Egy igazi smacimaraton, a legnagyobb futás, a színész, aki megugrotta az egymillió dollárt, a leghosszabb cím és a film, amit annyiszor dolgoztak fel, hogy meg sem lehet számolni. Jó, meg lehet számolni, különben nem lenne hivatalos rekord!
Az első színész, aki 1 millió dollárt keresett
Egymillió dollár 1962-ben irtózatosan nagy összegnek számított, de az MGM-nek megérte ez az összeg, hogy leszerződtessék a kor legnagyobb sztárját, Marlon Brandót a Lázadás a Bountyn (1962) főszerepére – részben azért, hogy megakadályozzák, hogy elvállalja az Arábiai Lawrence főszerepét. Brando ennek megfelelően teljesen el is szállt magától, egy rémálommá téve a technikailag amúgy is nehéz forgatást, amelynek zöme egy valódi hajón zajlott. Már amikor ott volt a forgatáson, mert rendszerint eltűnt csajozni vagy fagyizni, vagy a rendezővel veszekedni, hogy írják át a jeleneteit – viszont nem volt hajlandó megtanulni a szövegét vagy brit akcentussal beszélni. Az akkori 1 millió ma nagyjából 7.9 millió dollárnak felel meg, ami már messze nem rekordösszeg: Tom Cruise vagy Johnny Depp rég átlépték 30 milliós határt.
A legtöbb titulus egy filmben
Ki más, mint Jackie Chan! Az ember, aki egy filmen belül a legtöbb munkakört behúzta, nem lehetett más, mint az elnyűhetetlen kung-fu bohóc, aki a 2012-es Műkincs hajszában nem csak a rendező, a főszereplő, az író, a forgatókönyvíró, az operatőr és az executive producer volt, de az art director, a produkciós manager, az élelmezési koordinátor, kaszkadőr és kaszkadőr koordinátor, gaffer, zeneszerző, kellékes, sőt, a főcímzene vokalistája is volt. Ez összesen 15 munkakör és titulus, de a filmmel még egy rekordot állított fel, az egyetlen színész által bemutatott kaszkadőrmutatványok számát is.
A leghosszabb csók
Az elsősorban (pocsék) forgatókönyvíróként ismert Josh Stolberg rendezése, a Rebellisek (2005) dicsekedhet a leghosszabb filmes csók rekordjával. Nagyjából ez az egyetlen pozitívum, amit elmondhatunk a csapnivaló tinivígjátékról, amit Nicole Richie játéka tesz elviselhetetlenné. A film végén és az egész stáblista alatt a két főszereplő, Gregory Smith és Stephanie Sherrin összesen hat percen és 44 másodpercen át tapad egymás szájára. Annyi jót mondjunk el azért erről a smacimaratonról, hogy ezzel számos nagy filmes csókjelenetet idéznek meg.
A film, amelyből a legtöbb remake készült
Csak 2016-ban mutatták be, de a barátság és a párkapcsolatok őszinteségét könnyed formában körbejáró Teljesen idegenek (2016) így is pár év alatt rekordot döntött a megfilmesítések terén. Paolo Genovese filmjének több országban is leforgatták a helyi remake-jét: a Goda Krisztina rendezte magyar BÚÉK-on (2018) kívül készült már görög, spanyol, török, francia, mexikói, koreai és kínai változat is. Eddig összesen 18 feldolgozás készült, és további 8 produkcióhoz vásárolták meg a megfilmesítés jogát, köztük egy amerikai verzióhoz, amelyhez Charlize Theron adja a nevét – az nem világos, hogy producerként vagy szereplőként.
