"A legszebb pillanataid nem a múltban vannak, hanem még várják, hogy megérkezz." (Lisa Joy: Reminiscence / Új Múlt c. film (2021)
Szeretettel hívunk minden érdeklődőt Barakonyi Zsombor (1972) festőművész közelgő 50. születésnapja alkalmából megrendezett kiállítására. A "Távol és mégis közel" című tárlat keretében a művész legújabb munkáit mutatja be a Pintér Galéria falain.
Barakonyi egy általa készített fotót vetít fel fatáblára, amit előzőleg több rétegű öntapadós fóliával von be. A kivetített és gondosan előrajzolt kontúrok kiszabása egy éles, tollszárba fogott japán acélpengével történik. A körvonalak átszakítják a matricát, bemetszéseket, lyukakat hagyva a fafelületen is. Az öntudatos alkotói kéz viszont mindig szelektál, így nem az összes részlet kerül kiemelésre. Ez a szándékolt szamuráj harcmodor a megsebzés gesztusával szakítja ki az anyagban lévő végtelen lehetőségek egyikét, és az adott pillanatra aktualizálja a vetített képet. Az így kapott hézagok, hasítékok hengerrel felvitt akrilfestékkel, majd festéksprayyel kapják meg a maguk sajátos színét. (A szürke szín használata kiemelt jelentőségű, mert egyszerre idézi meg vele a reneszánsz felületalapozó gyakorlatát és a képszerkesztő programok virtuális munkaasztalát.) A fólia tehát szűrőként, maszkként működik, és a különböző rétegek lenyomatainak, absztrakt formáknak, figuratív elemeknek enged teret. Láthatóvá tesz és rögzít egy minőséget. A kész kép néhány szín festékszigeteinek montázsából áll össze, amelyek hol érintkeznek, hol elkülönülnek egymástól, egyfajta álomszerű látomássá sűrűsödve. Egyes művein még színátmenetek sincsenek, mindössze foltok és erős kontrasztok, melyek tagadják a plasztikusságot, és síkban tartják az egész látványt. Ilyenkor az optikai tér is csupán az épületek és útburkolatok perspektívavonalaiból teremtődik meg. Tehát a lenyomat csak kontúrjaiban, formáiban ragadja meg a hasonlóságot – nem megkettőzi az eredeti fotót, hanem átértelmezi azt. Nem rekonstruálja az eredeti helyszínt, hanem alapul veszi, elgondolkodik rajta, majd kettősségekre bontja és új rendezői szempontok szerint illeszti össze újra képpé.
A kiállítás május 13-ig, a galéria nyitvatartási idejében látogatható.
A kiállítás címét Wim Wenders 1993-as Faraway so Close című filmje (1993) ihlette.
Hozzászólások