Kiderült, hogyan tévézik és streamel a magyar

Lassan, de biztosan fogy a tévéelőfizetők száma, a Netflix trónja pedig továbbra sincs veszélyben.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság friss statisztikákat tett közé a hazai tévénézési és streamelési szokások változásáról.

Az NMHH kutatásai szerint Magyarországon az elmúlt két-három évben terjedt el az előfizetés mellett igénybe vehető lekérhető videótartalmak (a köznyelvben a streaming) használata. A hatóság évente végzett reprezentatív felmérése szerint legutóbb már a háztartások közel fele – 44 százaléka – nézett filmeket vagy sorozatokat ezeken a csatornákon. Sőt, az elmúlt két évben megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is.

A három legelterjedtebb streamingszolgáltatónak itthon a Netflix, az HBO Max és a Disney+ számít. A háztartások 30, 21, illetve 14 százaléka használta ezeket a felületeket.

Az NMHH szerint a  szolgáltatás széles körű elterjedése számos előfeltételen múlt, így például csak azok tudják érdemben kihasználni az előfizetést, akik jó minőségű internetkapcsolattal és okostévével is rendelkeznek. A szolgáltatók részéről pedig a nagy mennyiségű magyar nyelvű tartalom és a magyar nyelvű ügyfélszolgálat megléte volt elengedhetetlen, így például az Amazon Prime valószínűleg azért nem terjedt el Magyarországon, mert kínálata ugyan hatalmas, de ebből viszonylag kevés a magyarul is nézhető film.

Forrás: NMHH

 

Ami a streamingfelhasználók eloszlását illeti, a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő, továbbá a fiatalabb háztartások sokkal nagyobb eséllyel veszik igénybe a szolgáltatást. Így például míg a 30 és 39 év közötti háztartásfővel rendelkező háztartásoknak 54 százaléka volt streaming-előfizető, a 60 feletti háztartásoknak csak 19 százaléka. Hasonlóképpen, míg a legjobb anyagi helyzetű háztartások 65 százaléka használt előfizetéses lekérhető videócsatornát, a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek csak 24 százaléka.

Az NMHH szerint kétségtelen jelei vannak a tévéhasználat lassú visszaszorulásának. A legutóbbi felmérés alkalmával a háztartások 12 százaléka nem nézett már egyáltalán televízióadást. Vagy azért, mert csak streaminget nézett, vagy azért, mert sem tévét, sem streaminget nem fogyasztott. Az elmúlt két évben ezzel párhuzamosan megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is.

Míg korábban hosszú ideig stabilan 3,7 millió körül volt a tévé-előfizetések száma, 2021 közepe óta csökken: az idei év közepén a két évvel korábbi csúcsértékhez képest 175 ezerrel, közel 5 százalékkal kevesebb előfizetést tartottak nyilván, azaz negyedévente mintegy 20-30 ezer háztartás dönt úgy, hogy nincsen szüksége a hagyományos televíziózásra. Döntő részük alighanem azért, mert jobb szórakozást talál a lekérhető tartalmakban.

Via: NMHH