Egész Hollywoodot felforgatja a mesterséges intelligencia, de azt nehéz eldönteni, hogy ennek örülhetünk-e vagy sem.
A mesterséges intelligencia betörése számos iparágat átalakít, de a moziipar különösen nagy változásokon megy keresztül. Az Al ma már itt van, hogy javítsa mindenki számára a mozilátogatási élményt, és segít a moziknak versenyképesnek maradni az egyre inkább digitális világban.
A mesterséges intelligencia lett a legjobb marketing szakember
Tudjuk, hogy filmmarketing szempontból a mozik egyértelműen az élen járnak. Habár ma már számos streaming-szolgáltató jelen van, és biztosítja, hogy az otthoni filmnézés minél élvezetesebb legyen, ettől függetlenül a mozi+popcorn élményről az emberek többsége nem akar lemondani.
A vállalatok pedig pontosan tudják, hogy az Al bevonásával hogyan csábíthatnak be még több embert a filmszínházakba.
Manapság már egyre több mozi esetében a tehetséges marketinges szakemberek algoritmusokat használnak a vásárlói adatok elemzésére és személyre szabott filmajánlások biztosítására. Az AMC Theatres amerikai multiplex mozilánc például a mesterséges intelligencia segítségével a korábbi nézési szokások alapján javasol filmeket, ami a jegyeladások és a vásárlói elégedettség növekedéséhez vezet.
Itt azonban még nem áll meg a történet. Mind tudjuk, hogy a moziknak meghatározott kapacitásuk van, és az eladatlan hely pazarlásnak számít. Ennek megoldására pedig dinamikus árképzést alkalmaznak a jegyeladások optimalizálására és a rendelkezésre álló kapacitás maximalizálására. A Regal Cinemas például mesterséges intelligenciát használ a jegyárak kereslet, napszak és akár az ülőhely preferenciák alapján történő módosítására. Ez a stratégia segít maximalizálni a bevételt és jobb kihasználtságot biztosít.
Az ügyfélkiszolgálás szintén másképp működik, amióta az Al a mindennapjaink része lett.
Ma már egyáltalán nem meglepő, különösen Amerikában, hogy a filmszínház-láncok chatbotokat használnak a jegyfoglaláshoz, a vetítési idővel kapcsolatos kérdésekhez, sőt, még a vásárlói panaszok kezelésére is. Ezt a stratégiát az amerikai Cinemamark Theatres is alkalmazza, és elmondásuk szerint ezáltal zökkenőmentes és hatékony élményt nyújtanak a mozilátogatóknak.
Azt azonban ki gondolta volna annak idején, hogy a mesterséges intelligencia a karbantartásban is nagy szerepet kap majd? A filmszínházak berendezései speciálisak és sokszor kényesek. A projektorok és hangrendszerek teljesítményadatainak nyomon követésével a mesterséges intelligencia előre jelzi, mikor van szükség karbantartásra, így biztosítva a közönség számára a kiváló minőségű nézői élményt. Ha pedig a biztonságról van szó, akkor jó tudni, hogy ma már számos moziban az AI felügyeleti rendszerek elemzik a gyalogosforgalmat, így igyekeznek elkerülni, hogy csúcsidőszakban a rengeteg ember jelenléte pánikhangulathoz vezessen.
Tökéletes képernyő és hangminőség
A sok-sok marketingfogáson és technikai segítségen túl az Al ott van, hogy a tényleges filmnézési élményt is javítsa. Ma már a tengerentúlon különösen elterjedt, hogy a mozik fejlett AI-algoritmusok segítségével kalibrálják a vetítőket és a hangrendszereket az optimális teljesítmény érdekében.
Az IMAX például mesterséges intelligenciát használ a kép- és hangminőség javítására, az adott mozi méreteihez igazítva.
Van azonban ennél valami sokkal meredekebb. Ültél már be te is úgy a moziba, hogy az arcodra volt írva minden gondolat és érzés?
Éppen életed egyik legjobb filmjét láttad vagy az ellenkezője, amikor sikítva rohannál ki a moziteremből? Ma már több moziban arcfelismerést alkalmaznak a közönség elemzéséhez. Ez segítség a filmstúdiók számára is, hogy felmérjék az emberek reakcióit a filmnézés alatt. Ezek az adatok értékes visszajelzésként szolgálhatnak a jövőbeli filmválasztás és marketingstratégiák testreszabásához. Az pedig szinte biztos, hogy ez a trend nem fog egyik napról a másikra eltűnni a süllyesztőben.
