Felmérés készült a magyar mozilátogatók szokásaiból.
A Cinema City 2024-ben átfogó országos reprezentatív kutatást készíttetett, hogy feltérképezze a magyarok mozilátogatási szokásait és preferenciáit. A Free Association kutatócég 2024 márciusa és júniusa között végzett, kvalitatív és kvantitatív kutatásából, amelyben 1000 válaszadó vett részt a 16-69 éves korosztályból, kiderül, hogy évente átlagosan 3 alkalommal járnak moziba a magyarok, és 64 százalékuk szívesen járna még többször.
A karácsony és szilveszter közötti napok, vagyis az iskolaszünet kiemelt időszaknak számít, mert nagyon sokan ekkor pótolják be elmaradt filmjeiket, vagy töltik szabadidejüket mozizással.
A megkérdezettek fele (53 százalék) arról nyilatkozott, hogy ugyanolyan rendszerességgel látogatta a mozikat, mint a pandémia előtt, 10-ből 1 gyakrabban ül be vetítésre, mint a járványt megelőző időszakban. A kutatás rávilágított, hogy a válaszadók háromnegyede továbbra is a szinkronizált filmeket kedveli a moziban. A legnépszerűbb választásnak az amerikai gyártású filmek számítanak (79 százalék), emellett a mozilátogatók fele (53 százalék) szívesen néz hazai gyártású műveket is.
Két hazai alkotás is bekerült az élmezőnybe.
Tovább
Szinkron vagy felirat?
A mozipiac évről évre visszatérő kérdése, hogy szinkronnal vagy felirattal jobb-e egy film. A megkérdezettek szerint a mérleg a szinkron irányába billen, a mozinézők 73 százaléka ugyanis a magyar szinkronos mozifilmeket preferálja, szemben az eredeti nyelvű feliratos (21 százalék) és felirat nélküli (6 százalék) vetítésekkel. Ez az arány némileg változott a mozihálózat 2017-es felmérési eredményeihez képest, ekkor a mozilátogatóknak még 78 százaléka szavazott a magyar szinkronra, 17 százaléka feliratos, 5 százaléka pedig az eredeti nyelvű, felirat nélküli lehetőségekre, vagyis az idegennyelvű tartalomfogyasztás térhódítása az elmúlt 6 év során némileg nőtt.
A fiatal felnőttek körében is nyert a szinkron, de csak épphogy: a 16-29 éves válaszadók 58 százaléka részesíti előnyben a szinkronizált filmeket a mozikban, 29 százalékuk a feliratos vetítéseket jelölte meg ideális választásként, míg 13 százalékuk eredeti nyelven, felirat nélkül élvezi leginkább a filmeket.
A magyar filmek is népszerűek
A filmek gyártását tekintve a megkérdezettek körében egyértelműen taroltak a hollywoodi kasszasikerek, a mozinézők 79 százaléka tette le mellettük a voksát. A kutatás rámutatott, hogy az amerikai filmek mellett a hazai alkotások is kiemelkedően népszerűek, a résztvevők 53 százaléka magyar filmet is szívesen választ az elérhető kínálatból és a közelmúltban szerzett mozis élményeik esetében elsők között említettek magyar alkotásokat is.
Mi csábít minket a moziba?
Mielőtt döntenek egy filmről, valamint annak szinkronos vagy épp feliratos változatáról, a megkérdezettek azt is elmondták, milyen egyéb kritériumok alapján ülnek be egy vetítésre. Filmválasztás tekintetében egyértelműen a műfaj bizonyult a legfontosabb tényezőnek, amit a nézők 42 százaléka jelölt meg elsődleges szempontként. A magyar közönség ugyanakkor jelentős mértékben támaszkodott az ismerősök és a család ajánlásaira is (29 százalék), emellett pedig a színészek ismertsége is fontos szerepet játszott döntéseikben (29 százalék).
Van, aki egy nagy doboz popcorn nélkül el sem tudja képzelni a mozizást, mást halálra idegesít a matatás, a ropogás és a nyammogás. Honnan származik a pattogatott kukorica, és ki találta ki, hogy ezt együk a moziban?
Tovább
A büfé a moziélmény szerves része
A megkérdezettek 71 százaléka szívesen visz be magával nassolnivalót a vetítésre, a látogatók 56 százaléka minden alkalommal fogyaszt valamilyen büféterméket, vagyis a popcorn, a nachos vagy az üdítők a moziélmény fontos kellékei.
(via Cinema City)