Nyitott Műterem #11 - Gerhes Gábor

Online nézhető
2021. február 18. (csütörtök) 21:00 ONLINE

A Trafó Galéria online műteremlátogatás-sorozatában minden csütörtökön 21 órától kurátorok és szakírók kalauzolásával nyerhetnek betekintést egy-egy képzőművész műtermébe, és ismerhetik meg legfrissebb műveiket és terveiket.


A sorozat tizenegyedik eseményén, február 18-án Gerhes Gábor műtermébe látogathatnak el Nagy Gergely művészeti író, az Artportal.hu főszerkesztője vezetésével.


A beszélgetést a Trafó Galéria Facebook-oldalán élőben lehet követni, az online műteremlátogatás végén pedig ugyanitt várják a kérdéseket.


Gerhes Gábor (1962) Munkácsy Mihály-díjas képzőművész. 2006 és 2015 között a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Média design szakán, 2010-től a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola fotográfia szakán óraadó tanár. Emellett a KREA fotó szak vezető tanára. Fotográfusi és képzőművészeti tevékenysége mellett tervezőgrafikával is foglalkozik.
Az utóbbi években készült művei különös tekintettel fókuszálnak a transzkulturális jelenségekre, a nemzeti identitásra és a kollektív tudatra. Középpontjukban a konstrukció, rekonstrukció, valamint a reprezentáció jelenségei állnak. Művészetének egyik alapvető fogása a gyanú folyamatos felkeltése, a művek és a valóság közötti viszony referencialitásának megkérdőjelezése, kibillentése. A kilencvenes évek sajátos humorral operáló fotóalapú konceptuális munkáit követően az elmúlt években a (művekre jellemző) balsejtelmes iróniát lassanként felváltotta destabilizáló kísértetiesség, valamint az egyre összetettebb referenciahálók beemelése. Gerhes sokrétű, a befogadót időnként komoly ismeretelméleti kihívások elé állító alkotói gyakorlata során több mű vagy műciklus kiindulópontját szövegek jelentik, számtalan magyar és idegennyelvű szöveges idézet, játék és átírás-átköltés is megjelenik alkotásaiban.
“Nagyfokú szakmai kifinomultsággal és érzékenységgel beszél az elementáris szabadságvágyról, valamint önmaga kritikus, elemző habitusáról. Szeizmográf alkata pontos megfigyelésekre, okos helyzetelemzésekre, aktuális társadalmi és politikai állapotok megfogalmazására készteti. Ez a reflektív hozzáállás a hatalom elnyomó erejére és az emberek kiszolgáltatottságára hívja fel a figyelmet. Az önmagát tévedhetetlennek képzelő hatalommal szemben könyörtelen, pengeéles meglátással fogalmaz. Mint vallja, a művész feladata a probléma felvetése. A válaszadás szabadságát azonban a nézőre bízza.” (Jerger Krisztina)
Egyéni vagy csoportos kiállítások keretében a legfontosabb hazai kiállítóterekben állított ki, például a Ludwig Múzeumban, a Műcsarnokban, a Magyar Nemzeti Galériában, a Szépművészeti Múzeumban, Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban, a debreceni MODEMben, a székesfehérvári Szt. István Király Múzeumban, Miskolci Galériában és a dunaújvárosi ICA-D-ben. Művei többek között olyan jelentős külföldi intézmények kiállításain szerepeltek, mint a brüsszeli BOZAR, a FRAC, Montpellier, a varsói Palace Ujazdowsky, a berlini Akademie der Künste, a párizsi Grand Palais, a Trieste Contemporanea, vagy az Acer Digital Arts Center, Taipei. Művei több fontos hazai gyűjteményben megtalálhatóak: a Ludwig Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, a Szépművészeti Múzeum, a miskolci Herman Ottó Múzeum, a diszeli Első Magyar Látványtár, a Miskolci Galéria, a dunaújvárosi Modern Művészetért Közalapítvány (ICA), a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum, a Szombathelyi Képtár, a székesfehérvári Szent István Király Múzeum és a debreceni MODEM gyűjteményében.
A Trafó Galériában 2013-ban került megrendezésre Neue Ordnung című egyéni kiállítása, melyért 2014-ben megkapta az AICA (Nemzetközi Műkritikusok Szövetsége) díját. 2010-ben A nagy üzlet / Szétszerelt világ, 1999-ben pedig a Digitális pillantás és az XXL című csoportos kiállításokon szerepelt a Trafóban.