Az olajválság kellős közepén rukkolt elő energiatakarékos háromkerekű autójával az ötgyerekes Liz Carmichael, mondván, ez a megoldás minden problémára. De volt, amit nem mondott el.
Van olyan, hogy az emberek bütykölnek mindenfélét, az eredmény pedig nagyon vicces lesz. Dale Clifft például egy alumínium vázat épített a motorkerékpárja köré, és abban parádézott a környéken, pusztán szórakozásként. Csakhogy a találmányra felfigyelt egy üzletasszony, az ötgyerekes Liz Carmichael lecsapott a „találmányra”, és azt hirdette mindenütt, hogy ez a megoldás az olajválság által felvetett problémákra. Az arab-izraeli konfliktus és az USA szerepvállalása okán ugyanis az olajtermelő országok drasztikus áremelés mellett döntöttek, ami szinte megbénította Amerikát, ahol mindenki benzinzabáló hatalmas autómonstrumokat vezetett.
A Dale-nek elnevezett, megnagyobbított vázú, nagyobb teljesítményű motorral ellátott autó azonban tizedannyi üzemanyagot fogyasztott, mint versenytársai, mivel az űrkutatásban kifejlesztett törhetetlen műanyagból készült, a valaha készült legbiztonságosabb jármű volt, a három kerék felboríthatatlanná tette, és csak 2000 dollárba került. Ki ne akart volna egy Dale-t, és Liz Carmichael úgy gondolta, legyőzheti a nagy autógyártókat, és még azt is elkezdte pedzegetni, hogy egyszer indul az elnökválasztáson. A Dale úgy hangzott, mint egy álom, az amerikai álom, de szép lassan elkezdett kiderülni, hogy az autó talán nem is olyan nagy durranás, mint amilyennek hirdetik a valóban eredeti és rámenős marketing kampány során, és az is felmerült, hogy a cég törvénytelenül kér jelentős előleget a még gyártásba sem került járműre, de nem ez volt az igazi botrány.
Mondjuk, aki látta a 190 centis, több mint 100 kilós, széles vállú, erőteljes állkapcsú Carmichaelt, az sejthette, hogy itt valami nem stimmel, és tényleg. Az illető ugyanis Jerry Dean Michael néven született, több házasság és legalább tíz gyerek nemzése után döntött úgy, hogy inkább nőként akar élni, de a nem- és azonosságváltás amúgy is jól jött neki, hiszen szélhámosság, pénzhamisítás és még megannyi más ügy miatt amúgy is régóta körözték. És ami a meglepő az HBO négyrészes dokumentumsorozatában, A hölgy és az autóban, hogy nem egy bűnöző pályafutását, hanem egy család portréját igyekeztek megrajzolni. Mert az új Liz, akivel felesége és a gyereke édesanyja, Vivien továbbra is együtt élt, csak nagynéniként, nagyszerű szülő volt, persze leszámítva, hogy a család fél életét menekülve, az úton, különböző álneveken, mindig éberen, ugrásra készen töltötte. Amiben az a meglepő, hogy ők ezt teljesen elfogadták, egy percig sem furcsállották, hogy apuból anyu lett, és most, felnőttként sem neheztelnek a megpróbáltatások miatt.
Az inkább rendezőként ismert, de most producerként dolgozó Mark Duplass és Jay Duplass nevével fémjelzett sorozat persze még van nagyon sok minden más, de az benne az igazán szórakoztató, hogy sosem tudjuk, merre megyünk. A Dale kapcsán ugyan szép lassan kiderülnek az alapvető hibák és mindenféle ügyeskedés, de végig nem tudjuk, hogy komolyan gondolták-e az autót, vagy eleve lehúzásnak szánták – de akkor miért vettek fel komoly mérnököket és fejlesztőket? -, de minden rész hoz valami egészen újat. Úgy értem, minden rész hoz valami tényleg hajmeresztőt, azon túl, hogy belemegyünk abba, milyen volt a hetvenes években transznak lenni – mondjuk alaplépésként valami lepukkant mexikói klinikán kell kasztráltatnod magad -, és mit jelentett egy elítélt transzneműnek a börtön.
Ezek elég súlyos kérdések, beleértve az ügyészség és a csalást leleplező riporterek masszív elfogultságát is, de a Duplass testvérek és a rendezést vállaló Nick Cammilleri és Zackary Drucker nem a drámára mentek rá, szerintem nagyon okosan, hanem egy könnyedebb, rengeteg szórakoztató animációval feldobott előadásmódot választottak. Ami nem feledteti a tényt, hogy ez valóban egy rendkívüli történet, és azt sem, hogy a sorozat készítői elképesztő mennyiségű és minőségű munkát raktak abba, hogy minden oldalt körbejárjanak, minden lehetséges szereplőt megszólaltassanak. Le a kalappal érte!
Értékelés: 8/10