Elszabta az Apple TV? Annyira azért nem, mert a The New Look így egy izgalmas második világháborús kémthriller lett, igazi sztárparádéval.
Még februárban startolt el, és most ért véget az Apple TV+ izgalmas sztárparádét felvonultató Dior-sorozata, a The New Look – ami a csalóka előzetesekkel ellentétben valójában nem is igazán Christian Dior felemelkedéséről szólt, hanem azt az izgalmas pletykát (konteót? történelmi tényt?) próbálta meg látványos mozgóképes eszközökkel kibontani, hogy vajon
Coco Chanel a második világháború alatt tényleg náci kém volt-e, aki a németek kiugrási kísérletét és a britekkel megkötött különbékéjét próbálta elősegíteni a szeretőin keresztül?
Az előzetesben Juliette Binoche, Ben Mendelsohn, Glenn Close, Maisie Williams és John Malkovich is feltűnik.
Coco Chanel háborús évei jó ideje lázban tartják már a közvéleményt. Különösen azóta, hogy Pamela Binnings Ewen 2020-ban megírta a Párizs királynője című könyvét, melyben az egyik központi téma épp a neves divatdiktátor asszony nácikhoz való viszonya volt (két laptársunk, a Dívány és a Femina is részletesen írt korábban a kötetről). Nem csoda, hogy ezt a szálat is hozzáfércelte az Apple a Diorrol szóló sorozatához, hiszen bár Chanelről mindig is köztudott volt, hogy Franciaország náci megszállása idején a német titkosszolgálatnak dolgozó Hans Günther von Dincklage báró volt a szeretője, utólag viszont ez az aprócska tény már elhalványodott a híres-neves Chanel N° 5 parfüm árnyékában. De ahogy Marilyn Monroe és Jaqueline Kennedy kedvenc divattervezőnője, úgy a párizsi divat másik apostola, Dior sem tette ki az ablakba a második világháborús tevékenységét.
Mert amíg Christian Dior a Párizsban dorbézoló náci katonatisztek feleségeinek varrogatta az estélyiket, addig a húga, Catherine Dior a francia ellenállási mozgalom hőse lett, megjárva a Gestapo börtönét és a koncentrációs táborok poklát is...
Természetesen nem érdemes rögtön pálcát törni mindenki fölött, aki Franciaország német megszállása idején együttműködött a nácikkal. Hiszen ahogy Magyarországon a III/III-as besúgók között sem volt mindenki megveszekedett kommunista és gátlástalan gazember, úgy a francia kollaboránsok közt is akadtak olyanok, akiket valamivel megzsaroltak, vagy a családjuk védelmében kötöttek elvtelen kompromisszumokat.
Coco Chanel esetében igen beszédes például, hogy 1944-ben a Szabad Francia Erők emberei letartóztatták, de végül hamar kiszabadult a fogságból. Arról azonban soha sem beszélt a nyilvánosság előtt, hogy ezt minek vagy kinek köszönhette. Állítólag maga Winston Churchill járt közben a franciáknál, mások szerint a régi üzlettársa, Pierre Wertheimer szólt pár jó szót az érdekében. Utóbbi viszont már csak azért is ironikus, mert az Apple TV+ sorozata pont arra fókuszál, hogy Chanel azért paktált le a németekkel, mert a zsidó származású Wertheimer New Yorkba menekült a nácik elől, csakhogy magával vitte a Chanel-parfüm receptjét, és kiforgatta a vagyonából a megszállt Franciaországban maradt tulajdonostársát...
