Kicsit sírunk, de inkább nevetünk, és végül megnyugszunk ezeken a filmeken. Bár a valóságban nem esnek meg ilyen szerelmek, de olykor jólesik nézni az instant boldogságot.
Micsoda nő!
Az eredeti forgatókönyv szerint sötét, nyomasztó drámának indult, ám szerelmes mese lett, amiből csak úgy sugárzik a derű. Persze ez elsősorban Julia Robertsnek köszönhető: egyszerűen annyira aranyos, bármit is csináljon, és elég csak elmosolyodnia, a jégszív is megolvad. Hamisítatlan Disney-hercegnős történet, csak nem énekelnek benne.
Lesz ez még így se!
Mindkét főszereplő, Jack Nicholson és Helen Hunt is okkal kapott Oscart ezért a kiváló filmért. Nem vagyunk elhalmozva intelligens romantikus vígjátékokkal, de a Lesz ez még így se! a műfaj egyik csúcsteljesítménye – és abban a pillanatban, amikor bármilyen szerelmesfilm happy enddel zárulna, a tahóságot mesterien űző Melvin (Nicholson) odateszi magát, és még csak ezután jön a történet java!
Bridget Jones naplója
Helen Fielding a film alapjául szolgáló regényben tökéletesen ráérzett a harmincas éveikben járó, egyedülálló nők problémáira, okkal lett világszerte bestseller a Bridges Jones naplója. (Sajnos rászabadította a világra a rettenetes szingli szót is, de ez talán nem az ő bűne, hanem azoké, akik használták.) A filmben a texasi Renee Zellweger játszotta el az ízig-vérig angol Bridget Jonest, és sokan tudtak azonosulni a picit dundi, a szerelemben és olykor az élet más területein is szerencsétlen, folyton gyötrődő nővel. Aztán persze, hogy összejön neki a szerelem, de hát ez egy romantikus film dolga.
Négy esküvő és egy temetés
Richard Curtis írta a forgatókönyvet, ez pedig már önmagában azt jelzi, hogy igen jó filmről van szó, sőt, Curtis ezzel lépett rá az útra, ami néhány megálló múlva minden idők legjobb és legkarácsonyibb romantikus filmjéhez vezetett: az Igazából szerelemhez. A Négy esküvő és egy temetés sikertörténete is ugyanolyan, és persze ugyanúgy nem lehet megunni.
Bűbáj
Imádnivaló film, ami egyszerre figurázza ki a klasszikus Disney hercegnős kliséket, miközben maga is az. Az igaz szerelemről ábrándozó Amy Adams hercegnője egy daloló állatokkal és jóképű királyfival benépesített, habos rajzfilmvilágból csöppen napjaink New Yorkjába. Nyomában a gonosz királynő famulusával, és az öntelt balfék herceggel, a mocskos, lehangoló nagyváros is lassacskán mesevilággá változik, és persze, hogy beteljesül az igaz szerelem is. De addig a legjobb romantikus Disney-nótákat szállító Alan Menken dalaira Giselle segítőkész csótányokkal, patkányokkal és galambokkal takarít(tat)ja ki a kupis lakást, boldogan énekel a Central Park látogatóval, királylányruhát varr a függönyből, és a szerelemről áradozik. A Bűbáj gyógyír a szomorú, ábrándos szívnek.
A szerelem hullámhosszán
Mese a rádiósról és megözvegyült, kisfiát egyedül nevelő fickóról – történetesen Meg Ryanról és Tom Hanksről. Persze ilyen történetek a valóságban nincsenek, de olykor jól esnek. A két színész párosa olyan jól működött, hogy Nora Ephron rendező A szerelem hálójában című filmjében újra összeboronálta őket.
Aludj csak, én álmodom
A fiatal Sandra Bullocknak jól állt a kedves "szomszéd lány" szerepe (bár a "szomszéd lány" kliséjénél azért sokkal-sokkal szebb), és ezt a kedves filmet mintha épp rászabták volna. Jó romantikus filmhez illőn ez is egy mese a titokzatos hercegről és az igaz szerelemről, félreértésekről, és arról, hogy a jóképű herceg hétköznapi fickó testvére mégiscsak jobb választás. Legalábbis a filmekben.
Római vakáció
A legnagyobb klasszikus mind közül az angyali, mindig csodálatos Audrey Hepburn és Gregory Peck – és Róma – főszereplésével. Első filmes főszerepéért Hepburn rögtön Oscar-díjat kapott, ahogy a jelmezek és Ian McLellan Hunter és Dalton Trumbo forgatókönyve is. Érdekesség, hogy az 1953-as filmet direkt fekete-fehérben forgatták, hogy Róma szépségei ne vonják el a figyelmet a színészekről. Mondjuk nehéz olyan dolgot találni, ami elvonná a figyelmet Audrey Hepburn elől.
Igazából szerelem
A tökéletes romantikus film. Richard Curtis fantasztikus forgatókönyvíró és rendező, rossz filmje nincs is. Az igazából szerelemben pedig minden benne van, a harsány és a keserédes humor, boldogság és szomorúság, ami így leírva közhelyesnek hangzik, de Curtis keze alatt mindez csodává válik. Sokat vetíti a filmet a tévé, és karácsony sincs nélküle, de ez olyan film, amit akárhányszor újra lehet nézni, vagy csak odakapcsolni, ahol épp játsszák, és bárhol is tartson, úgyis ott ragad előtte az ember.
Harry és Sally
Rob Reiner klasszikusa könnyen elcsúszhatott volna vacak kliséken, hiszen azt boncolgatja, létezhet-e igazi barátság férfi és nő között, illetve hol a határ, mikor fordulnak át az érzelmek valami komolyabba? Ám a kiváló forgatókönyv finoman, mindkét nem szemszögéből, hitelesen adja elő a témát, Meg Ryan és Billy Crystal pedig hatalmasat játszanak. És különben is: a 80-90-es évek fordulóján mindenki Meg Ryanbe volt szerelmes.