Gergye Krisztián egy új oldaláról mutatkozik be a szentendrei MANK Galériában: a kortárs táncművész és koreográfus szeptember 8. és október 2. között látogatható, A tér testamentuma című kiállításán számos akvarellje mellett medence-térinstallációja is látható lesz.
Gergye Krisztián önálló kiállításában misztikummal megtöltött valós és fiktív terek láthatóak. A Trifusz Péterrel közösen tervezett medence-térinstalláció – mely az Ahol a sötétség című szólóelőadás díszletének készült –, valamint a tudatosan monokróm színvilágban tartott akvarellválogatás minden darabja rejtett történetek és otthagyott érzelmek rögzítője. A festményeken pusztán a terek megjelenítésén keresztül, az emberalakok ábrázolását mellőzve a létezés mibenléte érhető tetten. A megfestett medencék, partszakaszok, tetők és enteriőrök eredeti funkciójuktól megfosztva a földön túli világ allegóriáiként léteznek. Sokszor a magától értetődő, ábrázoló jellegű térelemek, mint az úszósávok elválasztási pontjai, vagy a képmező térszerkesztésének irányai szimbólumokká válnak, melyek gazdagítják a képek jelentésbeli mélységeit.
Gergye Krisztián művészetében nem válnak szét a különböző művészeti ágak, így az akvarellfestményeit bemutató kiállításában is számos színpadi utalás érhető tetten. Festett terei sajátos teátrális helyszíneknek is tekinthetőek ugyanúgy, ahogy a hagyományos színpadokon is az előadóművészeten keresztül a hétköznapi életen túlmutató emelkedettség valósul meg.
„Mindig is foglalkoztattak a képzőművészeti alkotásokban rejlő mögöttes tartalmak, a koreográfiáimban gyakran indulok ki ilyen sűrű mondanivalójú képekből. A két terület párhuzamosan jelenik meg a művészetemben. A színpadképet is legtöbbször egyfajta festményként képzelem el, amely képes elemelni a látottakat és tágabb asszociációs keretet megnyitni a nézők előtt” – mondta el Gergye Krisztián.
A kiállítás helyet ad továbbá egy transzformatív performansznak is szeptember 25-én, 10 és 18 óra között. A tér metamorfózisa című produkció kísérlet az idő megállítására, amelyben Gergye Krisztián egy olyan kihívás elé állítja saját magát, amely során egyéni kiállításának nyitvatartási idejében egy folyamatos jelenlétet igénylő előadásként is értelmezhető cselekményt hajt végre. Az esemény és a tér alakulását élőben, személyesen is, vagy akár az interneten keresztül, streamelve is figyelemmel kísérhetjük.
Míg a néző személyes jelenléte a performansz során előadást generál, vagyis jelenlététől válik performansszá a művész cselekedete, addig hiánya az elmélyült szemlélődésnek, az alkotásnak, a festésnek ad teret és időt, és mindez egyfajta rákészülés, várakozás a néző érkezésére. A nap során az adott térinstalláció folyamatos morfológiájának lehetünk szemtanúi, amit 18 órakor egy páros tárlatvezetés követ a kiállítás kurátora, Sipos Tünde és az alkotó közreműködésével. Az egész napos esemény koronájaként egy csaknem egyórás összművészeti performansz veszi kezdetét 19 órakor Gergye Krisztián szólóelőadásában, amelynek már a kiállítással megegyezően a címe A tér testamentuma lesz.
A kiállítás kurátora: Sipos Tünde
Hozzászólások