Bár osztráknak született, és nem tudott magyarul, Joseph Haydn munkássága a magyar zenetörténetnek is része: több mint három évtizedet töltött az Esterházy család udvarában. Miután kenyéradó gazdája elhunyt, Haydn szabadon utazgatott Európában, ekkor már világhírű zeneszerzőként. Londoni látogatása hatására írta meg két nagyszabású, kései remekművét, Az évszakok és A teremtés című oratóriumokat. Utóbbi mű magyarországi bemutatójának emlékét őrzi a budai Alkotás utca neve: az oratórium a bécsi ősbemutató után két évvel, 1800. március 8-án Budán hangzott el először, az idős zeneszerző vezényletével, József nádor és Alekszandra Pavlovna Romanova esküvői-születésnapi ünnepségein.
A teremtés jó kétszáz évvel később ismét fontos szerepet játszott zeneéletükben: 2008-ban csendült fel először a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, az újévi koncert műsorán. Helmuth Rilling és René Jacobs után 2015-ben a Haydn-stílust anyanyelvi szinten ismerő Fischer Ádám és együttese, az Osztrák-Magyar Haydn Zenekar tért vissza a pódiumra, hogy nemzetközi hírű szólisták és a kiváló Purcell Kórus közreműködésével megszólaltassa az Isten-természet-ember háromszög jegyében keletkezett oratóriumot, a zenei ábrázolás mesterművét. A zene láttató erővel jeleníti meg a káoszt, a világ teremtésének állomásait vizekkel, sötétséggel, világossággal, rovarokkal, madarakkal, folyókkal, az élet végtelen gazdagságát hirdetve.
Haydn: A teremtés, Hob. XXI:2
Km.: Annette Dasch (szoprán), Eric Stoklossa (tenor), Daniel Schmutzhard (bariton), Sebestyén Miklós (basszus), Osztrák-Magyar Haydn Zenekar, Purcell Kórus; vez.: Fischer Ádám