Ez a film úgy csinált igazán komoly színészt Christian Bale-ből, hogy csak nagyon kevesen látták. Mármint a filmet, nem Bale-t.
1. Bár egy sor sikerfilmet tudhatott maga mögött, olyan filmeket, mint az Amerikai pszichó (2000), a 2020: A tűz birodalma (2002) vagy az Equilibrium - Gyilkos nyugalom (2002), Christian Bale ekkor még nem számított sztárnak, csak egy közepesen keresett színésznek. Ekkor jött egy szintén még befutásra váró rendező, Brad Anderson egy szerepajánlattal, ami mindent megváltoztatott. Bár A gépész (2004) spanyol-francia-angol-amerikai koprodukcióban készült, alapvetően spanyol film, amit Spanyolországban forgattak. Nem is szánták közönségfilmnek, viszont számos fontos fesztiválon futott, ahol egy sor kisebb díjat söpört be, de ami még fontosabb,
a kritikusok felfigyeltek a szokatlan történetre és főleg Bale átváltozására – és innentől kezdték őt igazán komoly színészként kezelni.
2. Merthogy Bale csontvázzá fogyott, hogy eljátssza az álmatlanságtól – és egy mélyen elnyomott sötét titoktól – szenvedő szerelőt, Trevor Rezniket, aki egy éve nem aludt már rendesen. A film producerei szerint a színész 78 és fél kilóról ötven kilóra fogyott, bár Christian Bale még ennél is többet akart, lemenni 45 kilóig,
de ezt már nem engedték, mert féltették az egészségét.
Sőt, eredetileg az 54 és fél kilóhoz járultak hozzá, de a sztár túlteljesítette. Bale diétája egyébként napi egy tonhalkonzervből és egy almából állt. Hogy ne legyen étvágya, Bale még dohányozni is elkezdett – ezek után mondjuk tényleg hihető, hogy néha kicsit elszállt.
3. Brad Anderson rendező pedig állítólag nemcsak, hogy nem kérte minderre a színészt, de nem is tudott az egészről, így alaposan elképedt, amikor a forgatás első napján találkoztak.
És ami még durvább: Bale-nek nemcsak nagyon gyorsan vissza kellett szednie a ledobott kilókat (sőt még többet), hanem át is kellett azokat alakítania színtiszta izommá, hiszen következő filmje a Batman: Kezdődik! volt.
4. Christian Bale különös módon egyébként arról számolt be, hogy ez az elképesztő fogyás nagyon kellemes folyamat volt a számára, mert gyakran került tőle eufórikus állapotba. Ezenkívül sokkal jobban bírta a nyári hőséget is, amitől a stáb többi tagja iszonyúan szenvedett a barcelonai forgatás idején. Az egyedüli dolog, ami gondot okozott Bale számára, hogy mivel minimális izomzata maradt, még a legszolidabb akciójelenet is hatalmas kihívást jelentett a számára, hiszen futni is alig tudott.
5. Bale a nagy fogyást aztán megismételte a Hajnali mentőakció (2006) kedvéért, ahol 25 kilót adott le – és kukacokat evett -, majd A harcos (2010), ahol „csak” 14 kilót fogyott. Ez utóbbi szerepéért Oscart is kapott legjobb férfi mellékszereplőként.
6. Az európai forgatás „nyomait” csak az éles szemű nézők vehetik észre, mert a stáb rengeteg mindent elkövetett, hogy a Kaliforniában játszódó történet helyszínei és részletei hitelesnek tűnjenek. Vannak azonban árulkodó jelek. A járda felfestései mások, mint Amerikában, ahol gyakran használnak sárga festéket, a körforgalom jele is más az USÁ-ban, ahogy a stoptábla is más szabvány szerint készült. A még élesebb szeműek azt is kiszúrták, hogy az a mosdótálca, amiben Trevor megmosakodik, olyan spanyol márka – Roca – amit Amerikában sosem forgalmaztak.
7. Bár az egész filmet Spanyolországban, főleg Barcelona környékén forgatták, azt a részt, ahol Trevor elindul a vidékre, az Andorrai Hercegségben vették fel, amely egy aprócska, de független ország Spanyolország és Franciaország között.
8. Az eredeti spanyol cím, az El Maquinista okozott némi kavarodást, az ugyanis elsősorban a masinisztát, vagyis a vonatvezetőt jelöli – ellentétben az angol "machinist" verzióval, ami gépészt vagy szerelőt jelent.
A spanyol nézők csalódottak is voltak, miért nincsenek vonatok a filmben.
Az a szó, ami nem okozott volna ilyen zavart, az a mecánico lett volna, és ez a kisebb hiba aztán a nemzetközi piacon is éreztette a hatását – sok országban azért nem forgalmazták a filmet, mert úgy érezték, egy ilyen címre nem ül majd be senki.
