Az ellenőr is ember!

Antal Nimród bemutatkozó munkája kapásból kultuszfilm lett, ráadásul nem csak nálunk futott remek köröket, pedig olyan hősöket választott, akiket nem szokás szeretni.

Amikor annak idején egy kambodzsai piacon megpillantottam a Kontroll (2003) kalóz DVD-jét, kezdtem kapisgálni, hogy Antal Nimród filmje messze túlmutatott a belterjes hazai filmpiacon – és tessék, a rendező szépen be is futott Hollywoodban, ha az igazi szuperprodukciója még várat is magára. A hazai szuperprodukciója mindenesetre megvolt már, a tavaly bemutatott A Viszkissel bizonyította, hogy látványos, nagy költségvetésű (akció)filmet is bármikor letesz az asztalra.

A Kontroll azonban nehézkesen készült el, az Amerikában felnőtt, onnan visszaköltözött és a film iskolát itt elvégző Antal saját bevallása szerint kilenc hónapon át nyaggatta a BKV illetékeseit, hadd forgasson a budapesti metróban, mire számos feltétellel, de igent mondtak. A stáb azonban csak zárás után, hajnalban forgathatott öt órán át, így 40 napon át tartott, míg összeállt a film, amit rögtön azzal kezdtek, hogy Aba Botond, a BKV vezérigazgatója megnyugtat minket, ez csak fikció, és az igazi ellenőrök nem így viselkednek. Egész pontosan: „Amit játékfilmjében ábrázol, az fikció, fiktív föld alatti világ. Sem maga a helyszín, sem az ott történő események, sem az események szereplői nem köthetők a BKV-hoz, mert univerzális gondolatokat tükröznek.”

Vagyis az igazi ellenőrök nem olyanok, mint a folyton okoskodó Professzor (Mucsi Zoltán), a narkolepsziás Muki (Pindroch Csaba), a nagypofájú Lecsó (Badár Sándor ) vagy a kissé labilis idegzetű Tibi (Nagy Zsolt), akik nem túl ütős és kevéssé eredményes csapatot alkotnak a metróban, és velük dolgozik a sikeres építészi pályáját hátrahagyó, a világ elől elbújó Bulcsú (Csányi Sándor). Munkájuk stresszes, hiszen mindenki utálja őket, ráadásul ott van a rivális, sokkal hatékonyabb ellenőrcsapat, meg a villámgyors Gyalogkakukkr akinek kedvenc szórakozása, hogy magára haragítja az ellenőröket, és felbukkan egy kegyetlen gyilkológép is, aki utasokat lök a metró elé. Pont, amikor Bulcsú megtalálná a boldogságot Szofi, a bölcs metróvezető, a bukott mozdonyvezető Béla bá’ lányának személyében, a véletlenek furcsa sorozata Bulcsúra tereli a vezetők gyanúját. Ő volna a kapucnis gyilkos?

Mi azt mondjuk, nem Bulcsú az Árnyék nevű gyilkos, hiszen a stáblistán is ott van a figura mellett Szabó Győző neve, de Antal Nimród ügyesen lebegteti a kérdést, miért bújt főhősünk a „föld alá”, honnan vannak öngyilkos hajlamai, amik a sínfutásra késztetik? Vajon pokoljárásról van-e szó vagy csak egzisztencialista krízisről, netán hasadt személyiségről beszélhetünk. És sokan vannak, akik az utóbbira hajlanak: „a skizofrén Bulcsú a gyilkos. Béla bá és a lánya angyalok. Az öreg a bagoly aki egy őrangyal. A végén Bulcsú öngyilkos lesz és a mennybe megy a jó énje az angyallal” – ahogy azt egy kommentelőnk írja. A Kontroll azonban nem csak sokféleképpen értelmezhető thrillerként működik, és talán pont ez a sikere titka. Van benne vígjáték, egy kis társadalomkritika. fanyarság és harsányság, kerülve a szokásos kelet-európai rögvalóságot, de nem is mászik bele a mágikus realizmus hamis világába – a saját útján megy. A föld alatt, sínek között.