Bartók: 1. hegedűverseny, BB 48a
Liszt: Két epizód Lenau Faustjából – 1. Az éji menet, 2. Mefisztó-keringő
Suk: g-moll fantázia hegedűre és zenekarra, op. 24
Bartók: A csodálatos mandarin – szvit, BB 82
A Concerto Budapest szeptemberi évadnyitóján ismét kitüntetett szerep jut Bartók Béla zenéjének. Az 1907-8-ban keletkezett hegedűverseny címzettje, Bartók viszonzatlan szerelmének tárgya, Geyer Stefi évtizedekkel később így tekintett vissza a műre: „Levelezésünkben [...] két-három témát is megjelölt, amelyek rám vonatkoznak. A két tétel két arckép, az első a fiatal lány, akit szeretett; a második a hegedűművész, akit csodált.” A koncerten a hegedűverseny magánszólamát, ahogyan a Dvořák-vő Josef Suk ugyancsak múlt század eleji fantáziájának szólóját is a nagyszerű német virtuóz, Christian Tetzlaff játssza majd. Nagy szerep jut az ördögi hegedűs alakjának is a szünet előtt megszólaló Liszt-kompozícióban, a Két epizód Lenau Faustjából című műben is: ugyanis a darab második része – amelynek címe magyarul Mefisztó-keringőként terjedt el – a démoni kísértőt mutatja be, amint épp egy falusi csapszékben húzza. E variációs fokozásra épülő, boszorkányos tétel előtt ezúttal a jóval ritkábban előadott első epizód, Az éji menet is elhangzik majd. Táncról és kísértésről a koncertet záró Bartók-mű, A csodálatos mandarin kapcsán is indokolt lehet szólni, ahogy a mű 1926-os kölni bemutatójának emlékezetes zenetörténeti botrányáról is, amely rövid úton betiltást vont maga után.