Van itt minden: fekete komédia, erotikus thriller, romantikus dráma, testcserés horrorvígjáték, megható dokumentumfilm és egy elfelejtett magyar klasszikus.
Ezúttal olyan kevésbé ismert vagy alulértékelt filmet ajánlunk a streamerek kínálatából, amelyek májusban lekerülnek a platformokról.
Freaky (2020)
Már a könyökünkön jönnek ki azok a családbarát komédiák, amelyekben két (egymással gyakran rokoni kapcsolatban álló) szereplő testet cserél egymással. A Freaky sztorija is ez, csakhogy a műfaj ezúttal a horrorkomédia. Már az alaphelyzet is kecsegetető: egy sorozatgyilkos, becenevén a Böllér (Vince Vaughn) egy misztikus tőrrel mászkál, aminek van egy érdekes tulajdonsága: mikor leszúrja vele a 17 éves Millie Kesslert (Kathryn Newton), a lány nem meghal, hanem testet cserélnek.
A Freaky ügyesen bánik a szellemes alapötlettel, és egyszerre hidegrázós, ahogy a Böllér szabadon garázdálkodik a gimiben, és komikus, ahogy Millie próbálja visszaszerezni a saját testét, és igyekszik valamit kezdeni azzal, hogy egy középkorú férfi fizikai tulajdonságaival rendelkezik. A film nagy nyertese Vaughn, aki láthatóan élvezettel parádézik kamaszlányként, de Newton is tud olyan tekintettel nézni, hogy kétségünk sincs afelől, hogy egy sorozatgyilkos lakozik benne.
Elérhető: HBO Max
A világ legrosszabb embere (2021)
A húszas évei vége felé járó Julie keresi önmagát és közben szabadon csapong az új állások, hobbik és férfiak közt, mígnem egy partyban megismeri az underground körökben sztárnak számító képregényművészt. A több mint 10 év korkülönbség ellenére úgy tűnik, hogy ő az igazi, még azt is fel tudják dolgozni, hogy csak a férfi akar gyereket. Mégis belép egy harmadik a képbe, Julie-nak pedig döntenie kell.
Gonosz játékot játszik Joachim Trier a nézőivel: úgy indul a filmje, mint egy női szemszögből elmesélt romantikus komédia (eleinte még a zenei betétek is a limonádéhangulatot erősítik), de aztán egyre mélyebbre ásunk, és egyszer csak egy párkapcsolati drámában találjuk magunkat, amit aztán megszakít egy könnyedebb, tinirománcba illő betét, hogy a végén kapjunk megint egy gyomrost.
Elképesztően népszerű a kritikusok körében A világ legrosszabb embere című norvég dráma, amit sokan romantikus vígjátékként emlegetnek, pedig semmi romantikus nincs abban, ahogy egy hétköznapi lány valami célt keres
Kritikánk
Trier olyan könnyen és észrevétlenül keveri a fajsúlyost a könnyeddel, a banálist a tragikussal, ahogyan arra csak a legnagyobbak képesek. (Renate Reinsve pedig megkapta a legjobb alakítás díját Cannes-ban, teljesen megérdemelten.)
Elérhető: HBO Max
Telivérek (2017)
Peter Jackson egyik korai művében, az 1994-es Mennyei teremtményekben két tinilány ön- és közveszélyes barátságát követhettük, miközben szép lassan pszichothrillerbe fordult a történet. Az elsőfilmes Cory Finley is hasonló kottából játszik: a Sundance Fesztiválon debütált Telivérek főhőse két gyerekkori barátnő, akik néhány külön töltött év után újra találkoznak. Lili elitdiák lett, eminens tanuló, akire bentlakásos iskola vár, kiművelte magát, elegáns és hűvös. Amanda kiölt magából minden érzelmet, önként lett számkivetett, kalkuláló, intelligens és gátlástalan. A két unatkozó tini célpontja hamarosan Lili kellemetlenkedő mostohaapja lesz, és amikor Amanda felveti, hogy meg kéne ölni, a másik lány nem mond nemet, sőt, a mikéntről kérdezgeti. És itt kerül a képbe a környék legbutább drogdílere, akinek ugyan van egy pisztolya, de nincs túl sok esze hozzá.
Utóbbit a sajnálatosan fiatalon elhunyt Anton Yelchin alakítja, de a két lányt sem akárki, hanem a mindig kiváló Anya Taylor-Joy és Olivia Cooke játssza. Mindketten lubickolnak a szerepeikben, nekik is köszönhető, hogy a Telivér az új évezred egyik legjobb – és legcinikusabb – fekete komédiája.
Elérhető: SkyShowtime
Vörös rakéta (2021)
A Tangerine és a Floridai álom rendezője, Sean Baker legutóbbi filmjében egy egyszerre vicces és szomorú történetet mesél el. A helyszín a Texas City nevű poros kisváros, ide kullog vissza 17 év után a negyvenes éveiben járó Mikey (a rapperként is ismert Simon Rex). A korábban Los Angelesben pornózó férfi össze van verve és le van égve, és azért könyörög a tőle régóta elhidegült feleségének és az anyósának, hogy fogadják be pár napra. Mikey esküdözik, hogy jó útra tér, de ehelyett marihuánát kezd árulni. Közben megismerkedik a közeli fánkozó gyönyörű pultoslányával, a 17 éves Strawberryvel, és úgy dönt, az ő segítségével fog visszatérni a Los Angeles-i pornós szcénába.
