Kényes téma - remek filmek, 10 film a prostitúcióról

A listán minden film másként közelíti meg a meglehetősen kényes témát és annak megannyi aspektusát - van köztük kőkemény dráma, közönségkedvenc vígjáték, kultfilm és kosztümös darab is.

1. Taxisofőr (1976)

Minden idők egyik legnagyobb filmjének hőse, a vietnámi veterán Travis Bickle (Robert De Niro), mivel amúgy is képtelen aludni, taxisként dolgozik éjjelente New Yorkban. Zárkózott, a nőkkel sem tud igazán bánni, az a próbálkozása is kínos véget ér, hogy egy nála műveltebb, tájékozottabb lánnyal jöjjön össze – a nőt az első randin egy pornómoziba viszi. Ezután veszi a fejébe, hogy megmenti a stricijétól a nemrég megismert Irist, a 13 éves gyerekprostituáltat. Fegyvereket vásárol és

hősnek képzeli magát, pedig csak egy pszichopata gyilkos

– csakhogy ebben a világban parányi a különbség. A film egyik legdermesztőbb jelenete, amikor az amúgy is elképesztő Jodie Foster stricijét játszó, szintén zseniális Harvey Keitel elmondja, mit lehet csinálni a lánnyal és mit nem.

 

2. Csinos kislány (1978)

New Orleans, 1917. A piros lámpás negyedében él a prostituált Hattie (Susan Sarandon), a tizenkét éves lányával, Violettel (Brooke Shields). Madame Nell bordélyházának bennfentes látogatója egy fényképész, aki a törvényes prostitúció utolsó napjait dokumentálja, és naponta fényképezi a lányt. Madame Neill aukcióra bocsájtja Violet szüzességét. Amikor Hattie feleségül megy egy gazdag klienshez, Violet egyedül marad a bordélyban, majd a fényképész felesége lesz. Louis Malle filmjét ma már semmiképp nem lehetne leforgatni, hiszen a főszereplő

Brooke Shields alig 12 évesen, több jelenetben is meztelenül játszotta el a gyerekprostituált Violetet,

noha a film meglepő módon nem ábrázolja brutálisnak a környezetet, amelyben ez a lány él.

Forrás: Paramount Pictures

 

3. Micsoda nő! (1990)

Egy prosti a világ egyik legnépszerűbb romantikus vígjátékának főszerepében? Hát igen, Garry Marshall filmje pont ennyire életszerű, amikor az utcán strichelő Julia Robertset egy hétre kibérli a dúsgazdag Richard Gere, hogy aztán pár nap alatt halálosan egymásba szeressenek, aminek hatására mind a ketten megváltoznak. Az egészben legfeljebb annyi az életszerű, hogy Richard,

ha már fizetett, le is fekszik a lánnyal,

aki napközben hajlamos megsértődni azon, ha prostiként kezelik, mert ő egy fehér lovon érkező lovagra várt egész életében. Ettől persze még szeretjük a filmet, de a legősibb mesterséget hatalmas adag sziruppal leöntve kapjuk meg, ami persze nem csoda, ha Julia Robertsnek kellett örömlányt játszania.  

Forrás: InterCom

 

4. Lilja 4-ever (2002)

A 16 éves Lilja egy lehangoló külvárosban él, valahol az egykori Szovjetunióban. Az anyja az új pasijával Amerikába költözik, és Lilja arra vár, hogy mikor küldenek érte, de se levél, se pénz nem érkezik, A sorsára hagyott lány egy kis, lerobbant lakásba költözik, lelkileg összetörve, pénz nélkül,

egy csoportos nemi erőszak után hamarosan prostitúcióra kényszerül.

Egy nap beköszönt a remény Lilja életébe, amikor beleszeret Andrejbe. A férfi hívja, hogy menjen vele Svédországba és kezdjenek új életet. Svédországban azonban egy strici várja a lányt, aki egy üres lakásban tartja fogva, és arra kényszeríti, hogy gazdag férfiak kénye-kedvére legyen. A szerencsétlen lány számára csak egy kiút létezik. Lukas Moodysson filmje elképesztően nyomasztó, ugyanakkor van valami az azóta a talán legjobb orosz színésznővé érett Oksana Akinshina játékában, ami magasztossá teszi Lilja karakterét.

Forrás: SPI

 

5. A rém (2003)

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy az „örömlányok” zöme nem rossz útra téved gyönyörű nő, hanem átlagos kinézetű lányok, akik nem maguk választották ezt a szakmát. Ilyen volt Aileen Wuornos is, az Egyesült Államok első női sorozatgyilkosa, aki kegyetlen gyermekkorának következményeként

már tizenhárom éves korára prostituált lett.

Floridában "országúti prostiként" kereste a kenyerét, kuncsaftjai zömét kamionosok tették ki. Amikor egyik vendégével elfajultak a dolgok, önvédelemből lelőtte a férfit, elvéve a pénzét, és innentől nem volt megállás: két éven belül legalább hét férfit ölt meg. A volt szépségkirálynő Charlize Theron ezzel a kőkemény filmmel nyert Oscart, de a díj a sminkmesternek is szólt.

