Egy életmű- és egy technikai díjon kívül egy részben magyar gyártásban készült műért is kitüntetést érdemeltek a magyarok a hétvégén az Európai Filmdíjak berlini gáláján.
A december 11-én, szombaton hibrid formában megrendezett átadón (ahol a jelöltek és a nyertesek különböző digitális platformokon, előre gyártott, élő és élő online formában is csatlakoztak az eseményhez) a legtöbb elismerést a hazánkban a Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon bemutatkozott Quo vadis, Aida? című, a srebrenicai vérengzésről szóló bosnyák háborús dráma nyerte: a legjobb film, a legjobb rendező (Jasmila Žbanić) és a legjobb színésznő (Jasna Đuričić) díját is ez az alkotás vihette haza.
Jól szerepelt Florian Zeller francia drámaíró bemutatkozó nagyjátékfilmje, a saját színdarabja nyomán készült Az apa is, amelynek férfi főszereplőjét (Anthony Hopkins) és forgatókönyvíróját (magát Zellert) díjazták. A legjobb európai vígjátéknak járó kitüntetést a Ninjababy című norvég film alkotói vehették át, míg a legjobb új felfedezett kategóriában az Ígéretes fiatal nő című film nyert a gálán.
A díjazottak sorában ott volt Ágh Márton, a Természetes fény látványtervezője is, akinek az Európai Filmakadémia elnöke, Agnieszka Holland adta át az ezüst trófeát. Nagy Dénes Závada Pál regényéből forgatott bemutatkozó nagyjátékfilmjét
A Napló-filmek rendezőjeként ismert Mészáros Márta otthonában, Budapesten vette át az Európai Filmakadémia elismerését jelképező szobrocskát: Mészáros volt az idei életműdíjas, akit a testület már említett elnöke, Agnieszka Holland progresszív feminista művészként jellemzett méltatásában. A harmadik magyar siker pedig a Tudor bácsi című, a Friss Hús rövidfilmes fesztiválon és a Verzió dokufilmes fesztiválon vetített moldáv-portugál-magyar-belga-koprodukcióhoz köthető, ami a legjobb európai rövidfilm díjával térhetett haza. A díjazottak teljes listáját itt találjuk.
A SZESSÖN legújabb részében kiderül, mennyire van a vérében Lady Szomjasnak a kubai ritmus és a latin lüktetés.