Viszont a két főszereplő remek, a látvány nemcsak a CGI-ra építkezik, a cselekmény pedig a számtalan sztoriszál és a maratoni hossz ellenére is egyben marad. A Wicked “alapvető emberi méltóság” nevű népszerűtlen valamiről szóló üzenete pedig ma még ütősebbnek is hat, mint az eredeti Broadway-musical bemutatásakor.
Ha az elmúlt évek során valaki egy közel három óra hosszú, Ariana Grande főszereplésével készült, két részre bontott prequel-musicalt ajánlott volna a figyelmembe, valószínűleg kiröhögöm, majd azt válaszolom neki, hogy nincs olyan belezős-erőszakolós francia művészhorror, ami keményebben tudna traumatizálni, mint a fenti kombó.
Most viszont abba a hülye helyzetbe kerültem, hogy muszáj nekem mások figyelmébe ajánlanom a Wickedet, mert a Jon M. Chu által rendezett alkotás bebizonyítja, hogy még az említett megkötések mellett is lehet értékelhetőt alkotni.
A modern prequelek prequele
A film alapjául szolgáló musical még 2003-ban debütált a Broadway-en, és azóta is nagyjából folyamatosan színpadon van. Az Óz, a csodák csodájából ismert gonosz boszorkány, Elpheba múltját bemutató előzmény sztori Gregory Maguire 1995-ös regényének elég laza adaptációja volt, aki a gonosz természetén elmélkedve találta fel véletlenül a modern prequel műfaját. A Broadway-darab megőrizte Maguire revizionizmusát, ám az extrémebb részleteket (bestialitás, szexkamrák, nemi erőszak, ilyenek) elhagyva inkább a nagyközönséget célozta meg.
Az eredmény nemcsak az eredeti darab óriási pénzügyi sikerén látszott, hanem annak kulturális hatásán is: ma már évente számos olyan filmet, sorozatot látunk, amely egy-egy mindenki által ismert klasszikusnak az előzménysztorija, spinoffja, vagy kései folytatása, amelyekben az eredetiek hősei és gonoszai más megvilágításba kerülnek, vagy láthatjuk legendás kellékeik és személyiségjegyeik születését.
Legalábbis Amerikában, ahol az Óz boszorkányairól szóló musical sorra dönti a bevételrekordokat.
TovábbA filmfeldolgozás így nem lóg ki a húszas évek blockbusterei sorából, de némileg több tiszteletet parancsol náluk azzal, hogy emlékeztet mindenkit: ugyanezt már húsz éve is megcsinálták. Ráadásul egy saját lábain is megálló, önállóan értelmezhető film is született a két főszereplő, Cynthia Erivo és Ariana Grande játékának, valamint a színházi látvány értő vizuális fordításának köszönhetően.
Erivo játssza a fiatal, zöldbőrű boszorkányt, aki a Shiz nevű egyetem Roxfort-utánérzésen ismerkedik meg G(a)lindával (Grande), a felsőközéposztálybeli, hiúságból jóságos amerikai liberálisok paródiájával. Előbbi elsősorban a komolyabb jeleneteket viszi el a vállán, utóbbi inkább a komédiáért felel. A Grammy- és Emmy-díjas Erivo egy-egy ponton pusztán az arckifejezésével többet mond el, mint amennyit akár szóban, akár dalban lehetne az adott pillanatban: nem csoda, hogy a film leghatásosabb jelenete csak a csendre, és az ő fizikai jelenlétére épül.
Az eddig főként énekesnőként ismert Ariana Grande pedig ebben a filmben bizonyítja be igazán először, hogy színészként is van jövője. Pontos öniróniával, jól eltalált, közepes intenzitásúra csavart camppel hozza a beképzelt, önző “Jó” Boszorkányt, akiben csak nagyon mélyre leásva lehet megtalálni a szorongást és a lelkiismeretet.
Kettejük dinamikája miatt a karakterek konfliktusa és barátsága is hitelesen jelenik meg, a film pedig létigazolást nyer.
Chu a két főszereplő sztoriszála mellett jó arányérzékkel, remek vizualitással zsonglőrködik a számos mellékszereplővel, motivációval és konfliktussal. Sikeresen fordítja le egy színházi előadás nagyobb, harsányabb gesztusait a film sokkal intimebb nyelvére, miközben megőrzi az előadás showműsor-jellegét is a zenés számok során.
A sikeres zsonglőrködés hátránya, hogy a film túl hosszúra, nagyjából 160 percesre nyúlik, amennyi azért nincs ebben az egészben. Persze érthető, hogy miért jut csak a darab első felvonására majdnem három óra: a filmes gesztusok, alakítások kibontakozásához több idő kell, hogy ne hasson túl színpadiasnak, elnagyoltak a végeredmény. Ami viszont így alaposan megterheli a szervezetet, és egy idő után már inkább fáraszt, mint szórakoztat. Ezen az sem segít, hogy a film végére maradnak a CGI-jal bőven megszórt akciódúsabb jelenetek is, amelyek súlyosbítják a néző ingertúltengését.
Úgynevezett pozitív üzenet
Érdekes lesz az is, hogy a Broadway-előadásokra nem túl gyakran járó magyar közönségben tud-e majd ahhoz közeli hatást kifejteni a Wicked, mint azt a musical tette az USA-ban. Műfaját tekintve a darab és a film talán minden másnál legközelebb áll ahhoz, hogy egy modern amerikai népmesének lehessen nevezni.
A történet egy klasszikus, a kultúrába beépült mese, az Óz variácója, amely olyan, történelmet és néplelket meghatározó témákat feszeget, mint a rasszizmus intézményesedése, az önmegvalósítás kultusza, valamint az alapvető emberi méltóság tisztelete a társadalom olvasztótégelyének kikiáltott országban.
A fenti témák a második Trump-elnökség hajnalán és a különböző politikai szélsőségek mainstreambe ágyazódásának korában talán még relevánsabbak, mint a kétezres évek kezdetén voltak, amikor egy kevésbé megosztott országban még sokkal könnyebben meg lehetett egyezni róluk.
A film musicalhez illően idealista, talán némileg naivnak ható szemlélettel áll hozzá a nehéz kérdésekhez, és foglal állást a társadalmi felelősségvállalás mellett, az apolitikus hozzáállás álszentsége és a féktelen énkultusz hedonizmusa ellen. Elphaba azért válik gonosszá a történelmi, és velük egyidőben folyó bűnök feletti szemhunyásra épülő társadalomhoz képest, mert a hatalom számára kényelmetlen a felelősségvállalása. Glinda pedig azért tündökölhet a Jó Boszorkány szerepében, mert egész személyével azt üzeni: igenis lehet erényt faragni az önzőségből.
A Wicked azért működik nemcsak buddy movie-ként, hanem egy éppen klasszikussá váló, két évtizede sikeres tanmeseként, mert a politikai parabolák mögött észreveszi az embert is. Elphaba és Galinda lényegi kihívásra találnak egymásban, miközben esendő, emberi mivoltuk számára paradox módon megnyugvást, biztonságot jelent a másik közelsége.
Legyen bármilyen fárasztó is végigülni a Wickedet, kettejük izgalmas kapcsolatának hullámvölgyei bőven megérőssé teszik a mozizást.
Ja, meg a zenék is tök jók benne.