A Netflix új romantikus komédiájában a szerelmeseknek egy dolguk van az életben: megtalálni egymást.
Adott egy sármos, ám életunt fiatalember, Peter (Ashton Kutcher), aki ugyan sikeres a munkában, de egy űrben lebegő, leengedett bojlernek is több társasági élete van, mint neki. A magánélete meg persze ehhez mérten sivár és személytelen: egyik kapcsolatból zötyög át a másikba, hat hónapnál tovább senki mellett nem tud megmaradni, ahogy a munkahelyeket is félévente váltja. Egyetlen barátja Debbie (Reese Witherspoon), akivel ugyan húsz éve minden nap dumálnak telefonon, csak hát a férfi New Yorkban, a nő meg Los Angeles-ben él. De ez nem volt mindig így.
A Netflix legújabb romantikus komédiája, a Nálad vagy nálam? egy pofonegyszerű alaphelyzetre épít:
a boldogság ott van előttünk, de egészen addig nem vesszük észre, míg orra nem bukunk benne.
A nyitójelenet 2003-ban játszódik, és amellett, hogy ebből kiderül, hogy Peter és Debbie valaha lefeküdtek egymással, ez a 15 perc a közel kétórás film legszórakoztatóbb része. Egészen más filmnyelvet használ, mint később, bátran önreflexív, önironikus, és még azt a bizonyos negyedik falat is átüti picit: a képernyőt ellepik a széljegyzetek, miközben a fiatalok összejönnek (értsd: bénáznak a szeretkezéssel). Azaz, mint kiderül, mégsem jönnek össze, mivel Peter még aznap este lelép, és sosem vall szerelmet a lánynak. Debbie azóta egyedülálló anyukaként neveli kamasz fiát, és épp egy diploma megszerzése miatt utazik New Yorkba, ám nincs ki vigyázzon a kis Jackre (Wesley Kimmel). Igen, kitaláltad: Peter lesz az, aki a segítségére siet, s így egy hétre lakást (várost, életet stb.) cserélnek. Ez se valami új, lakáscserés romkomból talán a Holiday a legfaszányosabb, amiben Kate Winslet és Cameron Diaz cserélnek otthont a London-Los Angeles tengelyen, hogy megtalálják a boldogságot. Itt annyi a változás, hogy Petert és Debbie-t épp az egymás életében eltöltött idő hozza közel.
Ez mindenképp egy ügyes húzás, hiszen bár rengetegszer látjuk őket telefonon, videocseten beszélgetni, és ilyenkor gyakran ugyanazt csinálják az osztott képernyőn, több kilométerrel arrébb, de nincsenek közös jeleneteik. Ennek persze az is a veszélye, hogy nem lesz köztük kémia, ami részben igaz is, de valahogy nem is erre fut ki ez az egész, hiszen Kutcher pont olyan tesze-tosza szerencsétlent alakít, mint ahogy a film premierjén viselkedett. Így nem is arra megy ki a játék, hogy vajon egymásba szeretnek-e (hiszen az már húsz évvel ezelőtt megtörtént), hanem hogy
miként billennek ki saját, rutinszerű komfortzónájukból, és döbbennek rá, mit is éreznek egymás iránt.
Ehhez pedig mindent megad nekik a dramaturgia, hiszen ismét a felső középosztály magánéleti vívódásait nézhetjük végig, akiknek nincsenek anyagi gondjaik, és a világ is csak épp addig tart számukra, amíg kényelmes benne lenni. A forgatókönyv jótékonyan hallgat például a hátterükről, és a szerelmeseknek csak azzal kell foglalkozniuk, hogy rátaláljanak valódi önmagukra és egymásra.
A Netflix forgatott egy habkönyű romkomot, de úgy, hogy közben fityiszt mutat az ítélkezésnek: jól megfér itt egymás mellett a sztárpodcastet hallgató csaj és a könyvmoly anya, az infantilis szomszéd és a szarkasztikus barátnő. A film egyik felett sem tör pálcát,
mindegyik karaktert a maga helyén kezeli, és kihangsúlyozza az erényeiket.
Apropó, könyvek, bár a nyitányban látható önreflexív jegyzetek csak a záró képsorok alatt térnek vissza, azért egy jópofa belsős poén akad itt: természetesen Witherspoon karaktere a könyvmoly, ami azért vicces, mert a színésznő maga is az. Jó ideje készít könyvajánló podcasteket, szóval amikor újdonsült barátnője megjegyzi neki, hogy ő csak sztárpodcasteket szokott hallgatni, az nagyon nem véletlen.
A Nálad vagy nálam? üde, téttelen film, aranyos mellékszereplőkkel, egyszerű sztorival, és kiszámítható happy enddel. Létjogosultságát épp az adja, hogy cseppet sem akar ennél több lenni, és a Netflix hasonló műsoraival egyetemben nincs benne semmi maradandó. De nem is mindig kell telepakolni a néző cekkerét, néha elég, ha szimplán örülhetünk mások boldogságának.