Millie Bobby Brown minden tőle telhetőt megtett, hogy ő legyen a következő kultikus női akcióhős, aki szembeszállt a gonosz szörnnyel, de A hercegnő és a sárkánynak nagyobb a füstje, mint a lángja.
Március 8-án végre felkerült a Netflixre a streamingszolgáltató nagy elánnal beharangozott dark fantasy filmje, A hercegnő és a sárkány. Amit igazából már tavaly októberben megnézhettünk volna, ha nincs a színészek sztrájkja. A hollywoodi sztárok szakszervezete ugyanis a munkabeszüntetések idejére megtiltott minden promóciós tevékenységet, így Millie Bobby Brown sem reklámozhatta a Damsel című kosztümös-sárkányos kalandfilmjét, pedig mástól sem hangos hónapok óta a sajtó, mint hogy a színésznő nagyon meg akarja már mutatni a világnak, hogy van élet a Stranger Thingsen kívül is.
A népszerű Netflix-sorozat Tizenegyesét alakító ifjú színésznő kész továbblépni, és már nagyon várja a széria végét, mivel saját bevallása szerint sok mindenben akadályozta.
Tovább
Kicsit persze komikus, hogy Brown a nagy önmegvalósítást ugyanannak a Netflixnek a védőernyője alatt teszi most, amelyiknek a kultikus tinihorror-sorozatában tűnt fel gyerekszínészként, és ahol elkezdte építgetni az Enola Holmes franchise-t... De ez legyen a legkisebb gondunk A hercegnő és a sárkány kapcsán.
Sokkal nagyobb baj, hogy a filmnek iszonyú spoileresek a trailerei és a tartalomismertetői, ráadásul tényleg nem történik benne semmi más azon kívül, hogy egy öntudatos hercegnő nem hagyja, hogy ő legyen a sárkány vacsorája...
Igaz, ezt legalább szép jelmezekkel és díszletekkel, valamint egészen tűrhető CGI-trükkökkel mesélik el nekünk.
A sárkányt legyőző, királylányt megmentő hős vitéz meséje szó szerint ezeréves klisé. Számos monda, vers, festmény, könyv, film, képregény és számítógépes játék visszatérő toposza: megannyi fényes páncélú bajnok legyőzte már az aranykincsek halmain ülő, rút, denevérszárnyas hüllőt, akinek rendre fiatal szűzlányokat áldoznak a rettegő emberek, hátha így a bestia megkönyörül rajtuk, és nem égeti fel az otthonaikat. Az elmúlt évtizedekben ráadásul
már az is lerágott csont lett a szórakoztatóiparban, hogy olykor felcserélődnek a szerepek, és a hercegnő már nem vár a daliás megmentőjére, hanem ő maga intézi el a szörnyet a hős helyett.
A „harcos hercegnő”-típusú karakterek egyik legismertebb képviselője kétségkívül A Gyűrűk Ura Éowynja, aki legyőzte a szárnyas rémségen ülő nazgúlt, az angmari boszorkánykirályt. De a Marvel-képregények Vörös Szonjájától kezdve a saját tévésorozatában Herkules nélkül is boldoguló Xenán át a modern Disney-mesékig (lásd: Mulan, Aranyhaj, Merida, Raya) se szeri, se száma azoknak az öntudatos női karaktereknek, akik férfi segítőtárs híján is kardélre hányják az ellenségeiket. Ha pedig egy kicsit hunyorítva az Alien királynőre is úgy tekintünk, mint egy barlangjában gubbasztó fekete sárkány, akkor lényegében már az 1986-os A bolygó neve: Halál Ripley-je is egy sárkányölő harcos hercegnő volt.
A szórakoztatóiparban tehát elég régóta nem férfi privilégium már a sárkányölés – igazából az a furcsa, hogy a Netflix miért várt ilyen sokáig egy erős női karakterre építő, látványos fantasyfilmmel. A sword & sorcery zsáner (magyarul kard és boszorkányságként is használatos) láthatóan szívügye a legnépszerűbb streamingplatformnak. 2019 óta óriási népszerűségnek örvend a Witcher tévésorozat, a Netflix zászlóshajójának számító Stranger Things pedig elképesztő ingyenreklámot és számtalan új hívet szerzett az idén 50 éves Dungeons & Dragons asztali szerepjátéknak (itt írtunk róla bővebben) azzal, hogy már az első évadtól kezdve húszoldalú kockákat hajigáltak benne a szereplők. És akkor még meg sem említettünk olyan címeket, mint A sötét kristály, az Arcane, vagy az Árnyék és csont, amelyek szintén nagy rajongóbázissal rendelkező Netflix-produkciók.
1974 óta töretlen népszerűségnek örvend Gary Gygax és társai interaktív fantasy könyve, amellyel olyan ismert sztárok múlatják az időt, mint Vin Diesel, az Agymenők Sheldonja és a Stranger Things szemünk előtt felnövő tinédzserei.
Tovább
A Netflix szépen megágyazott A hercegnő és a sárkánynak, de sajnos nagyobb lett a füstje, mint a lángja. Tényleg mindent előre elspoilereztek az amúgy igen soványka sztoriról, a finálé nagy fordulatát pedig bárki előre kitalálhatja, aki látott vagy olvasott mostanában 2000-es évek utáni szörnyes történeteket. Szó se róla, a Netflix sárkányos fantasyje tisztességes iparosmunka: gyönyörűek a palotadíszletek, a kellékesek pedig gondos részletességgel gyártottak le minden ruhát, ékszert és kardmarkolatot.
A színészekre sem lehet panasz, Robin Wright tökéletes választás volt a hatalomért bármit megtenni képes gonosz királynőnek, Ray Winstone valószínűleg legszebb álmából felverve is el tudná játszani a morcos, öreg kardforgatót (hiszen nem egy ilyen szerepe volt már az Artúr királytól a Beowulfig). Még az Oscar-jelöltségtől igen messze álló Millie Bobby Brown is hozza a kötelezőt, amikor női Rambóként próbálja felvenni a harcot a tűzokádó sárkánnyal a félhomályos barlangfolyosókon, csakhogy
A hercegnő és a sárkány minden képkockájából süt, hogy ez így csak egy közepes Alien-film, amiben az erős nő felveszi a harcot a még erősebb szörnnyel,
csak itt nem lángszórója, hanem kardja van. Persze akinek már ennyi is elég a boldogsághoz, az nyugodtan szánjon rá két órát, nemigen fogja megbánni.
Ítélet: 6/10
Kiknek ajánljuk? Azoknak, akik kedvelik a fantasyt, a sárkányokat és az Alien-filmeket, valamint azoknak, akik bármit hajlandóak megnézni, ha abban a Stranger Things sztárja, Millie Bobby Brown a főszereplő.