Az akciófilmek, a háborús eposzok vagy éppen a sci-fik alapvető kelléke, dramaturgiai csúcspontja a mindent eldöntő nagy leszámolás, a tűzharc, ahol repülnek a golyók, fröccsen a vér, összerándulnak a testek. De kik csinálták a legjobban?
Sicario - A bérgyilkos (2015)
Denis Villeneuve zseniális filmjében a mexikói drogháborúról egy csapat állig felfegyverzett amerikai ügynök Benicio Del Toro és Josh Brolin vezetésével az egyik kartell emberét viszik ki a brutális Ciudad Juarezből – ahol már kapunk egy is ízelítőt az erőszakból az utak mentén fellógatott, megcsonkított hullákkal. A konvoj végül elérkezik a mexikói-amerikai határhoz, és itt van a legjobb esélye a kartell embereinek, hogy lecsapjanak, már csak azért is, mert beállt a forgalom, mozdulatlan az autósor. Csakhogy az amerikaiak vérprofik, azonnal kiszúrják a két kocsiban ülő rosszarcúakat, és amint azok akcióba lendülnének, szitává lövik őket. És itt nem is az akció az igazán izgalmas, hanem annak a pontnak a kivárása, mikor mozdul valaki, miközben egy harcikutya ugat és tűz a nap. Ráadásként ott van kívülállóként az Emily Blunt által játszott FBI ügynöknő, aki a kocsiban maradva dermedten nézi az eseményeket, de nem annyira dermedt, hogy ne tudjon elbánni egy váratlanul felbukkanó fegyveressel. Aztán elindul az autóoszlop, és az egyik amcsi azt mondja, ezzel lesz minden újság címoldalán, mire a másik rávágja: még El Pasóban sem írnak majd róla.
Vad banda (1969)
Sam Peckinpah klasszikusa a XX. század elején az utolsó vadnyugati bankrablók utolsó napjairól szól, és nem csupán kegyetlen film, de az ölés rítusát egyfajta stilizált formában, valóságos táncként mutatja be, amihez teljesen újszerű vágási technikákat használt fel. Egy félresikerült bankrablás után Pike Bishop (William Holden) bandája az őket üldöző fejvadászok elől Mexikóba menekül, ahol új szövetségesre találnak egy helyi hadúrban. Csakhogy a kegyetlen hadúr pont a banda mexikói tagja, Angel (Jaime Sánchez) szerelmét nézte ki magának, de egy pillanatig úgy néz ki, egy lopott fegyverszállítmánnyal el lehet rendezni az ügyet, és Bishopék „visszavásárolhatják” megkínzott bajtársukat. Csakhogy a hadúr az átadás pillanatában elvágja Angel torkát, mire hőseink is bevadulnak, és megkaparintják az ott lévő német katonai tanácsadók ajándékát, egy Maxim géppuskát, és elindul a mészárlást. Itt mindenki fegyvert fog, még a nők és gyerekkatonák is,
nincs irgalom, és túlélő se nagyon.
Ryan közlegény megmentése (1998)
A filmtörténet legjobb háborús filmjéből megannyi tűzharcot lehetne kiemelni, ráadásul Steven Spielberg kifejezetten ügyelt arra, hogy a Ryan közlegény megmentésére induló Ranger szakasz történetében a lehető legtöbbféle összecsapás szerepeljen, de az egyik legismertebb jelenetben mindössze két lövés dördül el. Hőseink egy francia kisvároson vágnak keresztül, amelynek egy részét már bevették az amerikaiak, a másik részében még tartják magukat a németek. Miller százados (Tom Hanks) és emberei néhány francia civiltől kérnek útmutatást, akik egy lebombázott épületben húzták meg magukat, a francia szülők viszont azt akarják, hogy a katonák vigyék magukkal a kislányukat. Millerék nemet mondanak, de Caparzo (Vin Diesel) megszánja a síró lányt, és, hogy megnyugtassa, leveszi a nyakából a keresztet – nem lehet NEM észrevenni ebben a szimbolikát -, majd eldördül a német mesterlövész lövése. Mindenki fedezékbe húzódik, csak a lassan elvérző Caparzo fekszik a földön a zuhogó esőben, miközben a szakasz saját mesterlövésze, Jackson közlegény (Barry Pepper) már a megfelelő lőállást keresi, hogy végezzen a némettel. A végeredmény valószínűtlen, de legendás – és állítólag valóban megtörtént, igaz, a vietnámi háború alatt.
