Filmek a túlvilágról

A túlvilág lehet csodás vagy pokoli is - akár ugyanazon filmen belül is, ahogy a történet éppen megkívánja.

Orfeusz (1950)

Jean Cocteau különös hangulatú filmje a görög mitológia talán legszebb „meséjét” dolgozta fel, egy sor költői, gyakran nehezen megfejthető metaforát használva fel. A költő Orfeusz (Jean Marais) megismeri Halál hercegnőt (María Casares), aki teljesen elvarázsolja őt. Amikor a hercegnő gyilkosokat küld a férfi felesége, Euridiké (Marie Déa) ellen, Orfeusz hitvese keresésére indul. Az örök történetet Cocteau a háború utáni Franciaországba ültette át,

a poklot sokszor a németek vagy a szövetséges bombázók által elpusztított épületek jelentik,

a túlvilágról érkező üzenetek pedig a BBC kódolt adásai az ellenállás részére, miközben minden, a két világ között „átjárás” valós effektusokkal történt. A tükrön átjutást például a nem túl egészséges higanyfürdő jelentette, de minden más látványelembe is elképesztő mennyiségű munkát tett az ekkor már 60 éves rendező, a már életében legendának számító Jean Marais pedig maga a megtestesült Orfeusz.

Forrás: Örökmozgó

 

Constantine - A démonvadász (2005)

John Constantine (Keanu Reeves) magándetektív ebben a másik világban is járatos. Ő megjárta már a poklot szó szerint. A természetfeletti ügyekre specializált nyomozó egyik nap a szokásosnál is nehezebb ügybe botlik. Megbízója nem hisz a túlvilágban. Angela (Rachel Weisz) eddig csupán a kézzelfogható bizonyítékokban hitt, most azonban még az ördöggel is szövetséget kötne, hogy megtalálja ikertestvére gyilkosát, akit lehet, hogy nem ebben a világban kell keresni. A hamarosan folytatódó Constantine-ban

a túlvilág pont a realizmusa miatt olyan hátborzongató:

nem olyan, mint a pokol, hanem mint egy ember alkotta posztapokaliptikus tér, amit démonok népesítenek be. Amikor a főhős alászáll a pokolba, szinte érezzük a forró szelet, az emberi, állati és démoni elemeket vegyítő rémálom pedig valami olyan keverékké áll össze, amit soha korábban nem láthattunk.

 

A halott menyasszony (2005)

Tim Burton gyakorlatilag az egész karrierje során gótikus (ál)rémmeséket készít, így aztán logikus volt, hogy rendezzen egyszer egy igazit is, animációs formában. A viktoriánus korban járunk egy kitalált európai városkában, ahol két család a gyermekeik esküvőjére készül. Mindenki boldog, a két házasulandó fiatalt kivéve. Victor és Victoria az esküvő előestéjén találkoznak először. A romantikus lelkületű fiú azonban az erdőben bolyongva akaratán kívül eljegyzi magát a Halott Menyasszonnyal,

akinek szíve régóta megszűnt dobogni, ám szüntelenül keresi az igaz szerelmet és a társat,

aki megosztja vele örök nyugodalmát. Lesz is nagy haddelhadd a föld alatt és felett, és egy ponton úgy tűnik, hogy hősünk hajlana a földöntúli frigyre. A földöntúli románchoz Helena Bonham Carter, illetve Johnny Depp adták a hangjukat. Egy bizonyos Mike Johnson a társrendező, aki már az 1993-as Karácsonyi lidércnyomásban is ezt a világot animálta, úgyhogy a nekrofília szinte kötelező elem, de ez ne riasszon el senkit, meséről van szó

Forrás: InterCom

 

Csodás álmok jönnek (1998)

Robin Williams filmje szívfacsaróbb már nem is lehetne: a Williams alakította főhős és felesége házassága fájdalmasan megtört két gyermekük halála után. Az asszony nem tudja magát túltenni a történteken, noha a férj mindent megtesz közös életük érdekében. Négy évvel később egy balesetben a férfi is meghal és a Paradicsomba kerül, ami még annál is fantasztikusabb hely, mint gondolta volna, és ahol újra találkozhat elvesztett szeretteivel, azaz két gyermekével és kedvenc kutyájával. Csakhogy mivel gyerekei és férje halálát követően a feleség öngyilkosságot követ el, ő nem kerülhet ide, így a férfinak magának kell elmennie érte a reménytelen alvilágba.