A Port kritikusa szerint a rendező
Elérhető: Netflix
Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre (2020)
Horvát Lili második nagyjátékfilmje egy különleges romantikus dráma. Főszereplője Márta, a negyvenéves idegsebész, aki szerelmes lesz, és fényes amerikai karrierjét hátrahagyva visszatér Budapestre, hogy új életet kezdjen a férfival. Ám hiába vár a Szabadság híd pesti hídfőjénél: a férfi nem jelenik meg a randevún. Márta kétségbeesetten a keresésére indul, de amikor rátalál, élete szerelme azt állítja: sohasem látta őt azelőtt.
Elérhető: HBO Max
Roadrunner: Egy film Anthony Bourdainről
Minden idők talán legismertebb sztárszakácsa 2018-ban vetett véget az életének, ami csak növelte a személyét övező mítoszt. Ki volt az az ember, akit bőven 40 fölött talált meg a világhír, és aki úgy járt be több mint 90 országot különböző utazós gasztroműsorokkal, hogy előtte ki sem mozdult Amerikából? Hogy lehet feldolgozni ezt a változást, és megúszni személyiségtorzulás nélkül a sztárságot?
Ezeknek a kérdéseknek próbál utánajárni Morgan Neville posztumusz portréfilmje, amelyben az egykori barátok, kollégák és exfeleségek szólalnak meg, miközben részleteket láthatunk Bourdain világutazásaiból, köztük olyan pillanatokat is, amelyek soha nem kerültek adásba. A narrátor pedig maga Bourdain, a műsoraiból, az interjúiból és A konyhafőnök vallomásai című bestselleréből vágták össze a szerkesztők a hanganyagot, és ettől még intimebbnek hat a film. Nyilván nem lehet egy teljes életet belesűríteni két órába, de
a Roadrunnerből kiderül, mennyire elképesztően izgalmas és ellentmondásos személyiség volt Bourdain.
Rajongóknak kötelező a film, de ajánlható azoknak is, akik egyetlen percet sem láttak korábban a sztárszakács műsoraiból.
Elérhető: Netflix (május 1-én utoljára!)
Fantasztikus kapitány (2016)
A színészként is ismert Matt Ross első filmjében egy különleges családot ismerhetünk meg. A Viggo Mortensen által megformált Ben Cash, a felesége és hat gyerekük nomád életmódot folytatnak a hegyvidéki Washington vadonjában. A kapitalizmusból kiábrándult egykori baloldali anarchista aktivisták úgy döntöttek, hogy utódaikat a természettel való együttélésre nevelik és kritikai gondolkodásra tanítják, akik így intelligensebbek, mint a kortársaik, de mivel nem járnak emberek közé, a szociális képességeik nem fejlődtek ki. Mindezzel Bennek is szembe kell néznie, amikor felesége halálakor kénytelenek visszatérni a civilizációba.
Túl azon, hogy a film izgalmas morális dilemmákat vet fel, a humor és a melodramatikus pillanatok sem hiányoznak belőle, Viggo Mortensen pedig élete egyik legjobb alakítását nyújtja.
Elérhető: SkyShowtime
Kukkolók (2021)
A régi jó dolgokból nem maradt semmi… szokás mondani, de vannak rendezők, akik ezt meg akarják cáfolni. Mint például Michael Mohan, aki kísérletezés és a műfaj megújítása helyett csak egy „hagyományos”, 90-es éveket idéző erotikus thrillert akart készíteni, és sikerült is neki. A Montrealban játszódó történet főszereplője egy fiatal pár, akik beköltöznek életük első közös lakásába. Nem sokkal később felfedezik, hogy az ablakukból belátnak egy szemközti apartmanba, ahol egy férfi fotókat készít egy nőről, majd szeretkezni kezdenek. A páros ettől kezdve rendszeresen kukkolja a szomszédokat, először távcsőt, majd egy lézeres lehallgatót is beszereznek.
A Hitchcock-féle Hátsó ablak ihlette csavaros sztori női főszereplője az a Sydney Sweeney, aki ma az egyik legnagyobb feltörekvő fiatal hollywoodi sztárnak számít, és aki a színészi kvalitásai mellett rendre azt is bebizonyítja, hogy egyáltalán nem szemérmes.
Elérhető: Prime Video
Két lány az uccán (1939)
André de Toth nem volt soha felkapott rendező: a nagyközönség jól ismeri a filmjeit, de fogalma sincs arról, hogy ki csinálta őket”
- írta az egyik legismertebb, de talán leginkább alulértékelt magyar rendezőről Martin Scorsese. Tóth Endre 1939-es emigrációját követően komoly karriert futott be Angliában és Hollywoodban, ahol a film noir és a western műfaj megújítója, valamint az első háromdimenziós horrorfilm rendezője lett.
Érdemes azonban a magyar filmjeit is újra felfedezni. Az egyik legizgalmasabb a korát megelőző Két lány az uccán, amelyben két, különféle indíttatású vidéki lány találkozik össze Budapesten. Az egyik gazdag földbirtokos család megesett, kitagadott gyereke, a másik ugyanabból a faluból egy árva parasztlány. A kitagadott Gyöngyi Budapesten elveteti gyerekét, majd egy női zenekar hegedűseként keres pénzt, hogy eltartsa magát. Az egyszerű, őszinte Vica egy építkezésen kezd dolgozni, de hamarosan meggyűlik a baja a főépítésszel, akibe ráadásul szerelmes lesz. A két lány életét összetalálkozásuk gyökeresen megváltoztatja. Egymást erősítve menekülnek az elzülléstől és megtalálják felemelkedésük útját, sőt, boldogságukat.
Elérhető: ingyen a Filmión május 5-ig.