Például egy féllábú Kate Winslettel. Egy gyönyörű film az örök (?) szerelemről. De mi van, ha mégsem örök? Végképp eltöröljük? Erre tesznek kísérletet az Egy makulátlan elme örök ragyogásában.
Az Egy makulátlan elme örök ragyogása című filmnél romantikusabbat nehéz elképzelni. Gyönyörű szerelmi történet, amit egy középkori pár históriája, Heloïse és Abélard szerelme ihletett. A film címe Alexander Pope 1717-es költeményének, az Eloisa to Abelard című episztolájának (verses levél) 209. sora.
"How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd."
magyar fordításban:
Mily boldog az, ki feddhetetlen.
A világ is feledi, ki elfeledte már.
Ez a makulátlan elme örök ragyogása!
Az ima meghallgatásra lel, s a kívánság lemondásra.
A sztori nagy vonalakban annyi, hogy a 12. században egy Abelard nevű mester és tanítványa, Heloise között titokban szövődött szerelem, ám ez sokaknak nem tetszett. Olyannyira nem, hogy a lány nagybátyja, hogy véget vessen a kapcsolatnak, kiheréltette a férfit. A két szerelmes ezután más-más kolostorba került, és ettől kezdve leveleket írtak egymásnak, amelyek fennmaradtak az utókor számára, és az egyik legszebb bizonyítékai lettek az örök (?) szerelemnek.
Számos irodalmi alkotást ihletett a történet, és persze Charlie Kaufmant és Michel Gondryt is ez késztette a forgatókönyv megírására. Ők egyébként A John Malkovich meneten dolgoztak már együtt, és már ebben a filmben is egy csomó utalás van az említett szerelmi történetre: abban a filmben a főszereplő mindig ezt a történetet játssza el a bábjaival.
De térjünk vissza a cikk tárgyához. A film elkészítése közben a színészek, Jim Carrey és Kate Winslet, meg persze a többiek is nagyon sokat improvizáltak, amik benne is maradtak a filmben: a rendező élvezte azokat a tudattalan, ösztönös megnyilvánulásokat, amiket ezek a be nem tervezett cselekvések gerjesztettek. Ilyen például a vonatos jelenet, amiben Joel (Jim Carrey) és Clementine (Kate Winslet) beszélgetnek. 5.20-nál látható, ahogy a lány ad egy gyomrost a férfinak. Ez Winslet ötlete volt ott és akkor, és a rendezőnek annyira tetszett Carrey meglepett arckifejezése, hogy természetesen ezt is benne hagyta a filmben.
Amikor Stan (Mark Ruffalo) ijesztgeti Maryt (Kirsten Dunst), Gondry azt kérte Ruffalótól, hogy mindig máshova bújjon el, hogy újra és újra megijedjen Dunst.
Michel Gondry speciális módszerrel irányította az operatőröket: rajta headset volt, a két operatőr fülében pedig fülhallgató: ő tudott beszélni a kameramanokkal, miközben forgott a film, és a színészek tették a dolgukat, ő pedig sétálgatott, minden szögből nézhette a jelenetet, nem számított, hogy a színészek éppen hol állnak. Ez nagyfokú spontaneitást eredményezett, a színészeken múlott, hogy épp a kanapén ülve beszélik végig a jelenetet, vagy mondjuk az ablakhoz sétálva beszélnek. Kate Winslet erről azt mondta, hogy ez hatalmas szabadságot adott neki, ami a színészi teljesítményét is fokozta, és sokszor ugyanazt a jelenetet teljesen másképp csinálták meg egymás után, pusztán a megérzéseikre hagyatkozva. Winslet a nagy szabadságról beszélve egyenesen a kedvenc karakterének nevezte Clementine szerepét.
A karneváli jelenetet sem statisztákkal forgatták, aminek egy alig észrevehető illetve hallható eredménye is lett: 0.48 másodpercnél egy férfi Jim Carreynek ordítja, hogy Speak to me!, azaz beszélj hozzám.
Ezt a természetességet azzal is próbálta megtámogatni a rendező, hogy a speciális effektekkel is csínján bánt. Abban a jelenetben például, amikor Joel meglátogatja saját emlékének törlési procedúráját, szintén nem használtak semmilyen technikai támogatást: Jim Carreynek folyamatosan cserélgetni kellett a helyét, sapka, kabát le, beülni a székbe gyorsan, majd vissza az egész.
Persze azért voltak rázósabb jelenetek is a filmben, amikor muszáj volt a CGI-technikát alkalmazni. Pl. abban a négy másodperces jelenetben, amikor összedől a ház, ahova betör Joel és Clementine:
Egy másik CGI-s jelenet, amikor Clementine próbál elsietni Joel elől az utcán, a háttérben pedig egy autó esik le a földre. Itt a hátteret teljes egészében CGI-technikával oldották meg, azonban Kate Winslet egyik lába is bánta a dolgot: sikerült eltüntetni. Később szintén CGI-technikával javították a malőrt. 0.40-nél látható az egylábú Winslet.
Gondry mindig is szeretett az álom és a valóság határán zsonglőrködni, pl. Az álom tudománya című filmjénél. A film promótálására létre is hoztak egy valóságos weboldalt a Lacuna nevű cégnek, mely a filmben az emlékek törlését végzi (http://www.lacunainc.com). A honlapon az egyetlen árulkodó jel egy link volt: erre kattintva elvileg Joel tapasztalatait lehetett volna megnézni a procedúrával kapcsolatban, de ez a link természetesen a film trailerére vitte a felhasználót. Azóta sajnos ez a weboldal megszűnt.
És ami a legnagyobb szerencsénk a filmmel kapcsolatban: mielőtt Jim Carrey jelezte, hogy érdekelné a karakter megformálása, a filmesek Nicolas Cage-dzsel tervezték leforgatni a szerelmes történetet.