Mátrix (1999)
Az egyszeri hacker, Neo (Keanu Reeves) megtudja, hogy az általa ismert világ valójában egy számítógépes szimuláció, és csatlakozik az őt is felszabadító Morpheus által vezetett ellenálláshoz. Amikor Morpheust elfogják, Trinityvel (Carrie-Anne Moss) együtt a kiszabadítására indul. Az épület előcsarnokában egy komplett magánhadsereg várja őket, de szerencsére Neóék képesek meghajlítani a fizikai törvényeket, és vittek magukkal fegyvert is. Nagyon sok fegyvert. A Wachowski fívérek, akik azóta nővérek, és akik rengeteget kölcsönöztek az eredeti Ghost in the Shell - Páncélba zárt szellemból (1995) ebben a jelenetben (is) zárójelbe teszik a realizmust. A betonoszlopok például úgy esnek szét a lövések hatására, mintha hungarocellből lennének, cserébe viszont lenyűgöző látvány a két ügynök akcióbalettje, amit számítógépes trükkök nélkül vettek fel.
Szemtől szemben (1995)
Michael Mann zseniális krimijének csúcsjelenete, amikor Neil McCauley-n (Robert De Niro) és csapatán rajtaüt a rendőrség egy sikeres bankrablás után. Az ezt követő tűzharc kérlelhetetlen és hihetetlen izgalmas, mert McCauley nem menekülni akarnak, hanem átvágni magukat a rendőrségi kordonon, egymást fedezve tüzelnek és nyomulnak előre, bár be vannak kerítve, sőt, még Vincent Hanna nyomozó (Al Pacino) és emberei is őket lövik, valójában ők a támadók, és majdnem sikerül is nekik. Két évvel a film után Észak-Hollywoodbankét állig felfegyverzett rabló, akikről utólag kiderült, imádták a filmet, bankból távozva tűzpárbajba keveredtek a kiérkező rendőrséggel, és ugyanúgy próbáltak menekülni, mint De Niro és csapata, és nekik is majdnem sikerült, de végül mindkettőt lelőtték, bár addigra 11 rendőrt és és 7 civilt sebesítettek meg. És ez nem véletlen, mert a filmet egy időben a haditengerészetnél is tananyagként használták arra, hogyan kell visszavonulni ellenséges tűzben, annyira hitelesre sikerült.
Leon, a profi (1994)
Vajon mekkora SWAT-csapat és hány kommandós kell egy magányos bevándorló és egy kislány kiiktatásához? Nyilvánvalóan rengeteg, ha az illetőt Leonnak (Jean Reno) hívják, és bár érzelmileg visszamaradt, a gyilkolásban igazi szakember, és egy talpraesett kislány, Mathilda (Natalie Portman) a társa. Egy szűk New York-i bérház, szűk folyosói ideális helyszín egy elképesztő lövöldözéshez, amelyben Leon mindössze egy pisztollyal az állig felfegyverkezett kommandósok újabb és újabb hullámait lövi halomra. A szétlőtt tűzoltó készülék frappáns ötlet, az pedig némi humort hoz a helyzetbe, hogy egy ponton túl – viszonylag hamar, mellesleg – a rendőrök is felismerik, hogy itt nem ők a profik, és bár a túlerő győzelme nem kétséges, különösen örvendetes látni, hogy a különösen visszataszító Gary Oldman is megkapja a magáét.
