Részben új arcokkal folytatódott múlt szombaton az RTL Klub német licensz alapján készülő szériája, de mivel az első sokkon már a nyáron átestünk (amikor kiderültek a fontos változások), a szezonnyitó nem tartogatott túl nagy meglepetéseket.
Ahogy arról az Index múlt augusztusban külön cikksorozatban számolt be, a csatorna egy váratlan húzással kirúgta a Der Lehrer (Tanárok gyöngye) magyar verziójaként forgó A tanár első évadának női főszereplőjét, Ubrankovics Júliát, és helyette a folytatásra Trokán Nórával kötöttek szerződést. Az ügy annak idején kisebb botrányt kavart, de mára, mire az új szezon premierjére sor került, lecsengett, és az alkotóknak dramaturgiailag is sikerült zökkenőmentesen megoldaniuk az átmenetet.
Mivel az első évad úgy végződött, hogy Ubrankovics figurája, Klaudia Bostonba készül költözni vőlegényével, nem volt nehéz kiírni a sztoriból, a helyére érkező színésznőnek pedig jó érzékkel külön cselekményszálat találtak ki, nem pedig azt az, RTL-es sorozatoktól sem ismeretlen béna fogást alkalmazták, hogy mintha mi sem történt volna, mostantól ő játssza ugyanazt a karaktert.
Az új szereplő egyébként – ahogy arra számítani lehetett – az első epizód alapján abszolút bevált: Trokán Nóra van olyan jó színésznő, mint Ubrankovics Júlia volt, és ugyanannyira bájos és természetes jelenség, így A tanár végeredményben nem sínylette meg a váratlan cserét. (Az alkotók ráadásul folytatták azt a jól bevált megoldást is, hogy a tanulókat tehetséges fiatal, kezdő színészekkel játszatják: az első részben a korábban a Viharsarok című nagyjátékfilmben és színpadon több darabban is látott Varga Ádám alakította a kiemelt diákfigurát).
A változás megindoklására kitalált fordulatban egyébként szerencsére nincs semmi erőltetett: Trokán figurája, Kovács Lilla, magyar-történelem szakos tanár úgy kerül a Kőrösi Csoma Sándor Szakközépiskolába, hogy a sulit összevonják egy gimnáziummal, és az addig ott dolgozó tanárnő lesz egyúttal a Kőrösi Csoma igazgatóhelyettese is. Az már egy fokkal kevésbé életszerű, hogy Lilla és címszereplőnk, a Nagy Ervin alakította Vasvári Szilárd régről ismerik egymást, sőt elég komoly közös múltjuk van – és ezzel adott is az új szerelmi szál, amibe az alkotók a bonyodalom kedvéért ismét becsempésztek még egy alakuló szerelmi háromszöget is.
Az első évad hagyományai pedig más tekintetben is folytatódnak: a koncepció ugyanis maradt a régi, és ezúttal is súlyos, társadalmilag kényes témákkal rukkolnak elő – az első epizódban a fiatalkori bűnözés motívuma került elő (konkrét erőszakos bűncselekmények óvatosabb-bátrabb ábrázolásával), a második részben pedig (az előzetes tanúsága szerint) a súlyos testi fogyatékkal élés lesz terítéken.
Az azonban szintén nem változott, hogy a komoly témáknak a széria csak a felszínét kapargatja. Az említett fiatalkori bűnözés bemutatása például nagyrészt lózungok emlegetésében merül ki, és nem igazán ásnak a probléma mélyére, a happy endre törekvő megoldással pedig elég egyértelmű az alkotói szándék a téma fájdalommentes, könnyen emészthető feldolgozására. A komoly téma generálta feszültséget továbbá ezúttal is teljesen funkciótlan töltelékjelenetek is oldják, mint például a graffitiző diákok munkálkodását alázenélve bemutató képsor.
Az pedig még ennél is kínosabb megoldás, hogy a prevenciós közszolgálatot úgy zárják rövidre, hogy csodatévő Szilárd börtönlátogatásra viszi a hallgatókat egy tök üres börtönbe, ahol még a cellákba is bezárják őket – ennél életidegenebb, ha akarnák, sem lehetne… Mindezt figyelembe véve igazi élvezetet ezúttal is inkább a borítékolhatóan tovább bonyolódó romantikus szál fog szerezni, így A tanár továbbra is szappanoperaként működik a legjobban, amelyben szívvel-lélekkel drukkolhatunk kedvenceinknek.
Kiknek ajánljuk? Mivel a második évad lényegében az első szezon változatlan folytatása, a szerializált sztori szintjén pedig a nulláról kezdték újraépíteni a cselekményt, A tanár nem zárja ki azokat sem, akik lemaradtak az első évadról.