Stand: AP201
„Egész Spanyolország felett felhőtlen az égbolt” (A spanyol rádióban 1936. július 17-én elhangzó kódolt közlemény, amely után megindult Franco tábornok lázadása)
A spanyol polgárháború Robert Capa személyes és szakmai életében is fordulópontot jelentett. A milicista halála című, 1936-ban készült képe a háború szimbólumává vált, és világhírt hozott számára. Itt és ekkor vált „a világ leghíresebb háborús fotósává” és lett véglegesen Friedmann Endréből Robert Capa. Ezt a legendák övezte alakot még 1936 tavaszán teremtették meg kedvesével és alkotótársával Gerta Pohoryllevel, aki a Gerda Taro nevet vette fel. Mindketten megbízott tudósítóként vettek részt a spanyol háborús események megörökítésében és szenvedélyesen hittek képeik erejében. A sajtó folyamatosan közölte képriportjaikat, gyakran életveszélyes helyzetekben készített anyagaikat. Mialatt 1937 júliusában Capa Párizsban volt, Gerdát Brunete mellett halálra gázolta egy köztársasági harckocsi. Capát felfoghatatlan, a további életét meghatározó veszteség érte társa halálával.
A következő év elején megjelenő kötet megrendítő tiszteletadás „Gerda Tarónak, aki egy évet töltött a spanyol fronton, és nem jött onnan vissza”. És emléket állít a spanyol polgárháború többi – fegyveres és civil – áldozatának is, de egyúttal tanúságtétel és mély elköteleződés is a demokrácia mellett. A fotók és az azokat kísérő szövegek a háború borzalmait mutatják meg, azt, amikor a demokratikusan megválasztott spanyol kormány védelmében a köztársasági erők összefognak, hogy leverjék a Francisco Franco tábornok vezette nacionalista felkelést. Ezt az Európában szokatlan brutalitással járó és rengeteg civil áldozatot követelő konfliktust a sajtómegjelenésekben ezek a képek is emberközelbe hozták.
A könyv és az installáció egységekbe rendezett fotói történetet-történelmet mesélnek, amelynek részesei a harcoló katonák, az otthonukat vesztett családok, az egyedül maradt nők, a romok között játszó gyermekek csakúgy, mint a Barcelonába menekített szentek szobrai… Mindannyian. (Csizek Gabriella kurátor)
Az installáció Robert Capa azon képeiből készült, amelyek a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban található Mestergyűjtemény III részét alkotják és az 1938-ban megjelent Death in the Making (A tetten ért halál) című, André Kertész szerkesztésében megjelent és Gerda Tarónak ajánlott kötetben is szerepelnek.
Hozzászólások