A válasz igen sok aspektusból tevődik össze. Egyrészt trend lett a retró és a régenmindenjobbvoltozás, másrészt a pandémia alatt kevésbé stresszes újranézni egy régi, jó sorozatot, mint belevágni egy új Netflix-sorozatba, ami ki tudja, mennyire jó.
Az elmúlt egy-másfél évben gyökeresen megváltozott az életünk. Nemcsak a világméretű koronavírus-járvány miatt, hanem azért is, mert a négy fal között eltöltött, kijárási korlátozásokkal, online tanulással, home office-szal és karanténnal súlyosbított időszak alatt a bezárt mozik helyét nem a tévécsatornák, hanem olyan streaming platformok vették át, mint a Netflix, az HBO GO és az Amazon. Ugyanakkor hiába tartunk ott, hogy korábban sosem látott mennyiségű új filmet és sorozatot nézhetünk meg jóformán bárhol és bármikor (hiszen elég hozzá egy wifi és egy laptop is), a közönség egy része inkább úgy dönt, hogy a kedvenc régi sorozatait nézi újra. A BBC szerzője, David Renshaw terjedelmes cikkben tárta fel a különös jelenség okait.
Az elmúlt évben, amikor az otthon maradásra a világ számos részén maguk a kormányok szólították fel a lakosságot, bárki játszi könnyedséggel találhatott magának valami újat a streaming platformokon, legyen szó valóságshow-ról, krimiről, vígjátékról vagy drámáról. Külön erre szakosodott weboldalak segítenek ma is eligazodni a streaming platformok bőséges kínálatában - ilyenek többek között a Port.hu sötét humorú filmeket, kultikus vígjátékokat vagy épp svéd krimiket bemutató, tematikus ajánlói is. Mégis, az egyre növekvő mennyiségű friss tartalom mellett egyes emberek félresöpörik a tematikus oldalak kritikáit és a barátok ajánlásait, és inkább úgy döntenek, hogy újranézik a régi sorozatokat.
A 2020-as évek egyik nagy nyertese ebből a szempontból a 2007-ben véget ért Maffiózók (nem csoda, hogy mi is beválogattuk itt a Port.hun a 10 olyan kiváló tévé sorozat közé, amit kötelező újranézni az HBO GO-n). De a Nielsen közönségmérési adatai azt is megmutatták, hogy az Egyesült Államokban tavaly az egyik legtöbbször megnézett műsor A Hivatal amerikai verziója volt, ami kilenc évad után, 2013-ban befejeződött ugyan, de a Netflix megvásárolta a vetítés jogait. De a Nielsen listáján előkelő helyezést kapott a szintén évekkel ezelőtt befejeződött Vámpírnaplók című sorozat is. Eközben a The Guardian arról számolt be, hogy az Egyesült Királyságban a Now TV nevű streaming szolgáltatón 122 százalékos nézettségnövekedést ért el a Maffiózók 2020 márciusa és októbere között, míg ugyanez a sorozat az amerikai HBO-n 200 százalékos nézettségnövekedést produkált.
A régi klasszikusok újranézése olyan népszerű trend lett mostanra, hogy erre már maguk a streaming szolgáltatók is felfigyeltek, és elképesztő összegeket áldoztak arra, hogy egy-egy régi kultsorozat kizárólag náluk legyen elérhető. Az NBC Universal például 500 millió dollárt fizetett azért, hogy 2021 január 1-től öt évig A Hivatalt kizárólag csak a saját streaming szolgáltatásuk, a Peacock vetíthesse. Eközben a WarnerMedia 425 millió dollárért fizetett a Jóbarátokért, hogy szintén öt évig az HBO Max streaming szolgáltatáson lehessen elérhető - miközben a fél világ tűkön ülve várja a pandémia miatt folyamatosan halogatott nagy Jóbarátok reuniont (érdekesség, hogy előtte mindkét sorozat a Netflixen volt elérhető az Egyesült Államokban). Az HBO Max ezen kívül 600 millió dollárt fizetett ki az Agymenők jogaiért, és további 500 millió dollárt a South Parkért.
Ugyanakkor a kultikus tévésorozatokra rárepült a közösségi média is. Virágkorát éli a „rewatch podcast” formátum, ahol akár az is előfordulhat, hogy egy-egy kultsorozat színészei maguk mesélnek házigazdaként mindenféle érdekességeket egykori szerepeikről - ahogy teszi ezt mostanság a Maffiózók Christopher Moltisantiját alakító Michael Imperoli és Steve Schirripa (ő volt a nagydarab testőr, Bobby Baccalieri) a lassan 60. részéhez érkező Talking Sopranosban.
Daniel D'Addario, a Variety tévékritikusa szerint a klasszikus sorozatok újranézésének tendenciája a pandémia előtti időkben kezdődött, csak az utóbbi 12 hónap ráerősített erre a trendre. Hiszen korábban már a VHS- és dvd-kiadások is megadták azt a lehetőséget, hogy nem kellett megvárnunk, amíg valamelyik tévéadó ismét műsorra tűzi a kedvencünket, ha megvettük a kazettákat és a lemezeket, bármikor újranézhettük. Ez a folyamat ráadásul mára fel is gyorsult, hiszen az online platformok létrejöttével már dvd-ket sem kell tárolnunk otthon. A szakértő szerint nem véletlen, hogy a koronavírus-járvány miatt felerősödött az emberek vágya a régi kedvenceik újranézése iránt: annyi idegőrlő dolog ér bennünket a pandémia alatt, miért stresszelnénk még pluszban azzal magunkat, hogy vajon egy új, tízrészes Netflix-sorozat tényleg olyan jó lesz-e, mint ahogy a trailere sugallja, mikor újranézhetjük ezalatt a jó öreg Maffiózókat vagy a Jóbarátokat is?
A fentiek mellett az olyan sztárok, mint Billie Eilish énekesnő is rásegítenek a retrótrendre, amikor a rajongók millióihoz eljutó interjúikban arról vallanak, hogy az életük egy bizonyos időszakában sokat segített, hogy éjjel-nappal A Hivatalt nézték. A kultsorozatok terápiás jellegéről és jótékony hatásáról egyébként már egy 2013-as kutatás is beszámolt. Ebben Jaye L. Derrick, a Houstoni Egyetem szociálpszichológia professzora arról írt, hogy tudományosan is bebizonyosodott: egyes szorongó emberek már attól jobban lettek, ha felidézték a kedvenc sorozatuk szereplőit, akik hasonló helyzetbe keveredtek, mint ők. Tehát ha például valaki nyomorultul érzi magát egy szakítás miatt, csak gondoljon arra, Ross milyen szerencsétlen képet vágott a Jóbarátokban hasonló helyzetben (vagy Phoebe mennyire lazán állt hozzá a dolgokhoz), menten jobb kedve lesz!
Ugyanakkor Daniel D'Addario arra is rámutat, hogy előbb-utóbb eljön az az idő, amikor a tévénézők már csak az életkorukból adódóan sem tudnak igazán kapcsolódni érzelmileg a Jóbarátokhoz vagy a Maffiózókhoz, hiszen még meg sem születtek az adott sorozat a fénykorában (például a Port.hun is jelent meg nemrég olyan cikk, ami utólag próbálta megfejteni a Jóbarátok népszerűségét).