A tévének tényleg befellegzett?
Varga Attila, aki sokak számára Sixx néven, az Index korábbi szerzőjeként vált ismertté, egy friss interjúban arról beszélt, hogy a tévé addig fog élni, amíg a hirdetők és a streamingszolgáltatók megállapodásra nem jutnak egymással.
Varga a Media Future-nek fejtegette a mesterséges intelligencia jövőjét, valamint arra is kitért, hogy a kábeltévéknek lehet-e létjogosultsága a streamingplatformok forgatagában. Elmondása szerint a streaming előbb vagy utóbb, de kinyírja a kábeltévét.
Most az amerikai piacról beszélek leginkább, mert ide mindig később gyűrűzik be az ilyesmi. Az Egyesült Államokban 15 évvel ezelőtt a TNT, az USA Network, az AMD vagy az A&E évente legyártott 6-8 sorozatot, drámát vagy sitcomot. Ma már alig forgatnak”
– magyarázta Varga, majd hozzátette, a csatornák korábban ismétlésekkel is kitöltötték a műsoridőt, de mivel a streamingplatformokon a sorozatok gyakorlatilag bármikor elérhetők, a fogyasztóknak már nem igazán van szükségük a kábelcsatornákra.
A televízió csak egy eszköz: nem tévét nézek, hanem tévén nézek”
– tette hozzá Varga, aki arról is beszélt, hogy a kábelcsatornák addig még biztosan maradnak, ameddig a platformok nem tudnak megállapodni a hirdetőkkel.
Varga azt mondja, az efféle tömeges megállapodások azért nem jöttek még létre, mert a streamingszolgáltatók nem közölnek valós méréseket, a Netflix például csak a startolási adatokat közli, de átfogó számok nincsenek a nézettségről. Ha pedig nincs adat, akkor a hirdetők sem tudnak reklámozni, hiszen nem tudják mérni a hatékonyságot, és nyomon követni azt, hogy érdemes volt-e súlyos összegeket áldozni a hirdetésekre. Így jobb híján maradnak nekik a tévécsatornák.
Ugyanakkor fontos kiemelni, hiába mérhetőbbek a tévé esetén a nézettségi adatok, olyan valószínűleg már sosem lesz, hogy átlagosan 2,3 millió nézőt vonz majd egy X-Faktor. Bizony, 2010-ben volt ilyen. A streamingplatformokon egyébként akad egy-egy reklám jelenleg is, de ennek egyelőre eléggé elhanyagolható a mértéke.