Hogy lehet valakit örökre eltemetni, ha gombnyomásra kinyílik a sírja, melyik isten miért felel, és ki mászott bele Tom Cruise fejébe? Vigyázat spoilerveszély és szőrszálhasogatás!
Szóval Tom Cruise katona, aki azt csinál, amit akar?
Amikor megismerjük, Nick Morton, vagyis Tom Cruise karaktere valahol Irak közepén egy kis faluban igyekszik társával megtalálni azt a kincset, amit egy lopott térkép jelöl. Hamar kiderül, hogy ők ketten az amerikai hadsereg felderítői, bár több száz kilométerre vannak attól a helytől, ahol lenniük kéne, és nem felderítenek, hanem műkincsrablók, amiről a parancsnokuk is tud a jelek szerint. Az persze hangyányit furcsa, hogy egy katonai egység hosszú időre hajlandó nélkülözni a felderítőit egy háborús övezetben, akiken semmiféle jeladó nincsen és akiknek nem kell időnként visszajelezniük. Ha nincsenek az egységnél, akkor nyilván egy fontos hivatalos feladatot kéne végrehajtaniuk, ők mégis a saját ügyeiket intézik – ennyire laza lenne az amerikai hadsereg?
Ha örökre bezárták a múmiát, mért lehet kivenni?
A családját leölő hercegnőt, Ahmanetet élve mumifikálják, hazájától ezer kilométerre, Mezopotámiában temetik el. Hogy ártó erejét ne használhassa, egy óriás higanymedencébe eresztik le a szarkofágot, hogy örökké oda legyen bezárva. De akkor miért hagyták ott a működőképes csörlőrendszert, ami egy mozdulatra kiemeli az egész világot veszélyeztető gonoszt? Az egyetlen lehetséges válasz az, hogy a „higanykád” körül heverő hullák, amikről Cruise társa lelopkodja az ékszereket, nem felajánlott áldozatok, hanem a múmia örök eltűntetésével megbízott szakemberek hullái. Nekik esetleg szándékukban állt teljesen lezárni a sírt, de a munka befejezése előtt higanymérgezést kaptak vagy másféle balesetet szenvedtek – esetleg maga koporsóba zárt Ahmanet végzett velük, mielőtt a higany hatni kezdett volna.
Ha a múmialány ott van Tom Cruise fejében, akkor miért kell üldöznie?
A szarkofág kiemelésekor a múmia „belenéz” Nick Morton lelkébe, és arra a következtetésre jut, hogy a férfi lehet az ő kiválasztottja, akivel egyesülve megidézhetik Széth istent, aki így emberi alakot ölthet. Innentől kezdve képes a férfi tetteit és gondolatait irányítani, de meglehetősen random módon. Adott esetben eléri, hogy az esős angol tájban Morton menekülés helyett hozzá vezessen vissza a furgonnal, amiben lelépne, máskor viszont hősünk képes simán elfutni az egyre szépülő múmialány elől, aki elég kecsegtető dolgokkal viszi kísértésbe, de ott van a szőke régészlány, aki fontosabbnak bizonyul. Akkor hogy van ez az egész „képes vagyok téged irányítani”? A légköri viszonyoktól függ?
Akkor Széth minek az istene?
Bár az elején csak a kezét vagy a sziluettjét látjuk, Széth isten mégis fontos szereplője a filmnek, hiszen az ezeréves rabságból szabaduló egyiptomi hercegnőt a vele kötött egyezség hajtja. Kiválasztottját – eredetileg a szeretőjét, most viszont Tom Cruise-t – egy rituális tőrrel átdöfve magának az istenségnek biztosít emberi alakot, aki élet és halál ura lehet. A filmben Széthről a halál isteneként beszélnek, ám az ókori egyiptomi vallás szerint az Anubisz volt, Széth a sivatag ura volt. Igaz, van olyan forrás, amely szerint Széthet a pusztítás uraként írja le, megint más forrás a királyi hatalom oltalmazójaként ismerteti. Mindentől függetlenül az egyiptomi istenek pont nem az emberi alakról voltak híresek, nagyon is jól elvoltak állati fejjel – Széthet is így ábrázolják, és még hosszú kutyafarka is volt.
