Neogrády-Kiss Barnabás kiállítása a Kő, papír, zokni (2016-2018), a Kettős kötés (2018-2020) és a Solitude (2020-2021)című sorozatainak három fejezetre tagolt, újragondolt bemutatása. Az alkotóra jellemző személyes, önelemző, változatos érzelmi regisztereket – komoly, vidám, drámai, polgárpukkasztó, misztikus – játékba hozó intuitív vizuális nyelv igen érzékenyen reagál az adott kiállítási szituációra, a térre. Minden tárlat a képek közötti viszonyok, rímek, ellentétek, a képek által sugallt jelentés kisebb vagy nagyobb átrendeződését hozza, új gondolatokat és érzelmeket sugall, de legfőképp segít másként, frissen látni, ránézni a dolgokra.
Képeinek a személyes élettörténetéből adódó jellegzetessége, hogy nem pusztán a megalkotott látványt, hanem a látás, a nézés aktusát helyezik előtérbe, arra koncentrálnak. Fotóit nézve Neogrády-Kiss tekintetét, szemmunkáját is látjuk, nem pusztán az általa bemutatott világot, és ez a kettős aktus vagy kettős kötés – hiszen képeinek befogadása a mi szemmunkánkat is megkívánja – segít megszabadítani érzékelésünket a berögződött sémáinktól, vizuális előfeltevéseinktől, vagy legalábbis kicsit kimozdítani azokból.
Neogrády-Kiss Barnabás Szemmunka című kiállítása egy felívelő alkotói pálya fontos állomása, amelyet olyan mérföldkövek jellemeznek, mint a 2020-ban elnyert Capa-nagydíj, vagy első fotókönyvének, a Solitude-nek a megjelenése 2021-ben.
Hozzászólások