Miközben alszunk, betör a borzalom

A Parajelenségek az egyik legősibb félelmünkre játszik rá: míg nem vagyunk ébren, kiszolgáltatottá válunk.

A 2007-ben bemutatott, megdöbbentően alacsony költségvetésű horrorfilm (15 ezer dollárból forgatták, összehasonlításként az ugyanebben az évben moziba került Transformers 150–200 millió dollárból készült) sikere nagyban emlékeztet az 1999-es Ideglelésre: mindkét film afféle talált tekercsként lett aposztrofálva, így az iszonyat halálosan közel kerül a nézőhöz, nincs semmi, ami eltávolítson, ami folyamatosan arra figyelmeztet, hogy csak egy filmet nézünk. A házivideós felvételek zsigerig hatolnak, mert azt a benyomást keltik, hogy amit látunk, az a valóság, mivel mindennek dokumentum-jelleget kölcsönöz az olcsó kivitelezés.

A Parajelenségek

egy klasszikus kísértetház-történet, megfosztva minden gótikától, és ami így marad, az a lecsupaszított rettenet.

A középosztálybeli fiatal pár, Katie (Katie Featherston) és Micah (Micah Sloat) – igen, a szereplők a saját nevüket használják a filmben, ezzel is erősítve a dokumentum-jelleget – új házba költöznek, ahol a lány egyre több természetfeletti eseményt tapasztal: kísérteties zajok, elmozduló tárgyak. Hogy megbizonyosodjanak róla, éjjellátó kamerát szerelnek fel a házban, hogy visszanézzék, mi történik éjszaka. A Parajelenségek az egyik legősibb félelemünkre játszik rá: mi történik körülöttünk, miközben alszunk. Ez még annál is szorongatóbb, mint a horror egyik alapkérése: mi történik a sötétben? - hiszen az alvó embernél nincs kiszolgáltatottabb.

A Parajelenségek egyik nagy érdeme – ami persze a kézikamerás stílusból adódik –, hogy nem hirtelen zajokkal ijesztget, hanem végig benntart a feszültségben: a hosszú csendekkel, kitartott képekkel dolgozó jelentekből nem szabadít fel egy pillanatnyi rémülettel. Ott hagy benne, és csak egyre mélyebbre ránt. A démoni aktivitás egyre gyakrabban jelentkezik, és már nem csak az éjszakai zöldes, szinte kivehetetlen felvételeken jelentkezik, hanem nappal is. Katie és Micah kiszolgáltatottá válik a borzalomnak, és senki sincs, aki segítsen: a médium ijedten hátrál ki a helyzetből, a démonűző elutazik, de a rokonok és a rendőrség is elkésik a segítséggel.

Ez is érdekelhet

Filmek, ahol mindvégig láthatatlan marad az ellenség

Tudják, mi hatásosabb még egy remekül kitalált, félelmetes gonosznál is? Ha egyáltalán nem látjuk az ellenfelet, legyen szó sorozatgyilkosról, német katonákról vagy a nagybetűs Halálról!

Tovább

 

Ez a film valójában

a kontroll elvesztéséről, a magára maradt, problémákkal küzdő emberekről szól,

akiket senki nem vesz komolyan egészen addig, amíg már késő.