Azzal szintén kiválóan eljátszanak a sorozat forgatókönyvírói, hogy Coco pontosan kinek is kémkedett Westminster fedőnéven. A divattervező ugyanis egyesek szerint „csak” az unokaöccsét, André Palasse-t szerette volna kiszabadítani a nácik fogságából (ez a jelenet már a sorozat legelső epizódjában is benne van), ám a náci katonai hírszerzés, az Abwehr vezetője, Walter Schellenberg „kért tőle cserébe egy szívességet”. Nevezetesen azt, hogy ha már úgyis Westminster hercege, Hugh Richard Arthur Grosvenor volt az egyik korábbi szeretője, és rajta keresztül ismerte a brit felső tízezer reprezentánsait, tárgyaljon ő Churchill-lel egy esetleges különbékéről (Shellenberg egyébként a háború után végül ugyanúgy tanú volt nürnbergi perben, és nem vádlott, ahogy Horthy, akinek szintén egy kudarcba fulladt kiugrási kísérlet kötődik a nevéhez). Coco Chanel kényszerű kémtevékenysége ráadásul rögtön érdekesebb fénytörésbe kerül, ha elhisszük azokat a konteókat, miszerint André nem is Coco unokaöccse volt, hanem az eltitkolt fia, akiért bármire hajlandó volt...
De hasonlóan izgalmas a sorozatban a Dior família szála is, ahol a neves párizsi divatguruk, Christian Dior és Lucien Lelong a franca ellenállókon és a svéd diplomatákon keresztül próbálják kideríteni, hol tartják pontosan fogva a nácik Catherine Diort...
A The New Look tehát korántsem arról szól, miképpen álmodta meg Dior a címbéli híres kollekcióját, sokkal inkább új nézőpontból mutatja be Coco Chanel és Christian Dior második világháború alatti tevékenységét, és az akkor átélt történések hatását a későbbi éveikre.
Az Apple TV csapata azonban – nagyon helyesen – nem avatja szentté vagy magasztalja háborús hőssé egyik francia divatdiktátort sem. Coco Chanelt pont olyan kiállhatatlan természetű, felvágott nyelvű primadonnának és számító férfifalónak ismerhetjük meg, mint amilyen a kortársai szerint volt. De természetesen Dior sem egy makulátlan jellemű tervezőzseni: sokszor határozatlan és alamuszi, máskor meg nem törődik semmivel, csak azzal, hogy mit jósol neki épp a kártyákból az őt mindenhová követő, legbensőbb titkait is ismerő sarlatán...
Ha a fentiekből nem lenne nyilvánvaló: Juliette Binoche és Ben Mendelsohn tökéletes választás volt Coco Chanel és Christian Dior szerepére, mindketten látványosan lubickolnak minden epizódban a francia ruhatervezői világ két legismertebb arcaként. Hasonlóan zseniális húzás volt az is, hogy a neves divatház-tulajdonost, a háború alatt Christian Diornak munkát adó (később pedig a felső körökkel ápolt kiváló kapcsolatai révén Dior bebörtönzött húgának felkutatásában is segédkező) Lucien Lelongot John Malkovich alakítsa.
De a Trónok harca egykori gyereksztárja, Maisie Williams is brillírozik a náci katonákat színleg elcsábító, majd jól helyben hagyó, a kínvallatások alatt soha meg nem törő, karakán Catherine Diorként, aki a francia történelem egyik legfontosabb női szabadsághőse. És akkor még egy szót sem ejtettünk a sorozatban felvonultatott sztárparádé olyan prominens alakjáról, mint Glenn Close, aki a legendás amerikai divatmagazin, a Harper's Bazaar főszerkesztő asszonyát, Carmel Snowt alakítja ebben a lélegzetelállítóan korhű díszletek közt felvett sorozatban...
Az Apple TV+ kínálatában elérhető The New Lookkal bátran tegyenek tehát egy próbát mindazok, akik mindent tudni akarnak a divatvilág két állócsillagáról, Christian Diorról és Coco Chanelről! De azoknak is ajánljuk, akik csak a két francia híresség parfümjeit és a ruháit ismerik, esetleg valahol azt olvasták róluk, hogy náci kollaboránsok voltak, de a pontos részletekre már nem emlékeznek.