Gengszterzsaruk (2018)
A Gerard Butler főszereplésével készült, különösebb felhajtás nélkül mozikba került akcióthriller valójában a Szemtől szemben modernizált verziója, csak Micheal Mann filmjének mélységei nélkül, kárpótlásként elképesztő mennyiségű lőfegyverrel és tűzerővel. Hőse, a kőkemény, és sokszor illegális módszereket alkalmazó rendőrtiszt (Butler), aki csapatával egy Merrimen (Pablo Schreiber) nevű, katonaviselt profi bankrabló és társai nyomába ered. A végső leszámolás itt is egy elakadt kocsisoron zajlik, a csavar az, hogy a rosszfiú a géppuskájával szándékosan a szélvédőkön keresztül tüzel, ami nagyon látványos. Aztán az egész olyan, mint egy katonai hadművelet szervezett visszavonulással, egymás fedezésével, míg mindkét oldalon csak ketten maradnak talpon, és kifogyva a nagyobb kaliberű fegyverekből, már csak a jó öreg stukkerek maradnak, és egyetlen tárnyi lőszer…
Elysium - Zárt világ (2013)
Már előző és egyben első filmjében, a District 9-ban (2009) is volt egy elképesztő futurisztikus tűzharc, csak ott Sharlto Copley volt a jófiú – itt bizony egy nagyon rossz fiú, egy eszeveszett, vérszomjas zsoldos, aki a címbeli Elysium, egy, a Föld felett lebegő mesterséges égitest érdekeit szolgálja, ahol a gazdagok élnek. Ide akar mindenáron eljutni Max (Matt Damon), aki a munkahelyén halálos dózisú sugárzásnak lett kitéve. Ehhez azonban el kell rabolniuk azt a pasast, aki megtervezte az Elysiumot, és itt kezdődnek a bajok. A pasast harci robotok védik, és amikor őket legyőzik, jelenik meg siklórepülőjén a már emlegetett zsoldos, hogy egyenként végezzen Max barátaival, ami sikerül is neki, majd ő és Max néznek farkasszemet. Amitől olyan izgalmas ez a jelenet, a modern és hagyományos fegyverek keverékének összecsapása, hisz a sikló fedélzeti fegyverei is spéci bombái mellett nem csak a jó öreg, bár megbütykölt AK-47-es jelenik meg, de Copley kezében még egy szamurájkard is, és tud is vele bánni.
Django elszabadul (2012)
Szégyen lett volna, ha nincs egy Quentin Tarantino film ezen a listán, akár a Kutyaszorítóban (1992) „patthelyzete”, akár a Ponyvaregényben (1994) amikor Vincentet és Jules-t elkerülik a golyók, vagy a Becstelen brigantyk (2009) kocsmai mészárlása, de a leglátványosabb mellett döntöttünk. A történet végén járunk, Dr. Schultz (Christoph Waltz) terve majdnem működik, ha magas áron is, de sikerül megállapodni Calvin Candie-vel (Leonardo DiCaprio) Brunhilde (Kerry Washington) szabadságáról, ám Candie arroganciája felbosszantja a jó doktort, és az alkut megpecsételő kézfogás helyett egyszerűen lelövi. Mire őt is lelövik, Django (Jamie Foxx ) pedig lelő mindenkit a szobában, kivéve az ügyvédet, aki aztán Django élő pajzsa lesz. És ez a lövöldözés visszatérő eleme, a sebesültek újra meg újra lövést kapnak, fröcsög a vér, összerándulnak a testek, forgácsolódik a fa. Egészen addig, amíg Django lőszere kitart, vissza tudja tartani a támadókat, akik néha egymást lövik le ebben a groteszk „táncban”.
Wind River - Gyilkos nyomon (2017)
A világtól távoli indiánrezervátum környékén játszódó krimi rendezője az a Taylor Sheridan, aki egyben a listán is szereplő Sicario forgatókönyvírója is volt, és az ő történetei meglehetősen véresek. A Wind River egy fiatal indián lány gyilkosai utáni nyomozásról szól, ahol a szálak végül egy ipartelep biztonsági őreihez vezetnek. Velük áll szemben az ügyben nyomozó FBI ügynöknő (Elizabeth Olsen) és a helyi rendőrség, és a hirtelen kirobbanó brutális tűzharcban a rendőrök maradnak alul. Szinte mindenki golyóálló mellényt visel, így több találat kell ahhoz, hogy valakit végképp elintézzenek. A nagyobb tűzerővel bíró őrök éppen végeznek a sebesültekkel, és az ügynöknőn van a sor, amikor a neki korábban segítő vadász (Jeremy Renner) fegyvere eldördül. Sorra szedi le a gyilkosokat, még azokat is, akik a lakókocsiból tüzeltek, míg csak egy marad, de rá más sors vár. És bár a jelenet nagyon is drámai, íme a próbafolyamat, ami viszont kimondottan vicces.