Tudj meg mindent a női orgazmus filmes ábrázolásáról!

A The Daily Show című amerikai talkshow zseniális videót készített arról, hogyan fejlődött a filmtörténelemben az évek és évtizedek során a nagy „Ó” megjelenítése. Hat röpke perc alatt el is érhetünk… a végéig.

A Desi Lydic komika által előadott kis filmtörténeti lecke a sort az Eksztázis című 1933-as, német nyelvű osztrák-cseh alkotással nyitja, hiszen a közönség ebben a műben láthatott először elélvezni egy nőt a vásznon. Annak idején természetesen hatalmas botrányt is keltett ez a filmtörténelmi jelentőségű aktus.

Lydic kitér arra is, hogy az ezt követő évtizedekben a világ filmgyártását meghatározó Hollywood erősen visszavetette a női orgazmus filmes ábrázolásának további fejlődését, mivel az ún. Hays-kódexnek megfelelően (ami, némi enyhítésekkel ugyan, de 1934-től egészen a hatvanas évekig volt érvényben) olyan szigorú cenzúrának vetették alá az alkotásokat, hogy azt is meghatározták, hány másodpercig tarthat egy csókjelenet, illetve a rendezők még házastársakat sem jeleníthettek meg közös ágyban.


Változást csak az 1968-as Barbarella, illetve az első, a mainstream filmforgalmazásban is sikert aratott pornó, a Mély torok (1972) hozott, a műsorvezető azonban nagyon helyesen felhívja a figyelmet arra, hogy az ezekben a filmekben megjelenített női szexualitás ugyan elsőre fejlődésnek tűnhet a korábbiakhoz képest, ám valójában csak a nőket kizsákmányoló férfi tekintet dominanciájáról van szó.

A paradigmaváltást a Harry és Sally című 1989-es romkom hozta el, amelynek éttermi jelenete mára ikonikussá vált, és ami több irányban is elindította a párbeszédet a témában. Ezután az olyan modern romantikus vígjátékok, mint a 40 nap és 40 éjszaka, A Minden6ó vagy A csúf igazság, egyszerre jelentettek előre- és visszalépést, mivel nyíltan beszéltek ugyan a dologról, de szóban forgó képsoraikkal téves képzeteket alakítottak ki a nézőkben.


A valódi változást a The Daily Show egyszerre hasznos és vicces videója szerint csak az olyan közelmúltbeli filmek és sorozatok hozták el, mint például A rabbi meg a lánya, illetve a Fleabaga csúcsot azonban egyértelműen A Bridgerton család érte el, ahol végre nemcsak megjelent és dominánssá vált a női tekintet, de a női orgazmust is előtérbe helyezték, és női szemszögből ábrázolták.


(via Uproxx)