Forrás: RTL Klub

 

6. Fiatal és gyönyörű (2013)

A fiatal, jó családba született, gyönyörű Isabelle (Marine Vacth) 17 évesen elveszíti a szüzességét, de az élmény csalódás számára, és ez odavezet, hogy Lea néven luxuskurva lesz, aki egy elegáns hotelben fogadja kuncsaftjait. Csakhogy

az egyik idősebb vendége „rajta” kap infarktust

és hal meg, így a családja számára is kiderül a lány foglalkozása. François Ozon filmjének hősei ezek után kezdenek azon gondolkodni, mi vehet rá egy átlagos felső középosztálybeli lányt, hogy áruba bocsássa a testét, és persze azon,  hogy van-e onnan visszaút, hogy megtapasztalta, mennyien vágynak rá és a testére. Ozon nem túl optimista ebben az utóbbi kérdésben...  

Forrás: ADS Service Kft.

 

7. Barátnő rendelésre (2009)

2008 októbere, az Egyesült Államok az elnökválasztás lázában ég. Mindez nem igazán érdekli Chelsea-t, a manhattani örömlányt. Ő a minőséget képviseli a szakmában, óránként kétezer dollárért nem csak szexuális szolgáltatást nyújt. Maximálisan kiszolgálja az ügyfelet: moziba megy vele, vacsoráznak, beszélgetnek. Chelsea a pasijával él, akit nem érdekel, hogy a kedvese hogyan keresi a pénzt. A lány a félretett pénzből saját üzleti vállalkozást akar indítani. Steven Soderbergh egy igazi pornósztár, az azóta színésznő, zenész és író Sasha Grey segítségével enged bepillantást ebbe a világba, ahol  igazi amerikaiként, Chelsea nem prostiként tekint magára, hanem vállalkozóra, aki tudatosan építi ki vevőkörét és figyel a visszajelzésekre – a „pornókritikussal” való találkozás a film legerősebb jelenete.

Forrás: Magnolia Pictures

8. Bordélyház (2011)

Bordély Párizsban, a XX. század hajnalán. Az egyik prostituált arcát szörnyű sebhely torzítja tragikus mosolyba. A nevető nő körül kibontakozik a többi lány története is, melyet könyörtelen rivalizálás, titkos félelmek, tünékeny örömök és mély fájdalom tarkítanak. A film festői képei elvezetnek bennünket a szomorú, feslett szépségek és az illékony gyönyörök hermetikusan zárt világába. Bertrand Bonello filmje, amelyben főszerepet kapott az akkor még kevésbé ismert Adele Haenel is, egyfajta esztétizáló összművészeti képet fest a prostitúcióról, erős irodalmi és festészeti hatással, nála a nemiség és az elfojtott és szabadjára engedett szexuális frusztrációk költői képekbe rendeződve nyernek filozófiai tartalmat,

Forrás: Cirko Film

 

9. Viktória - A zürichi expressz (2014)

Viktória, a mélyszegénységben élő, budapesti cigánylány (Farkas Franciska). Viktória a gyors meggazdagodás reményében vonatra száll, hogy prostituáltként szerencsét próbáljon Svájcban. Zürichben már az első munkanapján kiderül, hogy

nem minden olyan, mint egy lányregényben:

szerencsejáték-függő futtatója (Nagy Zsolt) nyomorúságos körülmények között tartja, éjjel-nappal dolgoztatja és még a pénzét is elveszi. Viktória lassan összebarátkozik szobatársnőjével, a gyermeke visszaszerzéséért küzdő Blondie-val (Stefanovics Angéla), és együtt szállnak szembe sorsukkal. Men Lareida nem ábrázolja egyértelműen áldozatokként a lányokat – legalábbis egy adott pontig -, hiszen Viktória is van olyan buta, hogy lopjon az ügyfeleitől, de az is világos, hogy ilyen sorsot senki sem érdemel.

Forrás: Mozinet

 

10. Szent pók (2022)

Ali Abbasi filmje egy, Iránban annak idején nagy port felverő sorozatgyilkossági ügyet dolgoz fel, de a ma már Dániában élő rendezőt inkább az áldozatok érdekelték, aki mind prostituáltak voltak. Akik máshol is gyakran válnak sorozatgyilkosok és más elmebetegek célpontjává, de az iszlám köztársaságban

a prostitúció nem csak törvénytelennek számít, de egyfajta szentségtörésnek is.

A gyilkos, egy egyszerű építőmunkás is azt gondolta, az erkölcstelenségtől tisztítja meg városát, a lányok pedig rettegtek, de így is kimentek a romos placcra, mert ki kellett menniük, különben éhen halnak, és a film attól jó, amikor ezt a rettegést kézzelfoghatóan, dermesztően mutatja meg. Erősen is kezdünk, ahogy egy fiatal nőt látunk, aki kislányát hátrahagyva nekiindul az éjszakának, egy nyilvános vécében kifesti magát, magas sarkúra cseréli kitaposott cipőjét, majd, bár először hezitál, végül belesétál gyilkosa karjaiba.

Forrás: Vertigo Media