A 10 leggusztustalanabb komédia

Legyünk őszinték! Időnként kifejezetten felszabadító valami igazán undorító dolgon nevetni – ezért a klasszikusoktól a népszerűn át a legújabb alkotásokig összeszedtük a filmtörténelem legocsmányabb jeleneteit felsorakoztató vígjátékokat. Vajon a te kedvenced szerepel a listán?

Rózsaszín flamingók (1972)

Ahogy arról már A filmtörténelem leggyilkosabb szatírái című cikkünkben is írtunk, a szenny pápájának is nevezett John Waters Trash-trilógiájának nyitódarabjában a saját magát alakító transzvesztita sztár, Divine rácsos kiságyban tartott elhízott anyjával és degenerált fiával egy lakókocsiban él. Hősünk a leggusztustalanabb élő ember cím büszke tulajdonosa – amit egy bulvárlap aggatott rá –, egy rivális család tagjai azonban el akarják hódítani tőle a titulust. Az elvetemült házaspár stopposlányokat rabol el, akiket meleg szolgájuk teherbe ejt, majd a 9 hónap leteltével szerencsétlen nőket agyonverik, a gyerekeket pedig leszbikus pároknak adják el. A szubkultúrák erejével a tömegkultúra éles kritikáját nyújtó alkotásban a gyomorforgató versengés során a felsoroltakon kívül

láthatunk még kannibalizmust és koprofágiát is (igen, ez az a film, amelynek utolsó jelenetében Divine tényleg elfogyaszt egy adag friss kutyaürüléket).


Party zóna (1978)

Aki azt gondolta, hogy az Amerikai pite-filmek a semmiből jöttek, nagyot tévedett, hiszen ez a John Belushi nevével fémjelzett (három évvel a Saturday Night Live című humorműsorban történt legendás debütálását követően bemutatott), egy főiskolai fiúszövetség berkeiben játszódó bulivígjáték méltó elődje Stifler és társai kalandjainak. Ahogy az a lenti videós összeállításban is látható, a színész főleg az étellel való gusztustalankodás terén tett ki magáért

– és igazán mindent megtett a nevettetés érdekében, legyen szó köpetről, hányásról vagy moslékról.

Érdekesség, hogy a filmet a neves vígjátékrendező, John Landis (Blues brothers, Szerepcsere, Amerikába jöttem, Kémek, mint mi, Oscar, Beverly Hills-i zsaru III.) jegyzi, és szerepel benne Donald Sutherland is, akinek a jelek szerint nem derogált játszani egy olyan filmben, amelyben láncfűrésszel szelnek ketté egy lovat.


Tökös tekés (1996)

Nagyon nehéz volt a választás, hogy Bobby és Peter Farrelly munkásságából melyik vígjátékot válasszuk ki erre a prominens listára,

mert a Keresd a nőt!-től és a Dumb és Dumber – Dilibogyóktól kezdve a Túl közeli rokonon vagy az Én és én meg az Irénen át az Agyő, nagy Ő!-ig és az Elhajlási engedélyig bármelyik komédiájuk megállta volna a helyét.

A Tökös tekést végül azért választottuk, mert darabszámra talán ebben van a legtöbb olyan jelenet, a bika megfejésétől a lentebb láthatóig (amelyről már A Farrelly-filmek 7 leggusztustalanabb jelenete című összeállításunkban is megemlékeztünk), aminek a láttán nemcsak felszisszenünk, hanem a legszívesebben tényleg elhánynánk magunkat.


Eszement Freddy (2001)

Az MTV-n futott talkshow-ja népszerűségének csúcsán Tom Green megírta, megrendezte és a főszerepet is eljátszotta ebben a groteszk, már-már buñueli szinten szürreális komédiában, amely nemcsak a valaha készült legundorítóbb, de a valaha készült legrosszabb vígjátékok különféle listáin is gyakran szerepel, teljes joggal. A 20th Century Fox stúdió történelme során

minden bizonnyal ez az egyetlen általuk bemutatott film, amelyben a főszereplő manuálisan izgatja egy ló péniszét

vagy épp elrágja egy újszülött köldökzsinórját – és ezzel nagyjából mindent elmondtunk az Eszement Freddy című alkotásról.


Horrorra akadva 2. (2001)

A Horrorra akadva-franchise minden darabja hemzsegett az undorító részletektől (az első rész spermakitörése például kifejezetten emlékezetes), a legocsmányabb mind közül mégis talán a második film, amely egyes vélemények szerint – a legkülönfélébb testnedveket tartalmazó poénok felvonultatása miatt – egy életre kelt karikatúra a Hustler magazinból.

Szakértők azt ajánlják, ezt a komédiát mindenképpen üres hassal nézzük,

mert a Chris Elliott által megformált demens komornyik (akinek pudvás fogaival csak érett pattanásai vetélkednek), illetve a hozzá kapcsolódó jelenetek erősen igénybe veszi a gyomrot. Erre kiváló példa a lenti, ma már politikailag súlyosan inkorrektnek számító képsor, amelyben a legnagyobb poén, miután a férfi gyakorlatilag megerőszakol egy sült pulykát az asztalnál, hogy csökevényes, sérült kezével minden ételt végigfogdos – amire az „én bacim”- vetélkedő csattanós lezárása teszi fel a koronát.