Itt a pokol nem forró, hanem épp ellenkezőleg, hideg és tátongóan üres helyként jelenik meg,

ami talán még ijesztőbb, mint a bugyuta klisék. Főleg, amikor azt kell végignéznünk, hogy hősünk egy olyan részre ér, ahol emberi fejek nőnek ki a földből, amiken ráadásul neki magának is végig kell mennie. A filmet rendhagyó módon a drága, de rendkívüli színtelítettségű Fuji Velvia nyersanyagra forgatták, ettől is olyan csodálatosan szép vagy éppen kézzelfoghatóan ijesztő minden.

Forrás: Budapest Film

Komfortos mennyország (2009)

A tizennégy éves Susie Salmon (Saoirse Ronan) egy napon nem érkezik haza az iskolából, és ahogy telik-múlik az idő, a Salmon család egyre jobban kezd aggódni a legidősebb lányuk miatt, akit sehol sem találnak. Sejtik, hogy Susie gyilkosság áldozata lett, de a teste nem kerül elő. Közben kiderül, hogy a kislány a föld és a mennyország között van, onnan tekint le a családjára, amelyben mindenki a maga módján próbálja feldolgozni a tragédiát.

Jól ismeri a gyilkosát is, aki sokkal közelebb van hozzájuk, mint azt bárki gondolná.

Peter Jackson szomorkás, gyönyörűen fényképezett és elmesélt filmje nem a nyomozásról szól, hanem az elengedésről – ami természetesen nem egyenlő a megbocsátással –, hiszen az a hely, ahová a meggyilkolt lány került, a megbékélést ígéri, akárcsak a gyilkos többi áldozatának, akik közül a legtöbben már beletörődtek a sorsukba. A szerelmes Susie azonban még el akar érni valamit...

Forrás: UIP

 

Coco (2017)

A Pixar meséje amerikai stúdióban, amerikai pénzből, de mexikói koprodukcióban készült, és a mexikói Dia del Muertos, vagyis az ottani halottak napjához kapcsolódó színes és ma is élő hiedelmeket építi bele a meséjébe.

Ami hihetetlenül gazdag filmes alapanyag.

Főhőse Miguel, akinek a családja nemzedékek óta gyűlöli a zenét, mert a fiú ükapja elhagyta a famíliát a zenei pálya miatt. Azt szeretnék, ha a fiúból cipész lenne, ám ő arról ábrándozik, hogy egyszer majd a nagy muzsikus, Ernesto de la Cruz nyomába léphet. Miguel be akar nevezni a helyi tehetségkutató versenyre, ám ehhez egy gitárra lenne szüksége, mert az övét eltörte a nagyanyja. Halottak napján kölcsön akarja venni Ernesto emlékhelyéről annak gitárját, és ekkor váratlanul megnyílik előtte a holtak világa, ami egyszerre csodálatos és fenyegető. Egy Hector nevű simlis csontváz lesz a fiú kísérője, és közben fény derül Miguel családjának valódi történetére.

Forrás: Fórum Hungary

 

Lépj az ürességbe (2009)

Miután szüleiket tragikus baleset éri, Oscar és húga, Linda megfogadják, hogy sosem hagyják el egymást, de aligha gondolják, hogy ez a fogadalom a túlvilági életre is vonatkozik. Oscar később Japánba költözik, és dílerkedéssel gyűjt össze elég pénzt, hogy testvérét is maga után hozassa, de egy rendőrségi rajtaütés során a fiú, akit pont a legjobb barátja árult el, szintén életét veszíti egy koszos mellékhelyiségben

– csakhogy szellemként visszatér, hogy vigyázzon Lindára.

Innentől mindent a szellem Oscar szemén keresztül látunk – vagy annak a tekintetén keresztül, akibe éppen beleköltözött. Merthogy az új entitás erre is képes és még egy sor egészen bizarr dologra, és szép lassan kiderül, hogy a nézőt mindig megdöbbenteni akaró Gaspar Noé filmjében Tokió maga a pokol a techno klubjaival, pszichedelikus drogjaival és underground színterével.

Forrás: Wild Bunch