Rituális-pszichedelikus transz-zenék a magyar underground szcéna két legformabontóbb zenekarától: a Dorota a tavalyi év legjobb lemezei közé sorolt anyagát, a Solar The Monk-ot kiterjesztett felállásban fejtegeti tovább, míg a különleges hangolásokkal és hangzásokkal operáló Decolonize Your Mind Society az októberben megjelenő lemezük felemelő világával teszi felejthetetlenné ezt a minden szempontból tudat-átalakító estét.
Vendégekkel kiegészült felállással és a közösségi zenélés irányába tartó koncertekkel tért vissza tavaly a tíz éves Dorota. Új lemezük, a Solar the Monk középpontjában a szerzetesség metaforája áll. A korábbi szerzemények szabad improvizáció felől jövő gyakorlatai után a Dorota új lemezén nyers és erőteljes punk-rock hangzások keverednek szúfi, berber, mongol, buddhista hatásokkal és a transzállapothoz közelítő zenei formákkal. A 444.hu a Solar The Monk I. című számot az évtized harmadik legjobb dalának választotta, a Recorder.hu nemzetközi albumlistáján pedig az első helyet kapta a lemez.
A Dorotát 2009-ben alapította a népzenei és szabadzenei szcénában mozgó Porteleki Áron, aki gyakran tűnik fel kortárstánc darabok zeneszerzőjeként is, az improvizatív és gamelán zenei világban korábban aktív, most inkább kreatív gyerek-foglalkozásokat és játék-eseményeket vezető Makkai Dániel, valamint Somló Dávid gitáros, interdiszciplináris művész, aki leginkább hangperformanszairól ismert. Habár a zenekar működését inkább a “ritkán nagyot” elv határozza meg, műfajokon kívül álló zenéikkel rövid idő alatt a budapesti kísérleti könnyűzenei színtér fontos szereplőivé váltak.
A nem európai kultúrák zenéiből, nem-temperált hangolásokból, az amerikai minimalizmusból és a pszichedelikus, rituális zenékből inspirációt merítő Decolonize Your Mind Society-t 2018 végén hívta életre Szabó Bálint Gosheven, természetes kiterjesztéseként korábban megkezdett útjának. A zenekar megszólalása világszinten is egyedülálló, hiszen a jávai zenéktől a közép-afrikai polifónián át a japán udvari szertartászenékig, vagy a tiszta hangolású indiai zenétől a közel-keleti makám semleges tercein át a földöntúli hangzású tibeti gyaling kürtökig több ezer éves kultúrák zenéit fogja át és értelmezi újra soha nem hallott módon, a modern kor nyújtotta technológiák segítségével.
Ezen az estén az idén ősszel megjelenő első lemezük anyagát mutatják be, amely a tiszta hangolás rendkívül színes világát tárja elénk varázslatos módon. A különleges hangolások mellé sok különleges hangszer is társul, többek között Szabó Bálint tiszta hangolású gitárja, vagy Váczi Dániel saját fejlesztésű tárogató-szerű fúvós hangszere, a glissotar.
Általában változó felállásokban játszanak, olyan nevekkel, mint a Jü, Tariqa és Mabon Dawud Republic alapító, Gadó Gáborral is dolgozó Halmos András dobos, a Zubolyban és a The Qualitonsban játszó Hock Ernő bőgős, a Bartók konzi zongora és zeneelmélet tanára és a Grencsó Kollektíva tagja Pozsár Máté.