A Sylvester Stallone-féle Oscaron kívül is vannak nagyszerű gengszterkomédiák

Mutatunk hét gengsztervígjátékot, amiről talán nem is hallottál. Brian De Palmától Amy Heckerlinkig több olyan alkotó is rendezett a műfajban, akiről nem feltételeztük volna. Egytől egyig kiváló alkotásokról van szó, és többet akár azonnal megnézhettek.

Johnny DeVeszélyes (1984)

Johnny mindent megtenne az anyjáért. Ezért amikor a mama műtétre szorul, jó pénzért elszegődik Dundee bandájába, ahol hamar nagy népszerűségre tesz szert. Ő lesz Johnny DeVeszélyes, aki parádés ötleteket agyal ki, hogyan bosszanthatnák fel és rabolhatnák ki egyetlen ellenfelüket, Moronie-t. A gondtalan életet azonban veszély árnyékolja be, amikor a férfi régi riválisa, Danny Vermin is a banda tagja lesz. Danny ugyanis komolyan veszi a két banda közötti háborút.

Amy Heckerlingről mindenki tudja, hogy ő rendezte a nyolcvanas-kilencvenes évek legjobb tinifilmjei közé tartozó Változó világot és a Spinédzsereket. Sokkal kevesebben tudják, hogy a kettő között leforgatott egy gengsztervígjátékot is, ami tele van vicces aranyköpésekkel, hatalmas poénokkal és egy percre sem áll le – nem csoda, hogy Mel Brooks is utalt rá Robin Hood, a fuszeklik fejedelme című filmjében, hiszen a Johnny DeVeszélyes olyan vicces, mint egy Mel Brooks-film. A Michael Keaton főszereplésével készült alkotás a klasszikus, harmincas-negyvenes évekbeli gengszterfilmek (A sebhelyesarcú, Manhattan Melodrama, Fehér izzás, A közellenség) paródiája, de azok ismerete nélkül is tökéletesen élvezhető.


Nagyokosok (1986)

Harry és Moe a helyi maffia csicskásai. Komoly és felelősségteljes feladatokat végeznek, többek között a nagyfőnök legújabb, minden extrával felszerelt kocsiját kell tesztelniük, vagy fogadniuk kell a lovin. Hála Harry tapasztalt lóversenyes múltjának egy pillanat alatt elveszítik a rájuk bízott pénzt. Még az egyszerű átlagember is tudja, hogy ilyen esetekben a legkeményebb büntetés is a legenyhébb. El kell tenni őket láb alól, lehetőleg úgy, hogy mindenki jól szórakozzon a dolgon. Harry tehát új megbízást kap: ki kell nyírnia Moe-t. Moe pedig Harry likvidálására kap parancsot.

Brian De Palmát

elsősorban thrillerjeiről ismerjük, de ha már gengszterfilm, akkor olyan súlyosabb munkái ugranak be, mint A sebhelyesarcú, az Aki megölte Al Caponét vagy a Carlito útja.

Pedig rendezett gengszterkomédiát is, ezt az erősen alulértékelt kis darabot, amelyben a Harryt játszó Danny DeVito és a Moe-t alakító Joe Piscopo mellett Harvey Keitel komédiázik.


Keresztanya (1988)

Angela De Marcónak, a főgengszter Frankie kitartott és aranykalitkába zárt feleségének mindene megvan, amit csak a mosott pénzből venni lehet. De Angela utálja a bezártságot és gyűlöli az erőszakot, ami körülveszi. Csakhogy tartania kell magát a szigorú etiketthez, miszerint egy menő gengszter feleségének viselkednie kell. Ám amikor férjét rajtakapják a bandavezér barátnőjével, és lepuffantják a kádban, Angela úgy érzi, elérkezett az idő, és új életet kezdhet. De a múltja mindenhol utoléri...

A sokoldalú Jonathan Demme (Valami vadság, A bárányok hallgatnak, Philadelphia – Az érinthetetlen) rendezése gonoszul igaz szatíra a gengsztervilágról, amelybe a szerelmi szálnak köszönhetően (egy FBI-ügynök beleszeret Angelába) a screwball comedy elemei is bekerülnek,

így duplán szórakoztató.

A középpontban álló női karakter pedig kifejezetten összetett, amihez persze sokat hozzátett Michelle Pfeiffer csodálatos játéka is.

A film elérhető az Apple iTunes és a Google Play Movies kínálatában.

Az én kék egem (1990)

A New York-i maffiafőnök, Vinnie Antonelli átáll a másik oldalra, és felajánlja, hogy koronatanúként vallomást tesz társai ellen. Ezért a szövetségi tanúvédelmi program keretében egy eldugott kisvárosba szállítják. Barney Coopersmith ügynököt bízzák meg a védelmével és azzal, hogy segítsen új életet kezdeni az átpártolt maffiózónak. Barney azonban nem igazán áll a helyzet magaslatán. Vinnie-vel mindig baj van, a feje tetejére állítja a várost, miközben az ügynök a nagymenő életstílusból is leckéket kap tőle.

