Hogy lehet, hogy alig 1,1 ponton áll egy film tetszési indexe a legnagyobb filmes oldalon? Ennyire rossz vagy a mondanivalójával van a gond?
2010. április 10-én a Lengyel Légierő Tu-154-es szállítógépe, fedélzetén Lech Kaczynski köztársasági elnökkel és a lengyel kormány prominens tagjaival, lezuhant az oroszországi Szmolenszk határában. A sors fintora, hogy a katyni tragédia megemlékezésére igyekeztek, nem volt túlélő, és nem túl meglepő módon már a szerencsétlenség napján megszülettek az első összeesküvés-elméletek.
Tény, hogy a vizsgálatok során számos hibát ejtett mind a lengyel, mind az orosz fél, ahogy az is, hogy a mai napig nem szolgáltatták vissza sem a gép roncsát, sem a feketedobozát – és persze ki bízik meg abban, amit az orosz titkosszolgálat állít.
Egy dolog a találgatás, megint más azt állítani, hogy merénylet történt, amit az oroszok és/vagy Donald Tusk, a rákövetkező miniszterelnök hajtottak végre. Íme néhány verzió: az oroszok mesterséges ködöt gerjesztettek és akadályokat állítottak fel, sőt, egy óriásmágnest használtak, a fedélzeten héliumot engedtek ki és/vagy robbanás történt, illetve voltak túlélők, csak levadászták őket, sőt, a koporsókban mások holtteste nyugszik. És megint más dolog, ha egy ilyen elmélet a kocsmában, és megint más, ha egy országos forgalmazásba kerülő, nagy költségvetésű mozifilmben hangzik el.
A veterán filmrendező, Antoni Krauze, akinek Fekete csütörtök című, 2011-es munkáját a brutálisan feloszlatott 1970-es gdyniai munkástüntetésről nálunk is vetítették, beleállt a legmerészebb konteókba, amikben filmje egy percig sem kételkedik, és mondanivalója érdekében ő maga is hajlamos ferdíteni a tényeken.
Nem véletlen, hogy a 10 millió zloty (711 millió forint) költségvetésű alkotás megítélése hazájában elsősorban a véleményezők politikai meggyőződésétől függ: a konzervatívok csak dicsérik, mások csak szidják, különösen annak fényében, hogy a hírek szerint a film az elhunyt elnök ikertestvére, Jaroslaw Kaczynski megrendelésére készült, aki végig felügyelte a munkálatokat, és még a vágásba is beleszólt.
De milyen maga a film és jogos-e a legfontosabb nemzetközi filmes oldal, az Imdb 1,1 pontos értékelése a cikk megírása idején? Hogy érzékeltessük, mennyire kevés 1,1 pont: a botrányosan rossz Kis Vuknak is kétszerennyi pontja van az Imdb-n.
A történet hősnője egy újságírónő, aki nem hajlandó elfogadni a hivatalos verziót, amely szerint a rossz idő miatti kényszerleszállás sikerült félre, és nyomozása során rengeteg ellentmondó tényre, és még több rejtélyes halálesetre bukkan.
Más kérdés, hogy ezek a halálesetek nem történtek meg – az emlegetett operatőr például ma is él és virul, az „eltűnt” felvételét pedig a film is felhasználja, de erről a legtöbb néző nyilván nem tudhat.
Amit látunk, az a színtiszta dilettantizmus, ami minden áron „üzenetet” akar ránk erőszakolni, és ehhez egyenletlen történetmesélés és borzasztó színészi játék társul. A szereplők szinte kizárólag szappanoperákból ismertek, és úgy is játszanak, és rendkívül zavaró, hogy a film folyton összemossa a korabeli felvételeket a maga eljátszott jeleneteivel, az összkép pedig egyértelműen legfeljebb tévébe való, semmiképpen a mozivászonra.
Aki kételkedik szavaimban, maga is megnézheti a filmet: egyrészt letölthető angol felirattal, de erre nyilván nem biztatnánk senkit, másrészt állítólag áprilisban vetítést terveznek belőle az Uránia moziban. Hasonló művel mi is dicsekedhetünk: a 2013-as, Dézsy Zoltán rendezte Elment az öszöd Gyurcsány Ferenc lejáratására készült – ami kissé bizarr, hiszen Gyurcsány ekkor már évek óta nem volt hatalmon. Igaz, Dézsy filmje 4,3 ponton áll a Port.hu értékelése szerint, az Imdb-re viszont fel sem került.