Azt pedig már sokszor hallhattuk, hogy a 2D-s moziélmény leáldozóban van, és a filmszínházak átállnak a virtuális valóság (VR) élményre, amelyet a mesterséges intelligencia hajt.
A költséghatékonyság is fontos szempont a mozik számára
A mesterséges intelligencia másik fontos feladata lett a költségcsökkentés. Az algoritmusok ma már könnyedén megjósolják a keresleti trendeket. Nem mehetünk el amellett sem, hogy a fenntarthatóság korában a moziknak szembe kell nézniük az energiagazdálkodás kihívásával. Sok országban már most is használnak AI-t az energiagazdálkodáshoz, optimalizálva a fűtési, szellőzési és légkondicionálórendszereket a mozi kihasználtsága és a külső időjárási viszonyok alapján. Ez nemcsak az energiaköltségeket csökkenti, hanem hozzájárul a környezeti fenntarthatósághoz is.
A harmadik szempont pedig az, amelyet tényleg számos iparágban megfigyelhetünk. Egyre több mozi fordul a mesterséges intelligencia felé a személyzet beosztása terén. Az Al eszközeinek kihasználásával a moziknak a személyzet ütemezésében egy éjjel-nappali asszisztensük van, aki valós idejű adatok alapján előre jelzi a forgalmas időszakokat, így biztosítva, hogy csúcsidőszakban a dolgozókat ne érjék kellemetlenségek.
Felmerülnek aggályok is
Habár a leírtak mind szépek és jók, de a mesterséges intelligencia lehetséges visszaéléseit is figyelembe kell venniük a moziláncoknak. A korábban említett arcfelismerés és az adatelemzés aggályokat vet fel a magánélet védelmével és az adatbiztonsággal kapcsolatban.
Kérdés az, hogy ront-e a moziélményen, ha a látogatók úgy mennek be, hogy tudják, a mesterséges intelligencia akár minden lépésüket követheti. Ezért kulcsfontosságú, hogy a mozik betartsák a szigorú adatvédelmi előírásokat, és átláthatóan tájékoztassák az ügyfeleket arról, hogyan használják fel az adataikat.
Ez még csak a kezdet
Habár már most látszik, hogy a modern technológia sok változást hozott el a mozivilágba, még mindig feljebb lehet lépni olyan szintekre, amiket korábban esetleg csak egy Black Mirror epizódban láthattunk. Ha hinni lehet annak, amin jelenleg a szakemberek dolgoznak, akkor hamarosan tényleg a mozik a mesterséges intelligencia segítségével valós időben, a közönség preferenciái és reakciói alapján állíthatják be a film audiovizuális elemeit, hogy 4-D élményt teremtsenek.
Nemsokára pedig jöhetnek a teljesen interaktív moziplakátok és kijelzők, amelyek olyan vonzó tartalmakat kínálnak, mint a filmekhez kapcsolódó trailerek, kulisszák mögötti felvételek vagy interaktív játékok. Ez nem csak az általános moziélményt növeli, hanem nagyon érdekes ajtókat nyit meg a lead generáláshoz olyan mozilátogatók számára is, akik egyébként nem vennének fontolóra egy adott filmet.
Kísérleti szakaszban pedig már velünk van az adatvezérelt filmtervezés is, ami annyit jelent, hogy a mesterséges intelligencia elemzi a helyi demográfiai adatokat és a nézettségi trendeket, hogy segítsen a moziknak olyan filmek beütemezésében, amelyek nagyobb valószínűséggel vonzanak nagyobb közönséget az adott helyeken és időpontokban, lehetővé téve a meglévő kapacitás hatékonyabb kihasználását.
Azt el kell fogadnunk, hogy a moziélmény már nem lesz olyan, mint 10, 20 vagy 30 évvel ezelőtt, hiszen a recsegő-ropogó filmeknek is megvolt a maguk varázsa.
Többé már nem számít furcsának egy Al-generált jegyeladó, de az sem, ha a teremben olyan élményt kapunk a filmek által, hogy szinte összemosódik abban a néhány órában a valóság és a fikció. A sok hasznos előny mellett azonban érthető, ha nehéz lépést tartani a minket körülvevő változásokkal. A mesterséges intelligencia központi szerepet fog játszani a mozik jövőjében, de fontos, hogy a vállalatok megőrizzék a látogatók bizalmát, és biztosítsák a technológia felelősségteljes használatát. Az pedig, hogy ez sikerülhet-e, már a jövő a zenéje…
(via Forbes)