Amikor elnyiszálták a pasas Achillesét, már sejteni lehetett, hogy ez egy kőkemény sorozat

A Kopók című dél-koreai sorozat a védtelenekre vadászó, de most nagyobb halakat is kinéző uzsorások világába visz el minket, akikkel két fiatal bokszoló néz szembe, majd hamar nagyon eldurvulnak a dolgok.

Bevallom, az új Netflix sorozat elsőre nem csigázott fel: a Kopók alaptörténete nagyjából annyival foglalható össze, hogy két fiatal bokszoló szembeszáll egy uzsorásokból álló bandával. Merthogy ez kicsit naivnak, mondhatni együgyűnek hangzott, de gondoltam, belenézek, merthogy dél-koreai sorozatról van szó, ahol ritkán szoktak hibázni, és hamar meggyőztek. Ami nem jelenti azt, hogy az alapsztori ne lenne TÉNYLEG kissé naiv, de ami mögötte van, az kőkemény.

Forrás: Netflix

 

Egy kis háttérinfó: az egykori "ázsiai kistigrisek", Dél-Korea, Szingapúr Tajvan és az akkor még önálló Hongkong hatalmas sikertörténetek voltak. Ezek az országok fél emberöltő alatt lettek elszegényedett, félfeudális társadalmakból ipari nagyhatalmak a 60-as évek végére. Dél-Korea több évtizedes japán megszállás, az elképesztően véres koreai háború és az azt követő katonai diktatúra ellenére lett a technológia fejlődés egyik fellegvára. Ennek persze ára volt. Az ún. csebolok, vagyis családi alapítású dél-koreai óriásvállalatok, amelyek szorosan összefonódnak az állam politikai-gazdasági intézményeivel – ilyen például a Samsung vagy a Hyundai

– egyszerre voltak a fejlődés motorjai és egy torz társadalmi modell okozói.

Amelyben a nagyok és hatalmasak mindent megengedhetnek maguknak, míg az átlagemberek közül sokan vergődnek adósságcsapdában. Ilyen pénzügyileg kiszolgáltatott helyzetben lévő áldozatokra vadásznak a Kopók rosszemberei, és ez arrafelé komoly üzletág.

Forrás: Netflix

 

Hősünk, Kim Geon-woo (Woo Do-Hwan) istenadta tehetség, aki nem a pénzért vagy a dicsőségért bokszol, hanem azért, mert a szíve ezt diktálja. Tisztán harcol és tiszteli ellenfeleit, és így barátkozik össze a nála dörzsöltebb, lazább Hong Woo-jinnel (Sang-yi Lee), akivel utolsó mérkőzését vívja, mielőtt beüt a Covid. Mindkét srác tengerészgyalogos volt, imádják a koreai barbecue-t, így hamar a legjobb barátok lesznek, és amikor Geon-woo édesanyjának kávézóját egy uzsorás emberei szétverik, nekiállnak igazságot szolgáltatni. Csakhogy Kim Myung-gil (Park Sung-woong) nem közönséges uzsorás, számára

a Covid által sebezhetővé tett kisboltosok kifosztása csak az első lépés,

a nagyobb célpont egy fiatal csebol, akit megzsarolva először bevásárolná magát az üzletrészébe, majd kiszorítaná onnan.  Hőseink és a pénzes cápa első találkozása rosszul végződik: Geon-woo ugyan túléli a harcot, de mély vágás csúfítja el az arcát. Ekkor lép be a játékba a jó útra tért egykori pénzkölcsönző, Choi „elnök” (Joon-ho Huh) a fiúk oldalán, és az eddig is durva viadal még kegyetlenebbé válik.

Forrás: Netflix

 

Onnan lehet tudni, hogy innen más a játék, amikor Choi egyik „késes” embere leteríti az egyik gazfickót, akit Geon-woo édesanyjának elrablására küldtek, majd szép módszeresen átvágja mindkét Achilles-inát. Ez már elég érzékletesen mutatja be azt a küzdelmet, amelyben folyton változnak az erőviszonyok, hiszen a megzsarolt csebol sem hagyja magát, de az uzsorásoknak is megvannak a maga szövetségesei, köztük korrupt zsarukkal. Az összesen nyolc, közel egyórás epizódból álló sorozat nem csak kőkemény, de

mindig történik benne valami, ami teljesen más irányba viszi el a cselekményt,

és ebben a felállásban kissé meglepő módon éppen a két főszereplő a legkevésbé izgalmas játékos – vagy ha másként fogalmazunk, pont a fiatalok azok, akik a legkevesebbet adják hozzá a sorozathoz. Kim Geon-woo töretlen becsületessége például inkább úgy hat, mintha nem lenne a karakterénél jellemfejlődés, mint azt, hogy a srác ragaszkodik az elveihez – pedig már két epizód alatt is annyi mindenen esik át, ami bárkit megváltoztatna. Az öreg rókák, a veterán bűnözők azok, akik, igazán viszik a műsort a hátukon függetlenül attól, éppen melyik oldalon állnak.

Forrás: Netflix

 

A kegyetlen uzsorást játszó Park Sung-woongnak (A belém bújt briganti) van egy olyan félmosolya és kicsit álmos tekintete, amitől életre kel ez a figura, aki miden szálat mozgat, vagy legalábbis mozgatni próbál, aki végig hideg fejjel gondolja át a lépéseit, de egyik pillanatról a másikra változik át őrjöngő vademberré.  És aki csak egy behemót izomkolosszusban tud megbízni, aki a kezdetek óta vele van – aki szintén nem egydimenziós alak. Persze ne várjunk minden részletében aprólékosan kidolgozott hőseposzt, de

a Kopók remek bepillantást ad egy különös, mégis már-már hétköznapi világba,

ahol az uzsoráscégek feltörekvő startup vállalkozásként gondolnak magukra, ahol saját „értékesítő csapatuk” van, és ahol a Covidra óriási üzleti lehetőségként tekintenek.

Forrás: Netflix

 

Vannak azért furcsaságok is. Choi mester vagány, viperával harcoló nevelt lánya az első hat részen át főszereplőnek számított, de az őt alakító színésznő, Kim Sae-ron ittasan balesetet okozott – vagyis legalábbis köze volt egy ilyen balesethez-, így a sorozat készítői az utolsó két epizódból már kiírták a karaktert. Érződik is, hogy ott sok mindent át kellett írni, hogy kiegyenesítsék a történetszálakat, kicsit egyenetlen lett a záróepizód is, de nem annyira, hogy ez bántó legyen.

Értékelés: 8/10