Amerikai pite 3. – Az esküvő (2003)

Farrellyék műveihez hasonlóan az Amerikai pite-filmek esetében is a bőség zavarával küzdöttünk, már ami az ocsmányabbnál ocsmányabb jeleneteket illeti, hiszen az első rész „világos söre”, a második opus „aranyesője” vagy épp az Amerikai pite: A találkozó hűtőládába szarása is elég erős jelenet. Mi azonban a harmadik darab mellett tettük le a voksunkat, az esküvői tortán elhelyezett frissen nyesett fanszőrön kívül elsősorban a Rózsaszín flamingók című, már említett klasszikust megidéző kutyaszarevős képsora miatt.

Akinek nincs öt perce újranézni az ominózus részt, mégis fel szeretné eleveníteni, kattintson Stifler leggusztustalanabb (meg)szívatásai című cikkünkre (amelyben nem véletlenül választottuk ezt a jelenetet az első helyre), hiszen ott már mindent elmondtunk a témában.


Jackass 3D (2010)

Aki ismeri a jackasses fiúk munkásságát, az tudja, hogy nemcsak elképesztően veszélyes mutatványokat vállalnak be, de elképesztően undorítóakat is – így ebben az esetben is áll a már a Farrellyéknél és az Amerikai pite-moziknál is ismertetett „bármelyiket választhattuk volna” szabály. Az első rész hugyosjégkása-evése és a második film fingszkafandere ellenében mi végül a Jackass 3D-t választottuk (ami igazából már a negyedik Jackass-mozi a sorban, hiszen volt 2 és feledik rész is), amelyben nemcsak a hírhedt izzadtságivós, de a talán minden másnál gyomorforgatóbb toi toi vécében bungee jumpingolós jelenet is megtalálható.

Aki pedig mélyebben is el akar merülni a témában, annak melegen ajánljuk A 10 legbrutálisabb Jackass-produkció című cikkünket.


Koszorúslányok (2011)

Ennek az esküvői vígjátéknak az alkotói sikerrel bizonyították, hogy egy női komédia adott esetben ugyanolyan undorító lehet, mint bármelyik, amelyikben férfi főszereplők gusztustalankodnak önfeledten. A Koszorúslányok pedig megvalósítja azt a bravúrt, hogy emellett megmarad a női barátságról szóló szellemes, okos és érzelmes felnőttmesének. Paul Feig rendezésének (amely a főszerepet hozó Kristen Wiig és Annie Mumolo forgatókönyvén alapul; nagy hiba lenne megfeledkezni az érdemeikről) gyakorlatilag csupán egyetlen jelenete van, ami miatt felfért a leggusztustalanabb komédiákat tartalmazó listánkra – az azonban olyan emlékezetes, hogy aki egyszer látta, sosem feledi.

Igen, természetesen a menyasszonyi ruhában az úttestre szarással felturbózott, össznépi cifra fosásban és egymás hajára hányásban kicsúcsosodó tömeges ételmérgezésre gondolunk.


Nedves tájak / Készen állsz Helenre? (2013)

„A lányok is ugyanolyan undorítóak, mint a fiúk” vonal újabb versenyzője ez a magyar forgalmazásban kétféle címmel is ismert német alkotás, ami viszont a Koszorúslányoktól eltérően

művészileg a lehető legkövetkezetesebben viszi végig a gusztustalankodást,

hiszen a tabudöntögető felnövekvéstörténet cselekménye egészének a fókuszában az áll, hogy a címszereplő tinilánynak milyen különleges a kapcsolata saját és mások testnedveivel, illetve hogy milyen megszállottan utasítja el a higiénia fontosságát. Helen számára ennélfogva egy nyilvános vécé igazi kaland, ahol új tapasztalatokra tehet szert. Egyébként általában mindenre és mindenkire őszinte nyitottsággal és kíváncsisággal tekint, de leginkább azokra a dolgokra, amelyek szexuális szempontból is új lehetőségeket tartogatnak – legyen az egy kedves idegen vagy egy zöldségféle…


Agyas és agyatlan (2016)

Ennek a Sacha Baron Cohen nevével fémjelzett kémfilmparódiának a főhőse egy agyatlan angol focihuligán (Cohen), akinek egy penge brit titkos ügynök (Mark Strong) a testvére. A sors úgy hozza, hogy a furcsa párosnak közösen kell menekülnie, és egy alkalommal konkrétan egy nőstény elefánt vaginájában rejtőznek el. Balszerencséjükre az állatot épp elkezdi hágni egy felajzott hím, és mivel a tesók azt szeretnék, ha az aktus minél előbb véget érne, ők is besegítenek, hogy minél hamarabb megtörténjen az ejakuláció. Mivel egy tágabb képkivágatban azt is megmutatják, hogy még egy igen-igen hosszú sornyi elefánt áll sorban a nőstényhez, nem nehéz kitalálni, hogy mi következik.

A nemcsak rendkívül ízléstelen, de alaposan elnyújtott jelenetet méltán válogattuk be Amikor nem vicces, csak kínos a poén című összeállításunkba – és persze mivel Cohen-filmről van szó, közel sem ez az egyetlen olyan vicc benne, ami kilométerekkel lépi túl a jó ízlés határait.



(via BFI, Variety)