A leghosszabb filmcím
Lina Wertmüller olasz rendezőnő, aki 2019-ben tiszteletbeli Oscar-díjat kapott, és aki az első nő volt, akinek a munkáját, Pasqualino Settebellezze-t (1975) a legjobb film kategóriában Oscarra jelölték, szereti a hosszú címeket, amire teljes neve lehet a magyarázat. Hivatalosan ugyanis úgy hívják őt, hogy Arcangela Felice Assunta Wertmüller von Elgg Spañol von Braueich, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy az Un fatto di sangue nel comune di Siculiana fra due uomini per causa di una vedova. Si sospettano moventi politici. Amore-Morte-Shimmy. Lugano belle. Tarantelle. Tarallucci e vino. című munkájával ő tartja a leghosszabb filmcím rekordját – 179 karakter! -, ami azért vicces, mert a magyar forgalmazó rövidre vágta a dolgot, és idehaza Véres földként jelentette meg.
A leghosszabb futás a filmvásznon
Nem, a rekordot nem Tom Cruise vagy a Tűzszekerek tartja, de még csak nem is Tom Hanks a Forrest Gumpban, hanem egy olasz rendező. Giulio Base 2007-ben készített filmet Cartoline da Roma (Képeslap Rómából) címmel, ami arról szól, hogy kutyájával körbefutja az olasz fővárost egy vasárnap reggel, semmi másról. A vágás nélküli filmben egy óra, 14 perc és 10 másodpercig fut.
A legjobban utált filmelőzetes a világon
A legtöbben örülnek egy új filmes előzetes megjelenésének a YouTube-on, ha pedig nem tetszik nekik az, amit láttak, akkor hagyják a fenébe az egészet – ahhoz tényleg rossznak kell lennie az előzetesnek, hogy konkrétan a dislike funkciót válasszák. Márpedig a 2020-as indiai Sadak 2 trailere hivatalosan is több mint 8 900 000 dislike-ot kapott 2020. augusztus 14-ig, amikor beállította ezt a rekordot – azóta még többet. Maga a film is 1.1 ponton áll az Imdb-n, szóval a trailer nagyjából azt ígéri, amit a film is hoz, pocsék történetet elképesztően rossz megvalósítással. A film, ami egy taxisofőr természetfeletti kalandjairól és megváltásáról szól, egyébként az 1991-es Sadak folytatása, amit egyáltalán nem értékeltek annyira rosszul.
A legtöbb termékelhelyezés egy filmben
Nem, a címet nem a termékelhelyezésen jót poénkodó Wayne világa vagy Sas Tamás valamelyik munkája tartja, hanem Morgan Spurlock (Super Size Me) dokumentumfilmje, amiben azért van egy kis csalás. Spurlock ugyanis magáról a termékelhelyezésről készített filmet, amit természetesen teljes mértékben termékelhelyezésből finanszírozott, és amibe összesen 3463 termék és márka került bele. Az OM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold egy tanulságos és vicces metadokumentumfilm, amelynek a címe is termékelhelyezés: az üdítőgyártó Pom Wonderful egymillió dollárt ajánlott fel azért, hogy bekerüljön a címbe – igaz, azzal a feltétellel, ha a produkció legalább 10 milliót hoz össze. Ami persze nem sikerült, de a poén így is megvolt.
A legdrágább forgatókönyv
Sosem találnád ki, kedves olvasó, de a legdrágább forgatókönyvvel egy bizonyos Bill Marsilii és Terry Rossio büszkélkedhetnek, akik a Denzel Washington főszereplésével készült, Tony Scott rendezte, jó esetben is közepes Deja Vut (2006) írták, kerek 5 millió dollárért, de van egy másik rekordunk is. A legdrágábban eladott KONKRÉT forgatókönyv 2017-ben került kalapács alá, és 846 619 dollárért kelt el. Az árverésen Audrey Hepburn hagyatéka kelt el, és köztük volt a színésznő saját forgatókönyv példánya az Álom luxuskivitelben-hez, kézzel írott jegyzeteivel és észrevételeivel, illetve le nem forgatott vagy a kész filmből kivágott jelenetekkel. A vevő nem volt más, mint az eredeti címben is szereplő Tiffany and Co. ékszeróriás, akik ezzel egy kicsit saját legendájukat is építették.