A pterodaktiluszokra hasonlító lényekkel való repkedés egy döntéshozó szerint nem vitte előre a cselekményt. A rendező vitába szállt vele.
James Cameron volt nemrég a vendégelőadója annak az online MasterClass videósorozatnak, amelyben mindig egy-egy híres filmes vagy előadóművész tart mesterkurzust a saját szakmájával kapcsolatos tippekről és trükkökről. Cameron a maga közel 3 és fél órás „gyorstalpaló filmes tanfolyamán” érintette többek között a nézőket magával ragadó nyitókép, a megnyugtató lezárás valamint a jól kidolgozott karakterek fontosságát (a Slashfilm kivonata itt olvasható el). De mesélt arról is, hogy egy író-rendező igenis ragaszkodjon a művészi elképzeléseihez – akár azon az áron is, hogy ezzel konfliktusba keveredik a filmjét finanszírozó stúdióval.
Cameron az utóbbira egy példát is elmesélt: az ő esetében a 2009-es Avatar egyik jelenete miatt problémázott a stúdió. Annál a résznél, ahol Jake Sully (Sam Worthington) megtanulja a Mountain Banshee-nek nevezett, pterodaktiluszokra hasonlító szárnyas lényeken való lovaglást, majd tesz egy nagy sétarepülést az egyik megszelídített állattal, utasításba kapta, hogy vágja ki mindezeket, mert nem viszik előre semmivel sem a cselekményt. Cameron azonban nem így gondolta:
Nagyon sok szabály és tanács van arra vonatkozóan, hogy miként helyezz el dolgokat a filmekben, és hogy ezeknek mind valamilyen célt kell szolgálniuk. Kivéve, amikor nem így van. Néha csak olyannak kell lennie egy jelenetnek, amilyennek a filmkészítő szeretné látni... És néha az egyetlen módja ennek az, hogy megmutatja. Mert ha én látni akarok egy jelenetet, az azt jelenti, hogy sok ember szintén látni akarja.
Az nem derült ki, konkrétan melyik stúdió akadékoskodásáról volt szó, ám mivel Cameron saját cége, a Lightstorm Entertainment ezúttal kiesik (hiszen saját magával miért akarna kivágatni bármit is), alighanem vagy a 20th Century Foxról, vagy Brett Ratner cégéről, a Dune Entertainmenttől vagy pedig az Ingenious Film Partnersről lehetett szó. Ma már természetesen nyilvánvaló, hogy Cameronnak volt igaza a vitában, hiszen többek között pont Jake Sully repkedése miatt lehetett az Avatar sokáig a világ legtöbbet kaszáló mozifilmje a maga 2,74 milliárd dolláros összbevételével (egész addig, amíg a Bosszúállók: Végjáték be nem előzte a ranglistán 2,79 milliárddal).
Cameron az előadásában arra is kitért, miért telt el ilyen sok idő a 2009-es Avatar bemutatója, és a 2022. decemberére ígért Avatar 2 között:
Összeállítottam egy forgatókönyvírói csapatot. De megmondtam nekik, hogy nem akarom addig hallani senkinek sem az ötletét vagy a történetvázlatát, amíg együtt ki nem derítjük, mi működött jól az első filmben, és hogyan kapcsolódhatunk hozzá, hogy a mostani film is működjön. Ők folyamatosan az új történetekről szerettek volna beszélni, hiába mondtam, hogy ennek még nem jött el az ideje. Végül azzal kellett fenyegetőznöm, hogy kirúgok mindenkit! Persze ők csak azt tették, amit az írók, vagyis új történeteket próbáltak létrehozni. De én újra és újra csak azt mondtam, meg kell értenünk, hogy először a [két film közötti] kapcsolatot kell megfejteni. Meg kell óvni a parazsat, hogy újra tűz lehessen belőle!