Szikár, kőkemény bűnfilm Guy Ritchie módra

A héten jön a mozikba a Fortune hadművelet - A nagy átverés, ami sajnos csúnyán mellément, de ennek fényében legalább jobban értékeljük a rendező előző munkáját, egy szikár, kőkemény bűnfilmet.

Vannak dolgok, amiket utólag tanulunk meg igazán értékelni. Ilyen például Guy Ritchie 2021-es  munkája, az Egy igazán dühös ember, ami annak idején különösebb csinnadratta nélkül érkezett a mozikba, nem is keltett különösebb feltűnést, talán azért, mert sokkal inkább egy Jason Statham film volt, mint egy újabb Guy Ritchie mozi. Most, hogy itt van Ritchie vadonatúj filmje, a sajnos nagyon félresikerült Fortune hadművelet - A nagy átverés – szintén Stathammel a főszerepben -, az Egy igazán dühös ember kapásból sokkal jobbnak tűnik.

Forrás: Freeman Film

 

Ami már csak azért sem egy tipikus Guy Ritchie-film, mert az Albert Dupontel főszereplésével készült remek francia A pénzszállító (2004) remake-jéről van szó – bár ez utóbbi tényt nem verték nagy dobra -, de sokkal többről van szó, mint a szokásos Statham-féle kaszkadőrshow. Egy páncélautó kirablásával kezdünk, ahol az egyik rabló szemrebbenés nélkül lelövi a két kísérőt, majd ugrunk az időben, és az érintett pénzszállító céghez új ember érkezik, a hallgatag és nem különösebben barátságos Walter Hill (Statham), akit a veterán Bullet (Holt McCallany) tanít be a melóra.

Nem sokat kell tanítani, ami az első éles helyzetben kiderül,

amikor a csak H-nak szólított férfi pár másodperc alatt hat támadóval végez. Innen már sejteni lehet, hogy H nem egyszerű biztonsági őr, ahogy azt is, hogy a film eleji rablásnak köze van a jelenlétéhez, és azt is, hogy valaki sáros a cégnél. Kezdhetünk gyanakodni, és a legvalószínűbb gyanúsított a nagyszájú, izgága Boy Sweat Dave (Josh Hartnett).

Forrás: Freeman Film

 

Ahhoz képest, hogy mennyi akciójelenetet kapunk, Ritchie nem siet különösebben. Jó sok idő telik el, mire megtudhatjuk, ki is H valójában, mi motiválja – az utóbbira az előzetes választ adhatott, az előbbire aligha -, és még tovább kell arra várni, hogy megtudjuk, kik álltak az eredeti rablás mögött. Elég annyi róluk, hogy

nem rossz csapat, kőkemény profik,

de a film pont attól jó, hogy sikerül benne sok fontos infót minél tovább visszatartani, csak lépésről lépésre leszünk okosabbak. Van idő a részletekre, Statham pedig nem csinálja rögtön azt, amit csinálni szokott – persze csinálni fogja, kétség ne legyen, csak nem összecsapva. Ha csak a történetet nézzük, az önmagában nem egy nagy durranás, de ez nem feltétlenül baj.

Forrás: Freeman Film

 

Azért jó, hogy ez nem egy tipikus Guy Ritchie film, mert nem megy el felesleges idő néha tényleg gyermeteg poénokra és olyan mellékszereplőkre, akik csak azért kerültek a sztoriba, mert vicces nevük és háttértörténetük van.

Ez egy nagyon szikár és céltudatos, gyakorlatilag humortalan darab,

de a stílus, az elegancia és az ötletesség a régi. Nem állítom, hogy ebben nincs hellyel-közzel némi modorosság, de Guy Ritchie van akkora tehetség, van annyi rutinja és szaktudása, hogy igazán nagy sztárok, gigászi költségvetés és komoly marketingkampány nélkül is kirázott a kisujjából egy rendkívül izgalmas, kifejezetten látványos és nagyon szórakoztató műfaji darabot.

Forrás: Freeman Film