9. A spanyol partnerek azt szerették volna, ha a kisebb szerepekben spanyol színészek tűnnek fel, akiket aztán utólag szinkronizálnak, mert az sokat dobott volna a hazai forgalmazáson. Brad Anderson azonban megvétózta az ötletet, mondván, hogy az utószinkron sokféleképpen félremehet, és akkor már nehéz helyrehozni a dolgot. Az sem lett volna megoldás, ha arra hivatkozva, hogy a sztori Los Angelesben játszódik, pár spanyolul beszélő karakter bukkan fel, mert az eredeti spanyol és annak különböző dél-amerikai verziói kiejtésben nagyon eltérőek.
10. Scott Kosar forgatókönyvíró a filmes suliból frissen kikerülve írta meg A gépész scriptjét, aztán Brad Anderson rendezővel együtt évekig házaltak vele, de minden amerikai stúdió elutasította őket, így az alkotás végül spanyol-francia-angol-amerikai koprodukcióban valósult meg.
Az elutasítás indoka egyébként mindenhol az volt, hogy a pénzemberek nagyon bizarrnak és túl sötét hangulatúnak találták a sztorit.
11. Az egyik jelenetben a főhős, Trevor Dosztojevszkij A félkegyelmű című regényét olvassa. Ahogy a filmben, úgy a regényben is van két olyan karakter, akit Nicholasnak (a könyvben Nyikolaj) és Marie-nak hívnak.
12. A film főhősét azért hívják Trevor Rezniknek, mert ezzel a hasonló hangzású névvel akart a forgatókönyvíró tisztelegni kedvenc együttese, a Nine Inch Nails frontembere, Trent Reznor előtt. Kosar eredeti scriptjének az első oldalán szerepelt is egy Nine Inch Nails-dalszövegrészlet, illetve az író a zenekart akarta felkérni a film kísérőzenéjének a megírására is, de ezt Brad Anderson rendező megvétózta.
13. Brad Anderson egy mankóval csinálta végig a forgatást, de olyan is volt, hogy hordágyban fekve dolgozott, mivel először elszakadt az Achilles-ínja, majd a háta is felmondta a szolgálatot.
14. Ő egyébként nem futott be úgy, mint Bale: ma is aktív, de főleg sorozatokon dolgozik. Legutóbbi filmje a Szomjúság (2022) volt Michelle Monaghan és Skeet Ulrich főszereplésével.
15. A rendező a következő filmek expresszionista képi világát akarta megidézni A gépésszel: Dr. Caligari (1920), Nosferatu (1922), Vámpír (1932), Zombit gondoztam (1943).
16. Az 1:30-as időpontnak különös jelentősége van A gépészben. Trevor gyakran vesz észre valami rendkívülit a nap ezen időszakában, illetve a film játékidejében is ekkor következik be a legnagyobb fordulat.
17. Trevor egyszer azt mondja A gépészben, hogy „senki sem halt még bele az álmatlanságba”. Ugyanez a mondat elhangzott a Harcosok klubjában is, amelynek szintén inszomniás a főhőse.
Az állítás egyébként hamis, igenis bele lehet halni az alvásmegvonásba, pláne, ha az ilyen hosszú. Sokatmondó tény, hogy az eddigi alvásmentes rekord csak 11 nap és 25 perc. Ezt egy amerikai diák állította be, a 17 éves San Diego-i Randy Gardner még 1964-ben a Stanford Egyetem egyik kísérlete során, kontrollált körülmények között.
18. A rendezői szándék az volt, hogy A gépész olyan legyen, mintha Alfred Hitchcock ma forgatott volna egy filmet. Ennek rendelték alá a zenét is. Roque Banos zeneszerző kifejezetten Hitchcock kedvenc munkatársát, a legtöbb filmje zenéjét jegyző Bernard Herrmannt másolta, de szerzett némi „inspirációt” Rózsa Miklóstól is, aki a Mester Elbűvölve című, 1945-ös klasszikusához szerzett zenét.
19. Amikor Trevor hazaviszi a kocsijával Marie-t és Nicholast, amikor megáll az autó, a vezetőoldali ablakon át két ember látható, akik a földön ülnek. Ők nem statiszták, hanem teljesen véletlen kerültek a filmbe: két drogos, akik éppen heroint lőttek be maguknak.
20. SPOILER! A Millert játszó Michael Ironside nem először veszti el a kezét vagy a karját a filmvásznon. A Total Recall – Az emlékmásban mindkét karjának "búcsút int" az Arnold Schwarzenegger karakterével való küzdelemben, ezenkívül a Csillagközi invázióban is egy olyan figurát játszott, akinek egy korábbi csatában levágták a kezét, és azt azóta egy robotkar pótolja. Ironside szerepeltetése egyfajta félrevezetés, hiszen ő általában gonoszokat alakít.