Az Ukrajnában: Háborús sebhelyek egy kiállítás, amely Makszim Dongyuk és Jána Kononova, ukrán fotográfusok háborús munkáiból válogat, akik 2022 februárja óta dokumentálják Oroszország teljes körű invázióját Ukrajnában.
Dongyuk és Kononova egyedülállóan empatikus nézőpontot dolgozott ki, melyből lefegyverzően közvetlen módon ábrázolják a háborút, a pusztítással és a halállal szembenézve. Bár munkáik energiája nagyon különböző, egymás mellé helyezve úgy egészítik ki egymást, mint a jin és jang, miközben a modern történelem egyik legnagyobb emberiesség elleni bűncselekményének többszólamú gyászénekét szólaltatják meg.
Makszim Dongyuk (sz. 1983) ukrán képzőművész, dokumentumfotós. Művészetében több médiumot integrál, beleértve a fotográfiát, videót, szöveget és archív anyagokat. Munkájában Dongyuk a történelemmel, az emlékezettel, a konfliktusokkal és azok következményeivel kapcsolatos kérdéseket tár fel. „Ukránként és dokumentumfotósként nem maradhatok távol egy az ország számára ennyire fontos történelmi időszaktól. Tehát továbbra is megörökítem Ukrajnát most is, amikor újra megerősíti önmagát független országként.”
Dongyuk színes képei hol a heves harcok csatatere fölött cikázó hurrikán szeméből tudósítanak, hol alanyaival vállvetve áll, mikor életük legpusztítóbb napjait élik túl. A kiállítás bemutatja Dongyuk UKRAJNA 2014/23 című projektjének kivonatát, az ország függetlenségért, identitásért és Oroszországtól való megszabadulásért folytatott hosszan elhúzódó harcának krónikáját.
A projekt 2022-ben elnyerte a W. Eugene Smith Grant-díjat, kiállították a Rencontres d’Arles fesztiválon, és egyik fotója a TIME magazin címlapján is megjelent.
Jána Kononova (sz. 1977) társadalomtudományos háttérrel rendelkezik, szociológiából szerzett PhD fokozatot.
Kononova Azerbajdzsánban, a Kaszpi-tengeren fekvő Pirallahi-szigeten született – ma az olajkitermelés egyik fontos helyszíne. Az első hegyi-karabahi háború idején családja Ukrajnába emigrált. A Trahtemiriv-félsziget geológiailag és kulturálisan gazdag vidékére költözve Kononova a fotózás felé fordult.
kiállításon bemutatott alkotások két csoportra bonthatók: A háború sugárzása című festői projekt a háború fizikai megnyilvánulásait és sajátosságait vizsgálja, míg Az erdei tisztás az agyrázkódást követő szindrómával és a légnyomással küszködő ukrán katonák portrésorozata.
Közép- és nagy formátumú analóg kameráival kontemplatív pozícióból dolgozik, mélyre meríti a nézőt a háborús jelenetek monokromatikus csendjébe és zúgásába, avagy gondosan megjeleníti egy emberi arc érzelmi tájait.
2022-ben Kononova kiállította munkáit a londoni Wembley Parkban, a bostoni Szépművészeti Múzeumban, és megkapta a Hariban-díjat. 2023-ban jelölték a rangos FOAM Paul Huf-díjra.
Hozzászólások