1990 nagy év volt az amerikai gengszterfilmek történetében, hiszen kijött a Nagymenők, a New York királya Abel Ferrarától és A keresztapa III. S habár nem olyan köztudott, a Nagymenők és Az én kék egem között egyértelmű kapcsolat van, hiszen egyaránt a valódi gengszter, Henry Hill életén alapulnak (csak itt átnevezték Vinnie Antonellire). További összefonódás, hogy a Nagymenők Nicholas Pileggi könyvén alapul, Az én kék egem forgatókönyvét pedig Pileggi felesége, Nora Ephron írta. Az időzítés azonban sajnos nem volt a legjobb: hiába komédiáznak olyan korabeli tehetségek a filmben, mint Steve Martin (Antonelli), Rick Moranis (Barney) és Joan Cusack, a mindössze egy hónappal később bemutatott Nagymenők miatt mára szinte teljesen elfelejtette mindenki.

A film elérhető a Google Play Movies kínálatában.

Az újonc (1990)

Clark Kellogg, az elsőéves filmművészeti főiskolás még csak egy órát töltött New Yorkban, máris kirabolták. Mivel az összes pénzét elvitték, nem tudja megvásárolni a könyveket, amelyek szükségesek lennének a tanulmányaihoz. Otthonról hiába várna segítséget, hiszen mostohaapját az állatok jogainak védelmén kívül semmi sem érdekli. Találkozik egy fickóval, aki munkát ajánl neki. Hamarosan kiderül, a kétes hírű Carmine Sabatinivel hozta össze a sors. Carmine több lesz Clark számára egyszerű munkaadónál.

Andrew Bergman a Sztriptíz megrendezésével sajnos végleg leírta magát Hollywoodban, pedig előtte olyan bájos kis alkotásokat rendezett, mint az Első állomás: Las Vegas, a Sorsjegyesek vagy a szóban forgó Az újonc, amelyben nem kisebb név alakítja Carmine Sabatini szerepét, mint Marlon Brando, aki játékával elég egyértelműen

saját korábbi legendás szerepét, A keresztapa-beli Don Vito Corleonét parodizálja.

A címbeli újoncot hozó Matthew Broderick pedig kifejezetten elragadó ebben a korai szerepében.

Egyszer fenn, egyszer lenn (1988)

Jerry kisstílű chicagói maffiózó, aki állandóan okoskodik a főnökeivel, emiatt egyre lejjebb csúszik a ranglétrán. Egyik nap váratlan lehetőség nyílik előtte, hogy újra elismert tagja lehessen a klánnak. Arra az öreg cipőpucolóra kell vigyáznia a hétvégén, aki némi kárpótlás fejében ráállt, hogy magára vállalja az egyik maffiavezér által elkövetett gyilkosságot. Jerrynek nincs más dolga, mint Gino felkészítése a vallomástételre, és hétfőn bevinni a rendőrségre. Ám Jerry ezúttal is a saját feje után megy: Ginóval együtt búcsúhorgászatra indul – és a dolgok csakhamar elszabadulnak.

Az Egyszer fenn, egyszer lenn című maffiakomédiát a neves drámaíró, David Mamet (Glengarry Glen Ross, Játékos végzet) írta és rendezte (a Játékos végzetben is főszerepet alakító Joe Mantegnával Jerry szerepében), és talán emiatt nem annyira szélsőségesen és fergetegesen vicces, mint listánk többi szereplője: s*ggre esős poénok helyett

folyamatosan dráma és vígjáték között egyensúlyoz, és persze jutottak bele bőven vidám pillanatok is, de a magvas gondolatoknak sincs híján.

A film elérhető az Apple iTunes kínálatában.

Piás polák bérgyilkos (2007)

A magyar cím ugyan rettenetes, de kiválóan összefoglalja a lényeget: főhősünk, Frank ugyanis az amerikai lengyel maffia bérgyilkosa, aki sajnálatos módon alkoholbetegségben szenved. Mivel elismert szakember, aki precízen, pontosan végzi a dolgát, főnökei elnézik neki szenvedélybetegségét. Ám egy nap jóvátehetetlen hibát követ el: elalszik munka közben – áldozatának így sikerül lelépnie. Főnöke elzavarja a névtelen alkoholisták klubjába, Frank pedig elindul a javulás rögös útján: rendes munkát, Tom, illetve Laurel személyében ráadásul barátot és barátnőt is talál. A nyugalomnak azonban vége szakad, amikor odahaza a konkurencia nyomulni kezd, és a józan Frankre nagyobb szükség van, mint valaha.

A Piás polák bérgyilkos

legnagyobb találata egyértelműen a címszerepet megformáló Ben Kingsley,

akit csak ritkán láthatunk komikus szerepkörben, pedig egészen kiváló itt is: kifejező arcjátéka miatt akkor is mindig tudjuk, mi jár éppen a fejében, ha meg sem szólal. Mellette Luke Wilson és Téa Leoni is kitűnőek Tomként, illetve Laurelként; nekik köszönhető, hogy a szórakoztató fekete komédia a nevettető pillanatok dacára karakterdrámaként is tud működni.

A film elérhető a Horizon GO és az HBO GO kínálatában.


(via Taste of Cinema)