Hogyan lett a Marvel és a rivális DC a képregényipar teljhatalmú ura és Hollywood királya? A képregények titkos története szombat délután az AMC-n!
A képregényrajongók fellélegezhetnek, végre készült egy olyan dokusorozat a kedvenc szuperhőseinkről, amiben a képregény nem a Sátán Bibliájaként van bemutatva, ami leneveli a gyereket a könyvolvasásról. A képregények titkos története ugyanis nem egy sebtében összeütött hatásvadász kamu, ami hemzseg a pontatlan információktól, és SZTK-szemüveges, kockás pulcsis csodabogaraknak mutatja be a képregényrajongókat. Ehhez persze az is kellett, hogy a 2000-es évek óta készülő képregényfilmek sorra produkálják a mozikban az 1 milliárd dollár feletti álombevételeket.
No persze ehhez az sem ártott, hogy a dokusorozatot egy olyan veterán képregényes vezényelje le, mint Robert Kirkman, aki maga is részese a képregényiparnak, másrészt a tévés műfaj sem idegen tőle, hiszen ő maga bábáskodott a The Walking Dead és az Outcast című kultképregényeiből született sorozatok fölött.
A képregények titkos története 1. része a képregényipar mostani két zászlóshajójának kezdeti éveivel indul. Ismert és kevésbé ismert képregényalkotók visszaemlékezéseiből, valamint olyan hollywoodi sztárok elbeszéléseiből ismerhetjük meg az egymással rivalizáló Marvelt és DC-t, mint Kevin Smith, Rosario Dawson és Famke Janssen. Szerencsére nem unalmas Wikipédia-adatokat sorolva ismerjük meg a két kiadó kezdeti éveit és máig tartó rivalizálását, hanem a képregényipar két nagyágyújának számító Stan Lee–Jack Kirby-páros izgalmas életén keresztül. Stan Lee, a kifutófiúból lett képregénypápa és ötletgyáros ugyanis elképesztő mennyiségű kultikus szuperhőst álmodott meg a hihetetlen munkabírású, veterán rajzoló Kirbyvel együtt. Az ő gyermekeik ma a világ legismertebb szuperhősei: Pókember, Hulk, Doctor Strange, Fenegyerek, Fekete Párduc, a Fantasztikus Négyes és az X-Men!
Szerencsére a készítők egyáltalán nem csináltak titkot abból, hogy bár Lee és Kirby kiválóan együtt tudtak dolgozni a '60-as években, végzetesen megromlott a viszonyuk, miután meglódult a Marvel szekere. A családi konfliktusokkal terhelt Fantasztikus Négyes vagy a társadalomból kirekesztett X-ek története hirtelen sokkal népszerűbbek lettek, mint az '50-es évek óta egyre bárgyúbb Batman-, Robin- és Superman-sztorik. Míg a DC-füzeteket ekkoriban jobbára gyerekek vették, a Marvel sikeresen nyitni tudott az egyetemisták felé – első sorban a Dr. Strange pszichedelikus látványvilágával, valamint a '60-as évek Amerikájának polgárjogi mozgalmaira és fortyogó társadalmi igazságtalanságaira a kitaszított mutánsokkal reflektáló X-Mennel.
A siker azonban ugyanúgy megmérgezte a Lee–Kirby-páros karrierjét, akárcsak John Lennon és Paul McCartney kibékíthetetlen ellentéte vagy Axl Rose és Slash vitái. A rocksztár mentalitású Stan Lee egyre kevesebbet foglalkozott a Marvel-hősök kalandjaival, viszont egyre többször vendégszerepelt a tévében, a rádióban, magazinok címlapján és egyetemi előadásokon, miközben az interjúiban többnyire üres frázisokat pufogtató, félszeg Kirby szinte rabszolgamunkában, éhbérért gyártotta a képregényoldalakat egy alagsori szobában, amit ő maga is csak úgy emlegetett: „a tömlöc”.
A páros szakítása csak idő kérdése volt. Viszont ezzel mi, képregényrajongók jártunk a legjobban, mert Kirby 1971-ben a Marveltől egyenesen a DC-hez igazolt át, ahol jóval nagyobb játszóteret és elismerést kapott: ő maga találhatta ki és rajzolhatta meg az Új Istenek világát. Az idős Stan Lee az interjúrészletekben ugyan eléggé elbagatellizálja kettejük elmérgesedett viszonyát, és ma már diplomatikusan csak a szépre emlékezik. Azt viszont sem ő, sem a dokumentumfilm többi megszólalója nem vitatja, hogy Pókember, Hulk és a többiek mai sikere legalább annyira köszönhető az 1994-ben elhunyt Jack Kirbynek, mint a Stan Lee-nek. Csak remélni tudom, hogy minden egyes epizód ilyen alapossággal fogja körüljárni az amerikai képregényipar legfontosabb állomásait és megkerülhetetlen alakjait!
A képregények titkos története itthon szombatonként, 14:00-tól lesz látható az AMC csatornán.