Miért ugyanolyan Dr. Jekyll és Mr. Hyde?
Stevenson klasszikus regényhőse, Dr. Jekyll és Mr. Hyde természetesen egy és ugyanazon ember civilizált és szörnyeteg oldala, aki ebben a filmben is megjelenik, sőt, ő a Prodigium nevű „gonoszkutató” intézet feje, Russell Crowe alakításában. Dr. Jekyllnek gyakran be kell vennie egy szérumot, hogy ne váljon szörnnyé – azt nem értjük, a szérum miért áll négy, külön-külön beillesztendő egyforma ampullából, amikor másodperceken belül hatnia kell, de ez egy technikai jellegű részletkérdés. Az viszont zavaró, hogy Crowe ugyanúgy néz ki Hyde-ként, mint amilyen Jekyll volt, csak többet grimaszol és erősebb. Na jó, van egy kis zöldes árnyalata, de ma, amikor bárkiből bármit képesek csinálni számítógéppel. jobban is megerőltethették volna magukat.
Hogy is működik ez a Prodigium nevű hely?
Miután a londoni metróépítők kifúrják a templomosok sírját, azonnal megjelenik Dr. Jekyll és egy papírt lobogtatva mindenkit elzavar, és lefoglalja az egész terepet – a metró nyomvonalát pedig kapásból 50 kilométerrel arrébb helyezik. A Jekyll által képviselt szervezet neve Prodigium, a gonosz kutatásával foglalkoznak évtizedek óta, és rengeteg relikviát megőriztek ezzel kapcsolatban, ezeket vagy könnyen leverhető dunsztosüvegben vagy törékeny vitrinben tárolják. Van egy nagy támaszpontjuk valahol Londonban és sok kütyüjük és emberük hozzá –és bár minden high-tech, elég egy, a terem közepére szerelt biztosítószekrény szétverése ahhoz, hogy elszabaduljon a pokol. A nagy kérdés inkább az, most ez egy titkos magáncég vagy egy kormányhivatal?
A Universal tényleg a Marvelt koppintja?
A múmia a Universal stúdió nagyszabású projektje, a Dark Universe nyitódarabja – ha már nyitódarab, kicsit jobban is megerőltethették volna magukat -, a koncepció pedig a következő. Előszedik, és leporolják az összes klasszikus régi szörnysztorit, Frankensteint és mennyasszonyát, a Fekete-laguna teremtményét, Drakulát, a Notre Dame-i toronyőrt és a Láthatatlan Embert, hogy azok vadiúj filmeket kapjanak. Pontosan ezt csinálja a Disney is, megy is nekik a szekér rendesen, ám a Universal inkább a Marvelt igyekszik másolni, ahol a szálak tudatosan összeérnek. Nem véletlen, hogy A múmiában feltűnik Dr. Jekyll, aki talán saját filmet is kap, és feltehetőleg az lesz a vége a dolognak, hogy egy, a Marvel Bosszúállók csapatához hasonló alakulat jön össze.
Akkor most mi lett Tom Cruise-ból?
A film végén Tom Cruise karaktere két megoldás közül választhat: vagy meghal vagy a múmialány társa lesz és Széthként tér vissza. Ő azonban kicselezi Ahmanetet, magába döfi az áldozati tőrt, így élet és halál uraként képes feltámasztani a régészlányt, majd némi mentegetőzés után eltűnik. A kérdés az, hogy akkor ő most Széth istenség lett, ami még Cruise-tól is némi túlzás, vagy egy múmia, esetleg valami más. A válaszhoz persze egy részletet tudnunk kéne: a szertartásnak elengedhetetlen része-e, hogy a kiválasztott ágyékán egy dögös múmialány lovagoljon, amikor beléhatol a tőr, vagy elég a tőrdöfés. Ha elég, akkor Cruise lett Széth, nincs mese, ám ha az első, kissé pornós változat a megoldás, akkor hősünk valami köztes lény, aki képes ugyan embereket visszahozni a halálból és homokvihart kavarni, de még nem istenség.