Vagy hogy melyik film az eddigiek közül az igazi érzelmi hullámvasút? Tudományos módszerekkel vizsgálták a franchise-t, és kiderült belőle egy csomó érdekes dolog.
A Precognox Labs munkatársai a Csillagok háborúja univerzumát alávetették néhány adatelemzési eljárásnak, amikből egy csomó érdekes, tudományos alaposságú eredményre jutottak.
Az univerzumot szentiment- és kapcsolati-háló-alapú adatelemzéseknek vetették alá, ami magyarra fordítva azt jelenti, hogy megvizsgálták az eddigi filmek (Az ébredő erőig bezárólag) összes jelenetét, megnézték, hogy azokban ki beszél és kikkel, illetve, hogy az adott jelenetnek milyen (pozitív-negatív) és mekkora érzelmi töletete van.
Ezután az eredményeket érdekes adatvizualizációkban ábrázolták. Ezeket erre lehet megtalálni, de mutatunk néhány érdekességet.
A fenti linken is megtalálható kapcsolati hálókból a következők derülnek ki:
- Az eredeti trilógiában Han Solo és C-3PO dumálja a legtöbbet a legtöbb emberrel.
- Az új trilógiában egyértelműen Anakin Skywalker dumálja a legtöbbet, szinte mindenkivel vált néhány szót.
- Az ébredő erőben pedig a megosztó, lázadó rohamosztagos, Finn a leginkább közlékeny, de őt szorosan követi Han Solo és a robot BB-8 is.
Ennél is érdekesebb a jelenetek hangulatelemzése. Ezekből egyértelműen kiderül, hogy ahogy készülnek az újabb és újabb részek, úgy lesznek egyre inkább érzelmi hullámvasútak.
Ez itt lent az eredeti trilógia érzelmi elemzése. A függőleges vonalak egy-egy jelenetet képviselnek, a szélességük a jelenet hosszát, a hosszúságuk pedig az érzelmi töltetét jelöli.
Szépen kirajzolódik, hogy az első rész végén Darth Vader mennyire lehúzza negatívba a hangulatot, ahogy az is, hogy a A Birodalom visszavág összességében mennyivel sötétebb, mint az első film, illetve, hogy A Jedi visszatér mennyivel hosszabb jelenetekből áll.
A lenti kép a később készült, előzménytrilógia elemzését tartalmazza. Itt látszik, hogy mennyire nagy a boldogság különösen az első két filmben,és hogy mennyire komorul a hangulat a harmadik részre.
Az eddigi filmek nagyjából úgy épülnek fel a grafikonok alapján, hogy az alapvetően felemelő vagy éppen lehúzó hangulatot néha megtörik az ellentétes hangulatú jelenetek.
Ehhez képest különleges Az ébredő erő, ami egy igazi érzelmi hullámvasútnak tűnik a korábbi részekhez képest. Egészen nagyok a kilengések, ilyen nagy változások az érzelmi töltetben utoljára az Egy új reményben, vagyis a legelső elkészült filmben voltak láthatóak, de ott sem volt jellemző az, hogy ennyire sok markánsan negatív és pozitív hangvételű jelenet váltogatta egymást.
Sokan arra panaszkodtak Az ébredő erő megjelenésekor, hogy szinte ugyanolyan, mint az Egy új remény volt, amire az adatelemzési módszerek is szolgáltattak némi bizonyítékot. Ha összehasonlítjuk a két film gráfját, akkor láthatjuk, hogy eléggé ugyanott vannak a negatív csúcsok, a pozitív kicsengésű jelenetek hosszában és előfordulásában vannak leginkább különbségek a két film között.
Csodás dolog a tudomány.