A vágóhíd pénzügyi igazgatója, Endre és a félénk minőségellenőr, Mária szerelmi története immár hivatalosan is Oscar-jelölt, de mire számítsunk a további verseny során a kategóriában?
Ha csak a puszta számokat nézzük, elég valószínűtlennek tűnik, hogy a Saul fia 2016-os óriási sikere után ilyen rövid időn belül megint magyar alkotás kapja a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat, de itt nem csak számokról van szó. Hanem négy másik filmről a kategóriában, akikkel Enyedi Ildikó visszatérő filmje, a Testről és Lélekről megmérettetik. A szarvasos-vágóhidas szerelmi történet eddig is fontos díjakat és jelöléseket söpört be, kezdve a Berlini Filmfesztivál fődíjával, a FIPRESCI-díjjal és persze Borbély Alexandra Európa Filmdíjával, most pedig eljutottunk az Oscar-jelölésig és az esélylatolgatásig.
Lássuk hát, kik kerültek be a végső ötösbe a kategóriában, és melyik filmnek mekkora esélye lehet. Pár hete sokan még a lakásukat is feltették volna a svéd A négyzet győzelmére, ám Ruben Östlund elgondolkodtató és provokatív alkotása, amely egyszerre járta körül a társadalmi előítéleteket és a művészeti formák kiüresedését, a Golden Globe-on labdába sem rúghatott. Azt a díjat végül a német a Sötétben vitte haza, a török születésű Fatih Akin munkája, amely viszont most esett ki az Oscar-versenyből, szóval ne írjuk le végleg a svédeket. Annál is inkább, mert az Amerikai Filmakadémia jobban kedveli a komolyabb, „tiszta művészeti” eszközökkel operáló rendezőket, még akkor is, ha A négyzet helyenként túlságosan is kalkuláló és steril.
Így jutottunk el a második legesélyesebb befutóhoz, a szívfacsaróan szép orosz Szeretet nélkülhöz. Andrey Zvyagintsev munkája egy válófélben lévő pár kisfiának eltűnését és ennek utóéletét mutatja be, de sokkal inkább szól a mai, modern orosz társadalomról. És bár nem használ sokkoló, hatásvadász eszközöket, mégis rendkívül hatásos az, amit bemutat. Zvyagintsev előző filmjét a jóval több politikai áthallást tartalmazó Leviatánt (2014) is Oscarra jelölték, sőt, az a film Golden Globe-díjat is kapott számos más elismerés mellett. Ha nagyobb összeget kéne feltennem valamelyik munkára, ez lenne az, még akkor is, ha Enyedi Ildikó filmje sokkal melegebb, érzelemdúsabb alkotás.
A két másik jelölt kevésbé patinás alkotás, de lehet, hogy pont ez szól majd mellettük. A chilei Una mujer fantástica avagy A Fantastic Woman egy transznemű nő – vagyis férfi – története, aki elveszíti szerelmét, ám a társadalmi elvárások szerint nem gyászolhatja meg őt. Az Argentínában született, de szüleivel Chilébe költözött Sebastián Lelio munkáját egyszerűen imádják a kritikusok, csak szuperlatívuszokban beszélnek róla, de ellene szól, hogy rétegfilmről van szó. Libanon jelöltje a The Insult vagyis A sértés, amelyben Ziad Doueiri rendező/forgatókönyvíró arról mesél, hogyan válik egy koccanásos balesetből az egész országot beborító véres polgárháború. A tettlegességig fajuló vita ugyanis egy libanoni keresztény és egy palesztin menekült között alakul ki. Bár lebilincselő filmről van szó, ha netán nyerne, az nem a kvalitásainak, hanem a témának lesz köszönhető.
Nem került be a végső körbe a kilenc „előszobásból” a Golden Globe-nyertes Sötétben mellett a Félicité című szenegáli alkotás, a hamarosan nálunk is bemutatásra kerülő izraeli Foxtrott, Samuel Maoz munkája, és a The Wound című dél-afrikai dráma. Az amerikai filmakadémia összesen 92 alkotásból választotta ki a szűkített listán szereplő kilenc művet, amelyből kedden az intézmény által felkért bizottságok választották ki a végső ötöt. A 90. Oscar-díjátadó ceremóniát március 4-én rendezik a hollywoodi Dolby Színházban. A gálát az ABC televízió élőben közvetíti, az adást a világ több mint 225 tévécsatornája szintén sugározza majd.