7 dolog, amit tuti nem tudtál a Holtidőről

  • PORT

Egy seregnyi baki benne maradt a filmben, de az üvegfalú liftes jelenet igazi technikai bravúr volt a '90-es években.

1. Óriási dramaturgiai lyuk tátong ebben a Johnny Depp-filmben

A Holtidő című 1995-ös politikai thrillerben Depp egy szürke könyvelő, bizonyos Gene Watson bőrébe bújva tapasztalja meg, hogy miután a kislányával leszáll a vonatról a Los Angeles-i pályaudvaron, a következő másfél óra lesz élete legnyomasztóbb rémálma. Két álrendőr ugyanis foglyul ejti őket, Watson pedig ultimátumot kap: 90 percen belül meg kell ölnie valakit, vagy meghal a lánya. Hősünk nem fordulhat a hatóságokhoz, mert félti gyermeke életét. Az idővel folytatott őrült versenyfutásban minden pillanat gyors és halálos következményekkel jár. A kijelölt célpont pedig nem más, mint Eleanor Grant, Kalifornia kormányzója,

azt viszont nem magyarázza meg a film, hogy valójában mi célból szerveződött ez a szövevényes összeesküvés a kormányzó asszony meggyilkolására.

Forrás: UIP-Duna Film

 

2. Más kapitális bakik is akadtak a filmben

A film végén Johnny Depp karaktere beleesik egy medencébe, de másodpercekkel később, amikor kilép a járdára, egyáltalán nem látszik rajta, hogy elázott volna a ruhája. De a sasszemű nézők azt is kiszúrták, hogy az írás a névjegykártyán, amelyet Watson megpróbál átadni a taxisofőrnek, máshogy néz ki az átadás előtt, és máshogy utána. Sőt, még az adatok is rosszak rajta: a kaliforniai Santa Maria egyik vonalas száma van ráírva, csakhogy Santa Maria körzetszáma a 805-ös, míg a telefonszám a névjegykártyán 310-es körzetszámmal kezdődik, ami Los Angelesé.

 

3. Nem stimmelnek a töltények sem

A Colt revolver, ami Gene Watsonnál lapul, egy klasszikus hatlövetű, pont mint a westernfilmekben. A lövöldözéses jelenetben viszont, ami a film 48. percénél látható, Depp összesen nyolc alkalommal tüzel a fegyverrel: egyszer Krista Brooksra (Gloria Reuben), háromszor Mr. Smithre (Christopher Walken), kétszer Trust rendőrtisztre (Bill Smithovich), és kétszer az ajtó előtt álló biztonsági őrre.

A valóságban tehát a fegyver már azelőtt kiürült volna, hogy Depp karaktere rálő a biztonsági őrre.

 

4. Johnny Depp és Christopher Walken máskor is ádáz ellenfelek voltak

A  Depp karakterét vegzáló egyik álrendőrt, aki Mr. Smith-ként mutatkozik be, Christopher Walken alakítja. Érdekesség, hogy a két sztár pár évvel később az 1999-es Az Álmosvölgy legendájában is ellentétes oldalon állva nézett farkasszemet egymással: ott Depp a rejtélyes kisvárosi haláleseteket kivizsgáló Ichabod Crane felügyelőt játszotta, Walken pedig az Álmosvölgy-béli békés polgárokat éjjelente rettegésben tartó, fej nélküli lovas volt.

Forrás: UIP-Duna Film

 

5. A hotel szerepelt korábban egy Clint Eastwood-filmben is

A Holtidő forgatásának jelentős része a Westin Bonaventure Hotelben zajlott,  Los Angeles belvárosában. Érdekesség, hogy ez ugyanaz a szálloda, amit a Clint Eastwood-féle Célkeresztben című 1993-as politikai thriller utolsó jelenetében láthattak a nézők.

 

6. Igazi filmes bravúr volt az üvegliftes jelenet

A Holtidő egyik legfigyelemreméltóbb jelenete egyértelműen az a vágás nélküli felvétel volt, amely során Johnny Depp és Christopher Walken beszállnak egy üvegfalú liftbe, és 35 emeletet utaznak a Bonaventure Hotel tetejére. A liftbe a színészekkel együtt zsúfolódott be John Badham rendező, Roy H. Wagner operatőr, Todd Slyapich fókuszfelelős, Willie D. Burton hangkeverő, a mikrofont belógató Marvin E. Lewis és Barbara Thaxton script supervisor (akinek az volt a feladata, hogy árgus szemekkel figyeljen, nehogy a később felvett jelenetekben más legyen a két főszereplő haja, sminkje vagy ruhája, mint itt). Tekintettel arra, hogy a lift a padlótól a mennyezetig üvegből volt, és nyolc Kino Flo lámpa világította meg a belső terét,

gondoskodni arról, hogy a kamera és a stáb egyszer se tükröződjön az üvegfalon, már önmagában is komoly fegyvertény, sőt, hőseposzokba illő cselekedet volt.

 

7. A filmet teljes egészében kézi kamerákkal vették fel

A Holtidő szinte teljes egészében Steadicam kamerákkal készült. Még azok a jelenetek is, ahol a klasszikus forgatási módszerekkel sínt építettek a kamerának (ez az ún. dolly), mert ott is egy kézi kamerát használó operatőr ült az ide-oda mozgatható tákolmány tetején.