Bond Aston Martinja, Mad Max Ford Falconja vagy az időutazó DeLorean a legmenőbb? A héten lesz időnk eldönteni, csupa közönségkedvenc filmet tűznek műsorra a tévécsatornák.
Múlt hétfői és az egy héttel korábbi tévéajánlónkban a filmek és tévésorozatok ikonikus fegyvereit szedtük össze. A tematikus cikkek sorát ezúttal a popkultúra legmenőbb járgányaival folytatjuk.
Hétfő: Mad Max
Aligha kell bárkinek is bemutatni a legendás fekete Interceptor V8-at, azaz a Mad Max-filmekben látható, felturbózott rendőrségi autót, ami egy 1973-as Ford Falcon Coupé XB tuningolt változata volt. Ezzel eredt a címbéli őrült zsaru, Max Rockatansky (Mel Gibson)az anarchiába süllyedt Ausztrália kihalt útjain a lakosságot terrorizáló motorosbanda, és annak elvetemült vezére, Toecutter után.
A kocsi érdekessége, hogy George Miller rendező azért választotta pont ezt a típust, mert fillérekért meg tudta szerezni, mint leselejtezett ausztrál rendőrségi autó. Nagyon nem volt ugyanis mindegy a költségvetés: eredetileg westernt akart forgatni, de miután kiderült, hogy túl sokba kerülne a vadnyugati díszlet, a lovakat motorra és roncsautókra cserélte, a cowboykalapok és mellények helyett pedig csak néhány motorosdzsekit meg szado-mazo boltból hozott bőrcucott kaptak a szereplők. Ironikus módon a low budget Mad Max kellékei, a tuningolt autószörnyetegektől a szegecselt bőrcuccokig, azóta is kötelező elemei minden posztapokaliptikus történetnek.
Kedd: A világ nem elég
James Bond 1963-as Aston Martin DB5-je legalább annyira kultikus filmes járgány, mint Mad Max fekete Ford Falconja. A jellegzetes alakú, szürke autó először az 1964-es Goldfingerben tűnt el, és egészen addig hűen szolgálta a 007-es ügynököt, amíg A kém, aki szeretett engem-ben le nem cserélték egy Lotus Espritre.
Az Aston Martin DB5 a rajongók filmes autóadatbázisa, az IMCDb szerint benne lett volna az 1999-es A világ nem elégben is, ám a jelenetet végül kivágták. Valószínűleg azért, mert a Pierce Borsnan-éra első három filmjénél a BMW volt a produkció hivatalos partnere, és csak A holnap markában idején tért vissza Bond a jó öreg Aston Martinokhoz.
Szerda: Sin City
A képregényzseni Frank Miller óriási autóbolond, így nem csoda, hogy a Sin City képregényekben a kedvenc kocsijait is felvonultatta. Robert Rodriguez ráadásul még nála is nagyobb élvezettel vonultatott fel mindenféle egzotikus verdát a 2005-ös filmváltozatban, amiben a legmenőbb alighanem a Wendy nevű, szomorú prostituált 1953-as Porsche 550 Spydere volt.
2005-ben a nézők és a kritikusok is imádták a Sin Cityt. Látványosan feltámasztotta a Bogarttal együtt sírba szállt film noirt, Bruce Willisből újra előcsalta a Die Hard-filmek morcos, de macsó zsaruját, a szétműtött arcú Mickey Rourke-ot pedig újra feltette a sakktáblára – 3 évvel később kapott is egy rakés díjat a Pankrátorért. Sajnos túl későn, 2014-ben készült el a Sin City 2, ami megtízszerezte az első rész amúgy is csúcsra járatott, túlzó elemeit, és mivel addaigra már elmúlt az újdonság varázsa, nem tudta megismételni az első rész sikereit.
Csütörtök: Vissza a jövőbe 2
Mi menőbb egy időutazó DeLorean DMC–12-nél? Hát a repülni is képes, DeLorean a Vissza a jövőbe 2-ből! Pontosabban az első rész végéről, mert a háztartási szeméttel működő, Fusion motor hajtotta szuperautó már ott is felbukkant a fináléban, csak a folytatásban újraforgatták a zárójelenetet (Claudia Wells helyett Elisabeth Shue-val), és ott ez lett a nyitójelenet.
A Vissza a jövőbe 2 szerintem sokkal jobb lett, mint az első rész, köszönhetően annak, hogy 1989-ben egy nagyon vicces jövőt vázolt fel, légdeszkával, kutyasétáltató robottal, önbefűzős Nike cipővel. A film sztoriját bizonyára mindenki kívülről fújja. Marty McFly (Michael J. Fox) és a bogaras Doki (Christopher Lloyd) ide-oda száguldoznak az időben, hogy megakadályozzák Marty fiának letartóztatását 2015-ben, aztán pedig azért, hogy véget vessenek az idióta Biff rémuralmának, aki a 2015-ből ellopott sportalmanach-hal az alternatív 1985-ben már egy saját maffiaállamot csinált az addig békés Hill Valley-ből.
Péntek: Taxi 4
Természetesen az európai filmiparban vannak más híres autók is, nemcsak Bond Aston Martinja: ott van például a Taxi-filmek ikonikus, 1996-os Peugot 406-osa, ami három mozifilmet is kiszolgált. Ez a típus azonban a 2007-ben mozikba kerülő Taxi 4 idejére már picit elavultnak számított, így a márkahű készítők lecserélték inkább az áramvonalasabb Peugot 407-esere.
Természetesen a széria negyedik része is marseilles-i taxis fenegyerekről, Danielről (Samy Naceri) szól, akinek ismét be kell segítenie a kétbalkezes Émiliennek (Frédéric Diefenthal) és a többi szerencsétlen rendőrnek, hogy elkapjanak egy szököt bűnözőt, a hírhedt Belgát (Jean-Luc Couchard), akinek maszk takarja az arcát.