Km.: Farkas Gábor (zongora), Lukács Gyöngyi (ének), Szent István Filharmonikusok, vezényel: Ménesi Gergely
Rahmanyinov: Moments Musicaux Op. 16 – No. 1, 3
Rahmanyinov: Dalok 1. Ne énekeld szépségem, 2. Álom, 3. Töredék Musset-től,
4. Az ablakom előtt, 5. Tavaszi áradás
Rahmanyinov: Rapszódia egy Paganini-témára Op. 43 – részlet
Liszt: Haláltánc
A Pastorale családi előadássorozat a 2023-as évadban is a Pesti Vigadó Dísztermében, a Szent István Filharmonikusok és a Magyar Művészeti Akadémia közös rendezésében valósul meg. A 2023-as Pastorale-sorozat harmadik, májusi hangversenyén a 150 éve Oroszországban született és 80 éve az Amerikai Egyesült Államokban elhunyt későromantikus zeneszerzőre, kivételes képességű zongoraművészre, karmesterre, Szergej Rahmanyinovra emlékezünk.
A koncert főszereplője a többszörös nemzetközi versenygyőztes, világjáró zongoraművész, Farkas Gábor, aki – szerteágazó művészi tevékenysége mellett – Budapesten a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője, Japánban pedig a Tokyo College of Music vendégprofesszora. Már a legelső hanglemeze, melyen Liszt-műveket játszott, nagydíjat kapott, később többek között Liszt Ferenc-díjjal tüntették ki, és 2019-ben Japánban elnyerte az év hangversenyéért járó Aoyama Zenei Díjat. A világ rangos koncerttermeiben adott hangversenyei és számos lemezfelvétele alapján ma is elsősorban a nagy romantikus mesterek: Chopin, Liszt, Rahmanyinov elsőrangú előadójaként ismert. Farkas Gábor nagyszerű partnere Lukács Gyöngyi, Kossuth-díjas, érdemes művész, a Magyar Állami Operaház örökös tagja, a világ legnagyobb operaházainak ünnepelt művésze, aki az orosz zenének, így Rahmanyinov dalainak is különösen avatott előadója, hiszen diplomáját a Moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban szerezte.
A koncert első részében hazánkban kevésbé ismert művek csendülnek fel: először Rahmanyinov Moments musicaux (Zenei pillanatok) című zongorasorozatából ismerhetünk meg két érzelmekkel teli darabot, majd különböző hangulatú zongorakíséretes dalok következnek. A második rész két – zongorára és zenekarra komponált – művét a középkori szekvenciadallam, a Dies irae (A harag napja) köti össze. Rahmanyinov a Rapszódia egy Paganini-témára című nagyszabású variációsorozatát „az ördög hegedűse”, Niccolò Paganini 24. caprice-a ihletésére írta meg, Liszt Haláltáncát pedig az itáliai Pisa városa temetőjének egy hátborzongató freskója, A halál diadala inspirálta. A két rendkívül virtuóz darab egyúttal a két zseniális zongorista-zeneszerző, Liszt Ferenc és Szergej Rahmanyinov szellemi kapcsolatát is szimbolizálja.