Tévénézettség: a Megasztár vagy az X-Faktor volt sikeresebb?

Megnéztük, hogy az X-Faktor és a Megasztár fináléjára mennyien voltak kíváncsiak.

Múlt hétvégén véget ért az RTL és a TV2 zenei tehetségkutatója, az X-Faktor és a Megasztár. Nehéz összehasonlítani a két műsor nézettségét, mivel az egyik szombatonként, a másik vasárnaponként jelentkezett, és hiába hétvégi nap mindkettő, mégis más-más nézői szokások kapcsolódnak hozzájuk. Mi mégis megpróbálkoztunk vele, és ha a nézőszámok mellett figyelünk a közönségarányra, azaz hogy az éppen tévét nézők hány százaléka választja az adott műsort, akkor azért majdnem teljes képet kapunk.

A fiatalok körében az X-Faktor lett a legnézettebb, nemcsak tehetségkutató, de egyenesen a hét legnépszerűbb műsora 272 667 nézővel és 29,8 százalékos, rendkívül magas közönségaránnyal.

Érdekesség, hogy kevesebben nézték a finálét, mint az egy héttel korábbi elődöntőt, akkor ugyanis majdnem 287 ezren ültek le a tévé elé, viszont a közönségarány egy hangyányit kevesebb volt, 29,5 százalék, ami azt is jelentheti, hogy általában véve az akkori szombaton kevesebben néztek tévét. A mostani 29,8 százalékos közönségarány viszont árulkodó abból a szempontból, hogy aki szombat este  tévézett, az nagy eséllyel az X-Faktort választotta.

X-Faktor; Forrás: RTL Sajtóklub

 

Az X-Faktor döntője a teljes lakosság körében már közel sem volt annyira nézett, mint a fiatalabb, vagyis a kereskedelmileg fontosabb célcsoportban: a négy évnél idősebbek közül 606 484-en nézték az RTL-es finálét, a közönségarány 20,4 százalékos volt, és a hét 27. legnézettebb műsora lett. És nem is lehetett kérdés a csatorna számára, hogy jövőre elindítsák-e újra az X-Faktort: egyrészt természetesen az első helyezés is beszédes, de azt is érdemes tudni, hogy a tavalyi The Voice című RTL-es zenei tehetségkutató annyira a földbe állt, hogy ott a finálét a fiatalok körében csupán 134 ezren nézték 13,5 százalékos közönségaránnyal. Vagyis az X-Faktor nagyon jól muzsikált idén, és sorozatban nyerte a heteket a fiatalok körében, megelőzve a TV2-es Megasztárt is.

És akkor nézzük a Megasztár fináléjának eredményeit: a fiatalok közül 212 814 nézőt vonzott a vasárnap esti show, 20,9 százalékos lett a közönségarány, és ezzel a hét hetedik legnézettebb műsora lett. Itt viszont tetemes növekedés figyelhető meg az elődöntő számaihoz képest, akkor 179 ezren ültek le a tévé elé, a közönségarány 17,8 százalékos volt. 

A mostani finálé a teljes lakosság körében viszont sokkal nézettebb volt, mint a másik célcsoportban: itt 778 571 néző volt kíváncsi rá, a közönségarány 23,8 százalékos volt, és a hatodik helyet szerezte meg a nézettségi toplistán.

Megasztár; Forrás: TV2 Play

 

Ha egyenleget vonunk, akkor elmondhatjuk, hogy a fiataloknál elsöprő győzelmet aratott az X-Faktor, főleg ha azt is hozzátesszük, hogy a mostani évad két rész kivételével végig a hét legnézettebb műsora volt náluk, és ez bizony hatalmas teljesítmény. (Az említett két rész a másik volt az adott heti nézettségi toplistán, tehát ezek is jó eredményeket hoztak a csatornának.)

A Megasztár viszont a teljes lakosság körében teljesített jobban,

de messze nem volt annyira elsöprő, mint az X-Faktor a kereskedelmi célcsoportban.

És ami a még nagyobb tanulság: a nézettségi adatokból kitűnik, hogy a közönség még mindig a műsorok „trash” részére kíváncsi a leginkább, ezek pedig a válogatók, amikor az ország minden tájáról érkeznek delikvensek, hogy értékelhető vagy értékelhetetlen produkciókat bemutatva adjanak a nézőknek jó és rossz értelemben vett felejthetetlen pillanatokat.

És most vessünk egy pillantást az elmúlt hét teljes nézettségi adataira is:

hétköznapokon elsöprő sikereket ér el a TV2 párkereső realityje, a Házasság első látásra, mind a fiatalok, mind a teljes lakosság körében:

a fiataloknál a fentebb említett X-Faktor lett az első helyezett, utána viszont a TV2 műsora csinált egy mesterötöst, vagyis a heti nézettségi toplista másodiktól a hatodik helyéig a reality öt epizódja áll. Ebben a célcsoportban átlagosan 237 ezren néztek egy-egy részt, a közönségarány 23,9 százalékos lett, vagyis még növelni is tudta nézettségét az előző héthez képest. A teljes lakosság körében aztán mindent vitt a párkereső, itt a hét öt legnézettebb műsora a reality öt epizódja lett.
Ez pedig azt is jelenti, hogy lemosta a pályáról az RTL-es Az Árulókat, amelynek szintén múlt héten lett vége. A nyomozós reality ráadásul egy picit gyengébben teljesített, a műsort a kereskedelmi célcsoportban átlagosan 141 ezren nézték, itt 14,2 százalékos volt a közönségarány.

Házasság első látásra; Forrás: TV2

 

A TV2 a Legyen Ön is milliomos!-sal is rátapintott valamire: ez a műsor is hatalmas siker, múlt héten a fiatalok közül 168 ezren néztek egy-egy adást 20,5 százalékos közönségaránnyal. Ezzel pedig a TV2 késői műsorsávja is beelőzte az RTL főműsoridejét.

Főműsoridőben, a fiatalok körében mért közönségarányok tekintetében a TV2 nyert 19,8 százalékkal, míg az RTL 15,6 százalékot ért el.