új főszereplő hármasa kidolgozott és izgalmas, a mellékszereplők fájdalmasan kétdimenziósak.
- Az új főgonosz: A legfőbb vezér Snoke karaktere hatalmas csalódás volt a cikkíró számára.
- Az Erő használatának trivializálása: A film a szerző szerint „csúfot űz a Jedi Rend néhai működéséből”.
- A mentorfigura halála: A cikkíró szerint Han Solo halála „sehol sincs” drámaiságban Obi-Wan Kenobi vagy Qui-Gon Jinn esetéhez képest.
- A fénykardpárbaj tétnélkülisége: A szerző szerint az egész jelenet „iszonyat cink”.
- Az Első Rend dilettanizmusa:
- A zárójelenet: „A Star Wars: Az ébredő Erő nem egyszerűen a franchise legsablonosabb, de egyúttal a legkellemetlenebb módon a folytatásra kihegyezett epizódja”.
A külföldi kritikusok is csak utólag okosak...
Hasonlóan kemény szavakkal szedte ízekre a filmet két évvel Az ébredő Erő premiere után, 2017-ben a Screenrant is, 15 pontban felsorolva, miért hitványabb ez a produkció még a sokat szidott Baljós árnyaknál is:
- Rey túlságosan jó volt mindenben. Ma már persze tudjuk, kinek a vére csörgedezett benne, de akkor is elég hihetetlen volt, hogy értette Csubakka minden szavát, képes volt elvezetni a Millenium Falcont nulla repülési tapasztalattal, és úgy hadonászott a fénykarddal, mintha világéletében az övén fityegett volna a Jedik legendás fegyvere.
- Finn karakterfejlődése el lett baltázva. A szerző szerint még Jar Jar szenátorrá válása is hihetőbb, mint Finn váratlan megtérése, és rohamosztagosból Ellenállóvá válása.
- Túl sok volt a fanservice. Az egy dolog, hogy J.J. Abrams egy az egyben lemásolt jeleneteket az 1977-es Star Warsból, de hogy lényegében egy harmadik Halálcsillagot is felépített a Starkiller bázis képében, az egyenesen vérlázító.
- Kevés érdekes új mellékszereplőt kaptunk. Poe karaktere érdektelen, Maz kocsmájában közel sincs annyi izgalmas fizimiskájú csirkefogó, mint az Egy új remény kantinjelenetében, és így tovább.
- Minden csak úgy lóg a levegőben, nincs meg a kontextus. Miért nem képes a Köztársaság eredményesen felvenni a harcot az Első Renddel? Ki a fene az a Snoke, és hogyan jutott hatalomra? Ezek mind csupa olyan kérdések, amelyekre joggal szeretett volna választ kapni a néző 2015-ben (aztán később persze kiderült, hogy Snoke Palpatine császár genetikai kísérleteinek torz eredménye – de bár maradt volna örökre titok a származása).
- A film minden kérdésére megvolt a válasz - a merchandising termékekben. Szeretnéd tudni, hogyan bukott meg a Birodalom? Olvasd el az erről szóló regényt! Hol van a birodalmi flotta többi része? Játszd végig a Battlefrontot, és megtudod! Miért van C-3PO-nak piros karja? A képregényekből kiderül...
- Ötlettelen űrhajótervek. Míg a Baljós árnyak kecses űrhajók egész kavalkádját vonultatta fel, Az ébredő Erőben minden maradt ugyanolyan, mint a korábbi filmekben, csak most már ketten is elfértek egy TIE Fighterben.
- Feleslegesen nyaktörő a tempó. Ez sokat árt a történetnek, mivel a nézőknek kevés idejük marad arra, hogy megszeressék az új főszereplőket, ha azoknak az összes filmbéli tevékenysége egyetlen soha véget nem érő akciójelenet.
- Nincsenek izgalmasan új idegen népek. Még Jar Jar és a gungan faj is egy eredeti ötlet volt George Lucas részéről anno, Az ébredő Erőből viszont teljességgel hiányzik a Lucasra jellemző vad ötletbörze. Maz Kanata lényegében nem más, mint egy női Yoda, egy karikatúraszerű hegesztű szemüveggel. Valami Pixar-rajzfilmben lenne a helye, mintsem a Star Warsban...
- Megpróbálta mindenben túlszárnyalni az előző két trilógiát, de nem sikerült. Szereted a dupla fénykardokat? Na, akkor három fénykardpengét teszünk Kylo Ren spádéjára! Szereted a sivatagbolygókat? Tessék, itt egy újabb, csak ezen már lezuhant csillagromboló is van...
- Snoke karaktere totális mellényúlás. Egy zombiszerű, ráncos és sebhelyes öreget kaptak a nézők, akihez képest Darth Vader, Palpatine és Darth Maul sokkal-sokkal karakteresebb főgonosz.
- Érdektelen politikai szál. A Baljós árnyak hírhedt volt arról, hogy túlságosan sokat foglalkozott a politikával, a kereskedelmi megállapodásokkal és egyéb unalmas fityfenékkel. De legalább adott némi magyarázatot a nézőknek azzal kapcsolatban, mi miért történik. A film egyáltalán nem adott magyarázatot arra, hogy az Új Köztársaság, ami a Birodalom bukása után a közhatalmat gyakorolja, miért nem képes eredményesen harcolni a Birodalomra kísértetiesen hasonlító Első Renddel? Miért kell ehhez újraalakítani a Lázadók Szövetségét, ezúttal Ellenállás néven?
- Csalódást keltő díszletek. Micsoda látványosság volt a hoth-i csata A Birodalom visszavágban! De még a Baljós árnyakban is emlékezetes volt a fogatverseny, vagy Darth Maul fénykardvívása. A VII. epizódból viszont teljességel hiányoztak a hatásos jelenetek, és a legjobb pillanatok némelyike is mind olyan volt, mintha már megtörtént volna az előző filmek valamelyikében.
- Rengeteg az elvarratlan szál. Miközben a hat korábbi Star Wars-film ömagában is élvezhető volt, Az ébredő Erő annyi cliffhangert hagyott maga után, hogy saját jogán szinte értelmezhetetlen, meg kell nézni hozzá a két folytatást is. Luke fénykardjának előkerüléséről, vagy Ren Lovagjainak kilétéről persze később sem derült ki sokkal több...
- Művészileg teljesen üres alkotás. Mintha csak egy fókuszcsoportos vizsgálat után döntött volna úgy a Disney, hogy Az ébredő Erőben legyen benne minden, amit a rajongók szerettek az őstrilógiában, és még véletlenül se kerüljön bele olyasmi, ami miatt ki nem állhatták az előzménytrilógiát.
Könnyen lehet tehát, hogy az I. epizód nem az a film volt, amit a rajongók akartak, de végső soron mégiscsak George Lucas, e páratlanul gazdag sci-fi univerzum megalkotójának szívből jövő, egyedi víziója volt, ami végső soron igazolja létjogosultságát. A J.J. Abrams-féle Az ébredő Erő sajnos már nem mondhatja el ugyanezt magáról.
7 év távlatából belátom magam is, hogy nem nekem volt igazam, hanem a Roboraptor és a Screenrant cikkíróinak. Az én újságírói objektivitásomat is totál elhomályosította a Star Wars iránti vak rajongásom!