Egy halálos forgatási baleset miatt romlott meg a viszony Murphy és John Landis közt, mégis együtt dolgoztak több filmen is.
Ha minden igaz, március 5-én az Amazon Prime Videón bemutatják az Amerikába jöttem folytatását (az eredeti mozis premier tavaly augusztusban lett volna). Akeem hercegének szerepében természetesen visszatér Eddie Murphy, ahogy a Semmit alakító Arsenio Hall, továbbá Shari Headley (Akeem szerelme/felesége), John Amos (Akeem apósa), James Earl Jones (Akeem apja), Louie Anderson (Maurice), Garcelle Beauvais (a rózsasziromszóró papnő) és Paul Bates (Oha) is. Egy nevet viszont hiába is keresnénk a stáblistán: az eredeti film rendezőjét, John Landis-ét.
Landis, aki az Amerikába jöttem mellett olyan klasszikusokat jegyez, mint a Party zóna, a The Blues Brothers - A blues testvérek vagy A három amigó, még aktív, úgyhogy elvileg bele is ülhetett volna a rendezői székbe. Hogy helyette végül miért Craig Brewer jegyzi a folytatást, nem tudjuk, de Murphy és Landis meglehetősen viharos viszonyának köze lehet a döntéshez.
A páros kapcsolata egészen a 80-as évek elejéig nyúlik vissza, Landis rendezte Murphy egyik első nagy sikerét, a Szerepcserét is. Ugyanebben az éveben mutatták be a Homályzóna című horror antológiát is, a The Twilight Zone filmváltozatát, amelynek a forgatásán egy tragikus baleset történt. Landis a vietnami háborúban játszódó epizódot rendezte, és éppen azt a jelenetet vették fel, amelyben a főszereplőt alakító Vic Morrow két kisgyerekkel menekül egy helikopter elől, amikor a felrobbantott pirotechnikai eszközök miatt meghibásodott, és rájuk zuhant a helikopter. Mindhárman azonnal szörnyet haltak, Landisnak, aki a produceri feladatokat is ellátta, pedig a bíróságon kellett felelnie gondatlanságból elkövetett emberölés vádja miatt.
A kilenc hónapig tartó tárgyalás végén a bíróság ugyan felmentette, de kiderült az is, hogy a rendező megkerülte a gyerekmunkára vonatkozó szabályozásokat, amikor a 6, illetve 7 éves gyerekeket az éjszakába nyúlóan dolgoztatta. A gyerekek szülei be is perelték a produkciót, és végül fejenként két millió dollár kompenzációt kaptak, Morrow családja, köztük a lánya, Jennifer Jason Leigh pedig a bíróságon kívül egyezett meg stúdióval. A tragédiának hosszútávú következményei is lettek: szigorodtak a gyerekmunkára vonatkozó szabályozások, illetve a balestvédelmi előírások, ennek köszönhetően 1982 és ’86 között közel 70%-kal csökkentek a forgatási balesetek. (Érdekesség: a film másik producere, és egyben a gyártó Amblin Entertaintment tulajdonosa, Steven Spielberg teljesen megúszta a felelősségre vonást.)
Az incidens miatt ugyan nem került Landis parkolópályára, de egy ideig kevesebb felkérést kapott. Ezt egy mostanában újra előkerült 1990-es Playboy-interjúban maga Eddie Murphy erősíti meg az Amerikába jöttem első része kapcsán. Murphy akár saját maga is megrendezhette volna a filmet, de lemondott róla, mert állítása szerint segíteni akart Landisen, akinek mélyponton volt a karrierje. A Paramount fejesei tiltakoztak, amikor a színész közölte velük, hogy kivel akar dolgozni, de végül rábólintottak, még úgy is, hogy elég komoly gázsit kért a rendező.
A forgatáson azonban az derült ki – már ha hihetünk Murphy-nek –, hogy Landis egyáltalán nem értékelte a színész gesztusát, sőt többször is éreztette vele, hogy haragszik rá, amiért Murphy nem jelent meg a rendező bírósági tárgyalásán.
Nem segítettél nekem, és fogalmad sincs, mennyire közel voltam ahhoz, hogy börtönbe kerüljek”,
állítólag ezt hajtogatta Murphynek. A színész azt interjúban kifejti, hogy hibásnak tartotta Landist a tragédiában („ha éjfélkor egy helikopter levágja a gyerekek fejét, akiknek ott sem szabadna lenniük a forgatáson, és te mondod ki előtte, hogy ’Felvétel!’, akkor van némi felelősséged”), ezért az elveivel ellentétes lett volna, hogy támogassa a rendezőt a bíróságon.
Landis a forgatáson igazi kontrollmániásként viselkedett, többször is előadta Murphynek, hogy egyedül ő merte Michael Jacksonnak azt mondani, hogy kapja be (Landis készítette a Thriller és a Black or White klipjeit), ezért nem fél Murphy-t sem elküldeni a fenébe. A rendező viselkedése akkor kezdte igazán idegesíteni a színészt, amikor az a feleségét alakító Shari Headley-t felszólította, hogy
Tartsd távol magad Eddie-től! Ne menj a közelébe, mert meg fog dugni, és elrontja a filmem!”
Egy másik, tettlegességig fajuló incidensre akkor került sor, amikor a film két forgatókönyvírója, Barry W. Blaustein és David Sheffield meglátogatta a forgatást. Landis megkérdezte tőlük, hogy miért vannak ott, és elmondták, hogy Murphy produkciós cégének egyik készülő tévé show-ját írják, de a szerződést még nem kötötték meg, ezért pénzt se kaptak. Landis azt tanácsolta nekik, hogy követeljék ki a pénzüket, majd amikor Murphy megjelent, a teljes stáb előtt kiabált neki oda, hogy „Eddie! A céged átbassza ezeket a srácokat! Srácok, ne féljetek odamenni Eddie-hez, elküldeni őt a picsába!”
Murphy erre „játékosan” megragadta Landis torkát, és megkérdezte az egyik emberét, hogy „mi történik azzal, aki kiteregeti az üzleti ügyeim nyilvánosan?” „Rábaszik”, jött a válasz, mire Murphy még jobban megszorította Landis nyakát. A rendező összecsuklott, majd könnyes szemmel, elvörösödött arccal elrohant. Később megjelent a színész lakókocsijában, és közölte vele, hogy egyáltalán nem tiszteli, amiért nem ment el a tárgyalására, és csak a pénz miatt vállalta el a filmet. Válaszul Murphy bejelentette, hogy a következő alkalommal hülyére fogja verni a rendezőt. A fenyegetés bevált, Landis ugyanis a forgatás hátralevő részén kisangyalként viselkedett.
John Landis, Eddie Murphy és Dan Aykroyd a Szerepcsere forgatásán (1983)
Kérdés persze, hogy az interjúban elmondottakat mennyivel kell elosztani, hogy megtudjuk az igazságot. Ami biztos, hogy a nyilvánosan kiteregetett szennyes ellenére sem szakított végleg a páros, négy évvel később ugyanis együtt készítették el a Beverly Hills-i zsaru 3.-at, sőt Murphy állítólag felkérte Landist, hogy rendezze meg a Bölcsek kövérét.
Maga a rendező így emlékszik vissza az Amerikába jöttem forgatására, illetve a közös munkára:
Eddie mérhetetlenül tehetséges. De úgy kell őt elképzelni, mint egy nukleáris erőművet, amelynek csak addig hasznos az energiája, amíg kordában van tartva. És ha Eddie nincs kontroll alatt tartva, akkor robban.”